شهر استانبول یکی از مقاصد برتر گردشگری در دنیا است. استانبول پذیرای مسافران مختلف از سراسر دنیا با هر سلیقه و درآمد و جایگاه اجتماعی است. در این شهر تاریخی، انواعی از جاذبه‌های گردشگری مختلف وجود دارد که بازدید از آن‌ها بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است.

بازارگردی در استانبول و آشنایی با بازارهای قدیمی استانبول

اگر اهل هیجان هستید می‌توانید به پارک‌ها و پارک‌های آبی استانبول بروید و اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه دارید می‌توانید از مساجد و کلیساهای تاریخی این شهر دیدن کنید. اما یکی از جاذبه‌های خاص این شهر بازارهای قدیمی است که معماری و فضای تاریخی و جذاب آن باعث می‌شود تا گردشگران زیادی بخواهند در آن ها، بازارگردی کنند. اگر شما هم دوست دارید در بازارهای قدیمی شهر استانبول بازارگردی کنید تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بازارهای سنتی شهر استانبول را به شما معرفی کنیم.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول (Kapali Carsi)  یکی از معروف‌ترین بازارهای شهر استانبول است که اکثر توریست‌هایی که از safarmarket.com/flights می‌خرند و به این شهر سفر می‌کنند؛ برای بازار گردی به آن‌جا مراجعه می‌کنند. بازار بزرگ استانبول یکی از زیباترین بازارهای تاریخی این شهر است، بیش ‌از ۵۵۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای مسقف دنیا است.

این بازار مجموعه‌ای از خیابان‌های سنگفرش‌شده و مسقف است که حدود ۴ هزار مغازه، ۶۴ خیابان و ۲۲ ورودی دارد و حدود ۲۵ هزار نفر در آن کار می‌کنند. در این بازار می‌توانید کالاهای مختلفی را پیدا کنید؛ از ادویه و میوه‌های خشک‌شده گرفته تا انواع سبد، صندل، کفش و جواهرات ساخته‌شده از طلا و نقره. همچنین در این بازار قدیمی، می‌توانید کالاهای مرغوبی نظیر شال‌های ساخته‌شده از ابریشم، وسایل زینتی سنتی که دارای طرح‌های سنتی و زیبا هستند را ببینید. از وسایل قدیمی گرفته تا کالاهایی که با چرم ساخته شده‌اند، از سرامیک‌های ارزنده تا فرش‌های گران‌قیمت، از ادویه‌جات تا صنایع دستی، از طلا گرفته تا جواهرات ارزنده را نیز می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

اگر به شهر استانبول سفر کردید و دوست داشتید سوغاتی ارزنده‌ای برای دوستان و آشنایان خود بخرید حتما به بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید. اگر هم دوست دارید در یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی شهر استانبول قدم بزنید و چشمتان به کالاهای رنگارنگ و صنایع دستی زیبای شهر استانبول بخورد و بوی ادویه‌ها و قهوه ترک شما را مدهوش کند حتما باید به این بازار مراجعه کنید. بازار بزرگ استانبول همچنین مرکز مهمی برای تبدیل ارز و فروش طلا است. حتما به مغازه‌های جواهر فروشی در این بازار سر بزنید. زیبایی جواهرات این مغازه‌ها، حتما چشمان شما را به خود جلب خواهد کرد. همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر می‌توانید به بازار بزرگ استانبول بروید. این بازار فقط در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

بازار ادویه‌جات استانبول (بازار مصری‌ها)

یکی از بازارهای قدیمی و جذاب شهر استانبول بازار مصری‌ها یا بازار ادویه‌جات (Misir Carsisi) نام دارد. بازار مصری‌ها همانند بازار بزرگ استانبول یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا محسوب می‌شود. این بازار در سال ۱۶۶۰ میلادی ساخته شده‌است. در زمان امپراطوری عثمانی، کاروان‌های تجاری که از مصر به این منطقه می‌آمدند کالاهای خود را در این بازار به فروش می‌رساندند. به‌همین دلیل است که به آن بازار مصری‌ها می‌گویند.

 در بازار مصری‌ها حدود ۱۰۰ مغازه وجود دارد. از آنجا که اکثر مغازه‌های این بازار ادویه فروشی هستند به آن بازار ادویه ها نیز می‌گویند. در این بازار می‌توانید انواعی از ادویه‌ها، داروهای گیاهی، مواد اولیه برای پخت غذا و قهوه ترک را خریداری کنید.

اگر با تور به شهر استانبول سفر کردید و بازدید از بازار مصری‌ها در برنامه سفر شما وجود نداشت، حتما در وقت خالی خود به این بازار سر بزنید. هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به‌جز روزهای یکشنبه می‌توانید به بازار مصری‌ها بروید. در روزهای یکشنبه بازار مصری‌ها از ۱۱ صبح تا ۷ عصر باز است. بازار مصری‌ها در تعطیلات رسمی تعطیل است. برای ورود به این بازار نیازی به پرداخت پول ندارید.

بازار آراستا

بازارگردی در استانبول و آشنایی با بازارهای قدیمی استانبول

یکی از دیدنی‌ترین بازارهای شهر استانبول بازار آراستا (Arasta Bazaar) نام دارد. این بازار در قرن ۱۷ میلادی در دوران امپراطوری عثمانی، در کنار مسجد سلطان احمد ساخته شده‌است. بازار آراستا با این هدف ساخته‌شده بود تا با اجاره دادن مغازه‌های آن، درآمدی برای مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) ایجاد شود. در طی باستان‌شناسی هایی که در دهه ۱۹۳۰ میلادی بر روی این بازار انجام شد، مشخص شد که در گذشته این مکان متعلق به مجموعه کاخ‌های بیزانس (کاخ بزرگ قسطنطنیه) بوده‌است.

در طبقه پایین بازار آراستا موزه موزائیک های سرای بزرگ (the Great Palace Mosaic Museum) وجود دارد. این بازار در یک خیابانی باریک واقع شده‌است و مغازه‌های آن سوغاتی‌هایی نظیر فرش، گلیم، روسری و ظروف سفالی را به فروش می‌رسانند. بازار آراستا همچنین به مغازه‌های فرش‌فروشی، جواهر فروشی، ادویه فروشی و پارچه‌فروشی اش معروف است. در این بازار می‌توانید بیشتر از ۷۰ مغازه را ببینید. برای بازدید از بازار آراستا باید از روزهای دوشنبه تا شنبه از ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر به آدرس آن مراجعه کنید.

بازار مسگرها

یکی از جذاب‌ترین بازارهای قدیمی شهر استانبول بازار مسگرها (Bakircilar Carsisi) است. هنگامی‌که در این بازار قدم می‌زنید در ۲ طرف خود تعداد زیادی مغازه‌ را مشاهده می‌کنید که انواعی از ظروف مسی را به فروش می‌رسانند. بازار مسگرها در مقایسه با بازارهای سنتی دیگر شهر استانبول مثل بازار بزرگ، مساحت کوچک‌تری دارد. سقف این بازار به گونه‌ای است که نور خورشید به راحتی از آن عبور می کند و هنگامی‌که در این بازار قدم می زنید، می‌توانید از روشنایی روز نیز بهره ببرید.

 مغازه‌هایی که در این بازار وجود دارند در کنار فروش ظروف مسی، ظروف مسی مشتری‌های خود را نیز تمیز (تعمیر) کنند. مشتری‌های مغازه‌های این بازار معمولاً زنان خانه‌دار هستند. برخلاف بازارهای دیگر که فروشندگان آن ها، برای بدست آوردن مشتری سروصدا می‌کنند و ممکن است با دیدن شما اصرار کنند که از کالاهای آن‌ها خرید کنید؛ در بازار مسگرها آرامش خاصی حاکم است.

مهارت مسگری در شهر استانبول و به‌خصوص در بازار مسگرهای این شهر به حدود پانصد سال پیش بازمی‌گردد و نسل به نسل از پدر به پسر منتقل شده‌است. برخلاف بخش‌های دیگر شهر استانبول که خبری از مهارت‌های سنتی‌ مسگری نیست؛ در بازار مسگرها این مهارت زنده مانده‌است. اگر بلیط هواپیما تهران استانبول خریدید و به شهر استانبول سفر کردید و دوست داشتید در بازارهای سنتی آن به گشت‌وگذار بپردازید و از بازارهای معروف این شهر مثل بازار بزرگ و و بازار مصری‌ها نیز دیدن کرده‌اید، خوب است که چند ساعتی را در این بازار بگذرانید و از فضای جذاب و خاص آن لذت ببرید.

بازار کتاب‌های قدیمی استانبول

بازارگردی در استانبول و آشنایی با بازارهای قدیمی استانبول

یکی از جذاب‌ترین بازارهای سنتی استانبول بازار کتاب‌های آنتیک یا قدیمی (Antique Books Market) است. تاریخ این بازار به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد. نام این بازار به زبان ترکی (Sahaflar Carsisi) ‌است. ( Sahaflar) یک لغت عربی است و به معنی مغازه یا فردی است که اقدام به خرید یا فروش کتاب‌های قدیمی، اسناد قدیمی و غیره می‌کند. در گذشته کتابخانه‌ها مسئول تامین کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزانی بوده‌اند که در شهر استانبول به مدرسه می‌رفتند.

 بعد از ساخته شدن بازار بزرگ استانبول در سال ۱۴۶۰ میلادی، این کتابخانه‌ها در یک فضای مشترک در بازار بزرگ استانبول مستقر شده‌اند. بعد از زلزله‌ای که در سال ۱۸۹۴ میلادی اتفاق افتاد این کتاب فروشی‌ها (کتابخانه‌های قدیمی) به محل فعلیشان که با نام (Sahaflar Carsisi) شناخته می‌شود منتقل شدند. در آن زمان بازار کتاب‌های آنتیک استانبول، مرکز اصلی چاپ و پخش کتاب شهر استانبول بوده است.

در سال ۱۹۵۰ آتش‌سوزی در این بازار اتفاق افتاد و هزاران نسخ خطی و کتاب‌های قدیمی موجود در این بازار از بین رفتند. بخشی از کتاب‌ها که از این آتش آسیبی ندیدند، توسط شهرداری شهر استانبول جمع‌آوری شد. مغازه‌های چوبی این بازار نیز جایگزین مغازه‌هایی شدند که از جنس سیمان ساخته شده اند و اگر الان هم به بازار کتاب‌های آنتیک استانبول بروید مغازه‌های سیمانی را مشاهده خواهید کرد.

بازار خانم‌ها

یکی از جذاب‌ترین بازارهای قدیمی شهر استانبول بازار خانم‌ها (Siirt Bazaar) است. در گذشته زن های شهر استانبول در این محل جمع می‌شدند تا میوه‌هایی را که نمی‌توانستد به افراد ثروتمند شهر بفروشند، به زن‌های دیگری که در این شهر زندگی می‌کرده‌اند، بفروشند. به همین دلیل به آن بازار خانم ها (Women’s ( Bazaar می گویند. در این بازار می‌توانید باکیفیت‌ترین غذاهای محلی شهر ترکیه را پیدا کنید.

 غذاهای شهرهای مختلفی مثل سیرت، آدی یامان، ماردین، دیار با کیر، بتلیس و ماس را می‌توانید در این بازار به فروش می رسد. اگر هم به‌دنبال بازاری می‌گردید که در آن گیاهای دارویی مختلفی به فروش برسد بازار خانم‌ها مناسب شماست. فروشندگان این بازار از گیاهان دارویی شیرینی می‌سازند و با خوردن این شیرینی‌های می‌توانید مزه گیاهان دارویی مختلفی را که قصد خریداری آن ها را دارید، امتحان کنید. علاوه‌براین، در بازار خانم‌ می‌توانید مغازه‌های عسل فروشی را ببینید. همچنین در این بازار، پنیر و انواع محصولات تهیه‌شده از پنیر به فروش می‌رسد. در این بازار محصولات غذایی دیگری مثل میوه‌های خشک‌شده و آجیل نیز به فروش می‌رسد. چندین مغازه قصابی نیز در بازار خانم‌ها وجود دارد و اگر به‌دنبال خرید گوشت هستید می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

بازار بای اوغلو (ماهی‌فروش‌ها)

یکی از محبوب‌ترین بازارهای محلی شهر استانبول بازار ماهی‌فروش‌ها (Beyoglu Fish Market) ‌است. بازار بای اوغلو در بخش اروپایی شهر استانبول قرار دارد. در این بازار می‌توانید مجموعه‌ای از مغازه‌های ماهی فروشی را ببینید که انواعی از ماهی‌های مختلف را به فروش می‌رسانند. در این بازار رستوران‌هایی وجود دارند که فقط غذاهای دریایی سرو می‌کنند.

ماهی‌های این بازار معمولاً تازه هستند و اگر هوس خرید ماهی به سرتان زد می توانید از مغازه‌های این بازار ماهی بخرید. در این بازار علاوه‌بر ماهی سبزیجات و میوه نیز به فروش می رسد. مغازه‌های این بازار محدود به محصولات خوراکی نمی‌شود و اگر دوست داشتید در سفر خود به شهر استانبول برای دوستان خود سوغاتی بخرید باید به مغازه‌های سوغاتی فروشی‌ این بازار مراجعه کنید. بهتر است نزدیک این مناطق رزرو هتل خود را انجام دهید. مغازه‌های این بازار سال‌هاست که مواد اولیه رستوران‌های مختلف شهر استانبول را تأمین می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید