سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به اینکه از زائرانی که با خودروی شخصی و اتوبوس‌ وارد مشهد می‌شوند، تست گرفته نمی‌شود و ارائه کارت واکسیناسیون الزامی نیست، گفت: کنترل واکسیناسیون مسافران نوروزی از طریق پلاک خودرو در سامانه ایران‌من انجام خواهد شد.

کنترل واکسیناسیون زائران در نوروز چگونه است؟

به گزارش سلام نو، دکتر سیدجواد حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع فرهنگی شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۲۵ اسفند ماه امسال آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت. برای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به موفقیت در این امر مهم نیاز به همکاری همه جانبه مردم، مسئولان و اصحاب رسانه است. سهم حوزه سلامت برای ایجاد سلامت جامعه ۲۵ درصد و سهم مردم و دیگر مجموعه‌ها ۷۵ درصد است. 

وی در خصوص آخرین آمار واکسیناسیون، افزود: میزان تزریق واکسن کرونا در دوز اول ۹۷ درصد، دوز دوم ۸۵ درصد و دوز سوم ۳۴ درصد است. در تزریق دوزهای اول و دوم از میانگین کشوری ۲ درصد جلوتر هستیم، اما متاسفانه در تزریق دوز سوم ۱ درصد عقب مانده‌ایم. بر همین اساس در روزهای اخیر مراکز سیار واکسیناسیون کرونا را در خراسان رضوی گسترش داده‌ایم. این تیم با مراجعه به اداره‌ها و مکان‌های پر ازدحام واکسیناسیون را انجام می‌دهند. 

حسینی تاکید کرد: در ایام نوروز بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی در آماده‌باش کامل هستند و امیدواریم که با توجه به شرایط بحرانی کرونایی مردم حداکثر همکاری را داشته باشند.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به ازدحام زائران در مشهد، دانشگاه علوم پزشکی با چهار معضل سلامتی روبه رو خواهد شد. علاوه بر کرونا، تصادفات جاده‌ای را نیز باید در نظر بگیریم. همچنین با توجه به اینکه پیش‌بینی شده است که ۱۰ میلیون زائر به مشهد سفر خواهند کرد ما از لحاظ بیماری‌های روده‌ای و بیماری‌های مزمن برای مسافران دچار مشکل خواهیم شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه ضمن اشاره به اینکه آمار فوتی‌های کرونایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۲۴ ساعت گذشته ۵ نفر بوده‌ است، گفت: خوشبختانه از لحاظ وضعیت کرونایی در پیک ششم در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم، اما نباید تصور کنیم که کرونا تمام شده و اومیکرون دیگر خطری ندارد، زیرا با کوچکترین غفلت زمینه ورود به پیک هفتم کرونا فراهم می‌شود.

وی در خصوص وضعیت رنگ‌بندی شهرهای استان تاکید کرد: هم‌اکنون مشهد در وضعیت نارنجی است. شهرهای قوچان، درگز، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در وضعیت قرمز و مابقی شهرهای استان زرد است و هیچ شهر با وضعیت آبی در خراسان رضوی نداریم.

حسینی بیان کرد: از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه نظارت ویژه روی میوه‌فروشی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها با همکاری اتحادیه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه از زائران که با خودروی شخصی و اتوبوس‌ وارد مشهد می‌شوند تست گرفته نمی‌شود و ارائه کارت واکسیناسیون الزامی نیست، گفت: کنترل واکسیناسیون مسافران نوروزی از طریق پلاک خودرو در سامانه ایران‌ من انجام خواهد شد. 

حسینی ادامه داد: همچنین در فرودگاه‌ها با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا از همه مسافران تست‌ کرونا گرفته نمی‌شود و  فقط کنترل تب صورت می‌گیرد. اگر فردی مشکوک به کرونا بود از او تست گرفته می‌شود. اگر تست فردی مثبت باشد به مدت پنج روز در محل اسکان خود یا مراکزی که میراث فرهنگی و گردشکری در نظر گرفته است، قرنطینه می‌شوند. 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کسانی که قصد خرید بلیط قطار را دارند و با توجه به اینکه به سامانه متصل است، اگر واکسن نزده باشند بلیط برای آن‌ها صادر نمی‌شود. هنوز برای خرید بلیط اتوبوس تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.همچنین اعلام شده است که شرط خرید بلیت سفر نوروزی برای افراد بالای ۱۸ سال دریافت سه دوز واکسن و افراد زیر ۱۸ سال دریافت دو دوز واکسن کرونا است.

مردم به هنگام حضور در حرم مطهر رضوی از دو ماسک استفاده کنند

همچنین در این نشست دکتر محمدعلی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ سال سختی برای حوزه سلامت، بهداشت و درمان بود. نوروز امسال نسبت به دو سال گذشته برای همه متفاوت خواهد بود، زیرا پیش‌بینی می‌کنیم امسال شاهد حضور زائران و مجاوران زیادی در مشهد باشیم.

وی افزود: بر همین‌اساس با توجه به شرایط موجود و بیماری کرونا و ورود زائران و مجاوران به مشهد ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متفاوت‌تر از سال‌های گذشته آماده خدمت‌رسانی است.در همین راستا ستاد نوروزی دانشگاه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده و در دست اجرا دارد. این برنامه‌ریزها در بخش‌های درمان، دارو ، حوزه بهداشتی، کرونا و حوادث انجام شده است. 

کیانی تصریح کرد: همچنین جلساتی در استانداری و فرمانداری برگزار شده است و امید داریم با حضور فرماندار شرایط در نوروز هماهنگ شده و با برنامه‌ریزی مدیریت شود تا بتوانیم تسهیلات لازم را برای حضور، زیارت و سلامت زائران و مجاوران مهیا سازیم و بهترین نتیجه را داشته باشیم. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اصحاب رسانه نقش پررنگی در سلامت جامعه دارند، خاطرنشان کرد: هرچه قدر که سطح سواد سلامت در جامعه بالا برود به همان نسبت دغدغه‌ها و نگرانی‌ها کاهش می‌یابد.

کیانی اضافه کرد: اگر ازدحام‌ها کنترل نشود نگرانی‌ها افزایش می‌یابد، زیرا این امر منجر به شیوع و توسعه بیماری و همچنین ممکن است سویه جدید ایجاد شود. به همین منظور توصیه می‌کنیم که افراد در تجمعات حضور نداشته باشند و اگر در جمع‌های شلوغی همچون حرم مطهر رضوی حضور داشتند از دو ماسک استفاده کنند، در چنین مکان‌هایی هرچه قدر تلاش شود آنچه که ایده‌آل است، محقق نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید