سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته اند.

شادگان، تالابی بین‌المللی در خوزستان

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، تالاب شادگان در جنوب غربی ایران جنوب شهر شادگان و در جنوب جلگه ی خوزستان واقع شده  است. این تالاب نام های دیگری چون خوردورق، دورقالفرس، فلاحیه و همچنین استلاحیه نیز داشته و سرآخر به شادگان تغییر نام داده است. در کتب تاریخی بنای شهر شادگان را در زمان ساسانیان و با نام مسرق عنوان کرده اند. 
رودخانه ی جراحی بزرگترین تأمین کننده ی آب تالاب است و بعد از آن نهر بحره که از رودخانه ی کارون منشعب می شود تالاب شادگان را تغذیه می کند. عمق تالاب زیاد نبوده و در حد چند متر عنوان شده است. تالاب شادگان یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب های شیرین و شور است و علاوه بر این شامل خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن نیز می شود. تالاب در پایینِ حوضه ی رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر قرار داشته و از پایین به خلیج فارس می پیوندد. این تالاب بزرگ ترین رامسر سایت ایران بوده و به عنوان یک تالاب مهم بین المللی از تنوع زیستی غنی با گونه های گیاهی و جانوری متعدد و ارزشمند برخوردار است. از جمله مهم ترین گونه های جانوری این تالاب دلفین بینی بطری است.
از ویژگی های مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی اشاره کرد که در تأمین معاش ساکنین محلی ایفا می نماید. تعدادی روستا در مجاورت آن و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار گرفته اند. اسکله ای محلی در کنار روستای سراخیه و درست در میانه ی راه دارخوین به شادگان قرار دارد که در آن قایق ها گردشگران را به تماشای تالاب می برند. دامداری (گاومیش)، ماهیگیری، شکار پرنده، نی بری و برداشت علوفه راه های بهره برداری مردم از این تالاب هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید