وزیر امور خارجه تاکید کرد: چهار موضوع را به عنوان خط قرمز خودمان پیش‌رو داشتیم. از این چهار موضوع دو موضوع حل شده اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی باقی مانده است.

 آماده‌ایم در اولین فرصت در وین توافق را حاصل کنیم / بدهی ایران از انگلیس را دریافت کردیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم نوروز درباره سفر به مسکو و مذاکرات انجام شده گفت: ما در حال پیگیری مباحث دوجانبه در مسکو بودیم. در عین حال تحولات اوکراین و مذاکرات وین که به مراحل پایانی نزدیک شدیم.

وی با اشاره به برخی تصورات نسبت به رویکرد روسیه به احیای برجام اظهار داشت: برای ما مهم بود با توجه به اینکه بخشی از افکارعمومی ایران این گونه برداشت کرده بودند که روسیه هر توافق احتمالی ما در وین را در موضوع اوکراین به گروگان گرفته‌اند. روشن شدن این مهم بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه ادامه داد: در جریان مذاکرات، روسیه اطمینان داد که هیچ ارتباطی بین این دو نیست و لاوروف گفت هر زمانی ایران مطالباتش محقق شود و به توافق برسیم، آماده هستیم تا توافق را در چارچوب کمیسیون مشترک مورد تایید قرار دهیم.

امیرعبداللهیان در مورد آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران در بریتانیا و ارتباط آن با آزادی نازنین زاغری تصریح کرد: بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبول از پیروزی ایران درخصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلستان مطالبه داشتیم. در چهار ماه گذشته تماس‌های فشرده‌ای بین من و انگلیس برقرار بود. 

وی با تاکید بر اینکه هدف آن بود که این مبلغ وارد بانک مرکزی ما شود، خاطرنشان کرد: هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد، وجود ندارد. 

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم اما به طور همزمان روند قضایی برای آزادی این دو نفر مورد نظر در جریان بود اما ارتباطی بین این دو مسله وجود ندارد. آزادی این دو فرد با نگاه انسانی محقق شد.

امیرعبداللهیان درباره اینکه چقدر پیشرفت در وین حاصل شده است، ابراز داشت: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز خودمان پیش‌رو داشتیم. از این چهار موضوع دو موضوع حل شده اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی باقی مانده است. امروز با آقای باقری گفت‌وگو داشتم.

وی با بیان اینکه از طریق مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم، عنوان کرد: هر زمان به نقطه توافق در این دو خط قرمز نزدیک شویم، تیم ما و باقری در وین حاضر می‌شوند. اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما آماده‌ایم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین توافق را حاصل کنیم. این موضوع بستگی به طرف آمریکایی دارد و اینکه آیا ابراز آمادگی در طرف آمریکایی و بایدن واقعی است یا نه.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه را محقق کند ما فردا توافق می‌رسیم. 

امیرعبداللهیان درباره مذاکره‌ ایران و عربستان یادآور شد: اصل مذاکره قطعی است اما تاریخ مذاکره قطعی نشده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید