مرتضی کوثری؛ عاشق، راهنما و بلاگر سفره. به نظر اون می‌شه با سفر لحظات متفاوتی رو گذروند و دید رو وسعت بخشید، برای همینه که الویت‌اش اضافه کردن و تغییر وسایل نیست و با پس‌اندازش سفر می‌کنه. اون که در دانشگاه، ادبیات فرانسه و برنامه‌ریزی گردشگری خونده علاقه‌ی زیادی به تاریخ و تمدن ایران داره و در این مرز و بوم از روستاهای جالبی دیدن کرده. با ما همراه باشید تا از تجربه‌ی سفر مرتضی به روستای اصفهک با معماری بی‌نظیرش بیشتر بدونیم.

روایت مرتضی از روستای اصفهک، جاذبه‌ای شاهکار در دل خراسان جنوبی

سلام نو - سرویس گردشگری: این‌طور که مشخصه مرتضی این‌قدر از دیدن روستای اصفهک به وجد اومده که با رسیدن به این روستا خودش رو شماتت می‌کنه که چرا چنین معماری رو زودتر ندیده: "به روستای اصفهک‌ میرسم، خودمو سرزنش می‌کنم که چرا همچین روستایی با همچین معماری‌ای رو تا الان نباید دیده باشم. پنج سال پیش که تور آورده بودم به این منطقه، به خاطر اینکه راننده از همون نقطه شروع تور که میدون آرژانتین بود دیر کرد و تمام برنامه‌ها عقب افتاد، برنامه طوری پیش رفت که نتونستیم اینجا رو ببینیم. همچین بدم نشد، عوضش الان اینقدر اینجا حس خوب دارم که حالمو با هیچی عوض نمی‌کنم، قدم زدن تو این روستا به قدری برام جذابه که حد نداره. اینجا برام زمان متوقف شده بود."

مرتضی این روستا و بافت‌اش رو شاهکار می‌دونه و برای قدم زدن و بازدید ازش پیشنهاداتی داره: "اصفهک یک روستای خیلی کوچولوعه که از زلزله ۷.۸ ریشتری طبس جون سالم به در برد و بافت تاریخیش رو می‌شه یه شاهکار به حساب آورد. اگه از قنات این روستا بازدید کنین و اگه نخل‌ها و مزارع زعفرونش رو هم ببینید و اگه بوی مست کننده‌ی درختای نارنجش به مشامتون بخوره، دیگه یکی از جاهایی می‌شه که هیچ‌وقت نمی‌تونین فراموش کنین."

روایت مرتضی از روستای اصفهک، جاذبه‌ای شاهکار در دل خراسان جنوبی

اون فضاهای جالبی رو در اصفهک معرفی می‌کنه که انتظار وجودشون رو در روستا نداری و در ادامه کوچه‌گردی و اقامت در شب رو توصیه می‌کنه و می‌گه: "این روستای دوست داشتنی ۵ تا اقامت گاه بوم گردی داره که یکی از دیگری زیباتره. علاوه بر این، اصفهک یه رصدخانه مدرن و یه پژوهشکده خاک داره که تو ایران تکه. حتما حتما یه شب تو این روستا اقامت داشته باشین و شب رو تو کوچه پس کوچه هاش قدم بزنید، اونوقت می‌بینید که جلوی در هر خونه یه فانوس به دیوار اویزونه. تصور کنید چه صحنه‌ای."

گویا مرتضی به توریست‌های فرانسوی گره خورده، درسته این بار راهنمای اون‌ها نبوده اما خیلی جالبه که حین گشت‌وگذارش در روستا با یه زوج فرانسوی مواجه می‌شه و کلی از حال و هوای خوب اونا برای حضور در اصفهک کیف می‌کنه و می‌گه: "وقتی داشتم یکی از خونه‌های بوم‌گردی اینجا رو می‌دیدم یهو به یه زوج جوون فرانسوی برخوردم که دانشجوی معماری بودن و قرار بود سه هفته اینجا باشن تا پروژه‌ی دانشگاه‌شون رو تو این روستا انجام بدن. با خودم گفتم چقدر قشنگ که اینا ازونور دنیا اومدن و چطور اینجا رو پیدا کردن، منطقه‌ای که هنوز خیلی از ایرانی‌ها ندیدن. اینقدر حس خوب داشتن که من از کیفشون کیف می‌کردم."

روایت مرتضی از روستای اصفهک، جاذبه‌ای شاهکار در دل خراسان جنوبی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید