این پل در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده‌ و منسوب به حسین خان والی لرستان می باشد.به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با پل آجری خرم آباد بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، پل صفوی یا پل آجری که در میان مردم خرم‌ آباد به پل گَپ (به معنی پل بزرگ) هم شناخته شده است، متعلق به دوره صفوی است و دو قسمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل می کند. این پل در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با پل آجری خرم آباد بیشتر آشنا شوید

پل آجری «گپ» در مرکز شهر خرم ‌آباد و بر روی رودخانه خرمرود ساخته شده است. این پل دو قسمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل کرده و دارای ۲۴ چشمه طاق است. طول آن بیش از ۳۵۰ متر، پنهای آن ۸.۵ متر و ارتفاع آن از کف رودخانه تا روگذر پل هشت مترمربع است. این پل که با ملات آهک و گچ و پایه‌ های از جنس آجر ساخته شده است شباهت فراوانی با ساختمان پل خواجو دارد و همانند آن دارای شاه ‌نشین بوده که بر اثر سیل از بین رفته است. این اثر در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده‌ و منسوب به حسین خان والی لرستان می باشد و در دوره قاجار به پل محسنیه معروف گردید. برسینه شمالی پل کتیبه های سنگی نصب شده که با حروف مقطعه نوشته شده و به عنوان طلسم معروف است.

با پل آجری خرم آباد بیشتر آشنا شوید

موقعیت مکانی

خرم‌آباد، خیابان مجاهدین اسلام، جنب مصلی

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید