علی چراغی؛ نویسنده، ایران شناس و پژوهشگر قوم شناسی و ایران شناسیه. اون خودش رو کوهنورد و مسافر می‌دونه و به صورت آماتور عکاسی می‌کنه. علی راهنمای توره و در سفری که به جنوب ایران و شرق هرمزگان داشته از شگفتی‌های بی‌پایان این خطه حسابی به وجد اومده و به نظرش "میناب" دنیاییه که باید دوباره شناخته بشه. اون این شهر رو بهشت گمشده‌ی صنایع دستی می‌بینه و معتقده تنوع تولید صنایع دستی در میناب بسیار گسترده هست. با ما همراه باشید تا با یکی از صنایع دستی‌های متفاوت و منحصربه‌فرد ایران آشنا بشیم

روایت علی چراغی از کوزه‌ای منحصربه‌فرد برای نگهداری آب در میناب هرمزگان

سلام نو-سرویس گردشگری: علی در میناب سبک خاصی از سفالگری رو دیده، در این سبک کوزه‌ی نگهداری آب به شکلی جالب تولید می‌شه. علی جَهلِه (jahle)، این کوزه‌ی سفالی بی‌نظیر رو این‌طور توصیف می‌کنه: "جَهلِه برخلاف اکثر سفال‌های ایران سطح مقطعی دایره و صاف نداشته و بدنه اصلی مخزن به صورت کروی شکل می‌باشد، لذا نمی‌توان آن را بروی زمین قرار داد. جَهلِه سازی یک از قدیمی‌ترین صنایع دستی هرمزگان است که منحصراً در میناب تولید می‌شود. سفال در ایران قدمتی به بلندای تاریخ دارد و در این میان جَهلِه سازی روشی منحصربفرد در سفالگری و یکی از مهمترین حلقه‌های واسط در شناسایی سیر تکامل سفالگری در ایران می‌باشد."

روایت علی چراغی از کوزه‌ای منحصربه‌فرد برای نگهداری آب در میناب هرمزگان

نحوه ساخت این کوزه جالب توجه و مثال زدنیه و علی درباره‌ی طرز ساخت این کوزه زیبا و کاربردی می‌گه: "در ساخت جَهلِه فرم کلی بر روی چرخ و به صورت استوانه شکل می‌گیرد و بعد از آن استاد سفالگر با گرفتن یک سنگ در مشت، دست چپ را در درون سفال قرار داده و با دست راست و با استفاده از یک قاشقک چوبی از بیرون بر روی بدنه استونه‌ای می‌کوبد و بدین روش مخزن جَهلِه را به صورت کروی شکل می‌دهد. شدت و قدرت کوبیدن، ضرب‌آهنگ ضربات برای ایجاد جداره‌ای با ضخامت یکنواخت و یکدست بودن سطح بیرونی مخزن کروی جَهلِه، امری بسیاری کلیدی در ساخت جهله می‌باشد که بدون هیچ‌گونه سنجش و اندازه‌گیری و تنها با تجربه و استادی استادکار سفالگر حاصل می‌شود."

این‌طور که مشخصه این هنر و صنعت، بازماندگان کمی و برای بقا نیاز به معرفی، ایجاد مکانی برای عرضه و البته دیده شدن داره. به نظر علی؛ میناب یکی از مقاصد ناشناخته گردشگری در ایرانه و انوع بسیار متنوعی از صنایع دستی، خوراک، موسیقی، ساز و پوشش رو داره و مهم‌ترین جاذبه‌های میناب زیبا رو فرهنگ اصیل و مهمان‌نوازی مینابی‌های عزیز می‌بینه. در این بین، اون از استادی می‌گه که برای تهیه سوخت، معرفی آثار و محصولات‌شون و همین‌طور فضایی برای ارائه کارهاشون به طور خاص مساعدت و رسیدگی بیشتری می‌طلبن: "استاد علی رحیمی از بازماندگان نسل استادان بزرگ جهله سازی هرمزگان است."

روایت علی چراغی از کوزه‌ای منحصربه‌فرد برای نگهداری آب در میناب هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید