۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 55349739

اخیرا نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که با عنوان حذف غربالگری جنین و تولد فرزندان معلول در ایران دست به دست شد و واکنش های بسیاری به دنبال داشت.

غربالگری جنین در ایران حذف شده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، مدیرکل جمعیت وزارت بهداشت گفت: غربالگری جنین حذف نشده و صرفا با درخواست والدین و تائید پزشک متخصص انجام خواهد شد.

مدتی پیش بود که دستورالعمل حذف غربالگری جنین از سوی وزرات بهداشت خبرساز شده بود. این موضوع باعث بحث و چالش‌های زیادی خصوصا درباره سلامت نوزادان شده بود. تا اینکه مدیرکل جمعیت وزارت بهداشت امروز خبر جدیدی از این دستورالعمل داد. جزئیات این خبر را دنبال کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:حامد برکاتی گفت: طبق قانون جوانی جمعیت مراقب سلامت، ماما و پزشک عمومی نباید وارد چرخه خدمت تخصصی غربالگری شوند و سامانه تخصصی برای انجام غربالگری با نام «سلامت مادر و جنین» به زودی راه اندازی می‌شود.

اخیرا نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که با عنوان حذف غربالگری جنین و تولد فرزندان معلول در ایران دست به دست شد و واکنش های بسیاری به دنبال داشت.

بنابر قانون جوانی جمعیت؛ آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری جنین صرفاً به درخواست یکی از والدین و با تشخیص پزشک متخصص، انجام می‌شود.

انجام غربالگری مشروط به این است که احتمال ضرر نسبت به جنین و مادر وجود نداشته باشد.

بر طبق بند ماده۵۴ این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طی شش ماه از لازم الاجراءشدن این قانون، ضمن استقرار سامانه جامع نسبت به ثبت اطلاعات کلیه مراجعین باروری، بارداری، سقط و دلایل آن و زایمان و نحوه آن در کلیه مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاهها، مراکز درمان ناباروری و مراکز تصویربرداری پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی با رعایت اصول محرمانگی اقدام کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید