اگر چند سال یپش کسی به شما می‌گفت می‌توانید در خانه خود بنشینید و مثلا با قهرمان بسکتبال جهان بازی کنید یا از همان خانه بوی عطری در پاریس را حس کنید احتمالا ایده‌های او را کودکانه و مربوط به فیلم‌ها می‌دانستید. اما متاورس ما را به این مرزها جدید رسانده است.

وقتی از آپارتمانی در تهران می‌توان در پاریس گردش کرد

سلام نو سرویس اجتماعی: نقش تکنولوژی در گردشگری چیست؟ احتمالا اولین پاسخ‌های ذهنی ما به مسئله رزرو اینترنتی بلیت سفر، هتل، اقامتگاه، رستوران و چیزهایی شبیه به این می‌رسد. این پاسخ درست است، اما باید اعتراف کرد که پاسخ کاملی به نقش تکنولوژی در گردشگری نیست.

طبق مطالعات سرویسGoogle travel،  هفتاد و چهار درصد مسافران سفر خود را از طریق اینترنت برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که فقط ۱۳ درصد آژانس‌های مسافرتی را انتخاب می‌کنند. در همین ایران تا یک دهه پیش بهترین راه یافتن ارزان‌ترین بلیت و تور مسافرتی رجوع به راهنمای همشهری بود، اما حالا کافی است گشتی در اینترنت بزنید و با چند کلیک بسیار ساده بهترین قیمت‌ها را با جزئیات رصد کنید.

تغییرات گردشگری به همینجا ختم نمی‌شود. نقشه‌های مختلفی از ویز تا مپ و بلد وجود دارد به شما کمک می‌کند زمان گردش‌های خود را محاسبه کنید و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. در گام بعدی برای بیشتر نقاط گردشگری، رستوران‌ها و هتل‌ها بازخوردهای مردمی وجود دارد که در سایت‌های مختلف به چشم می‌خورد.

این امکاناتی که امروز به ظاهر ساده به نظر می‌رسند تجربه گردشگری را عملا متفاوت کرده‌اند. امکان مدیریت زمان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و تجربه سفر به شکل محسوسی بهینه شده است.

اینترنت اشیاء؛ سفر با عینکی تازه

امکان جدیدتری که چند سالی است در دنیا و ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته اینترنت اشیاء است. اینترنت اشیاء می‌تواند به هر چیزی بعد جدیدی دهد و این مسئله درباره گردشگری هم صدق می‌کند. تنها به این فکر کنید که با پا گذاشتن در یک مکان تاریخی اطلاعات آن مکان را با زبان خود در لحظه دریافت می‌کنید. در نمونه‌ای دیگر شما می‌توانید به کمک گوشی خود و یک برنامه واسط که در داخل اتاق‌های هتل تعبیه شده دمای اتاق، کنترل تلویزیون، آسانسورها و بخاری‌ها و بسیاری از موارد دیگر را با توجه به میل خود برنامه‌ریزی کنید.

مشهوترین تلاش‌ها در زمینه اینترنت اشاء به عینک گوگل باز می‌گردد. این پروژه تلاشی برای ارتباط بهتر و ملموس کاربر با خاصیت اینترنت اشیاء است، تلاشی که به توسعه و گذر زمان نیاز دارد.

متاورس؛ دنیایی جدید

احتمالا این روزها به لطف بیت کوین و تغییر نام فیس بوک شما اصطلاح متاورس را شنیده‌اید. متاورس یا به زبان ساده‌تر دنیای موازی تنها یک سرگرمی یا ایده ساده و موج گذرا نیست. متاورس می‌تواند دنیا و به تبع آن گردشگری را از این رو به آن رو کند.

اگر چند سال یپش کسی به شما می‌گفت می‌توانید در خانه خود بنشینید و مثلا با قهرمان بسکتبال جهان بازی کنید یا از همان خانه بوی عطری در پاریس را حس کنید احتمالا ایده‌های او را کودکانه و مربوط به فیلم‌ها می‌دانستید. اما متاورس ما را به این مرزها جدید رسانده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک یا همان «متا»، برای تبلیغ متاورس به صورت آنلاین در متاورس با قهرمان شمشیر بازی دنیا رقابت کرد و از دفتر کار خود خارج نشد.

فکر کنید چنین فضایی چه امکاناتی در اختیار شرکت‌های گردشگری و کشورهای مختلف می‌گذارد. فکر کنید به جای اینکه مجبور باشید برای بازدید کامل پاریس سه روز را در این شهر باشید یک نسخه فشرده از آن را در متاورس ببینید و فضاهای بین بناهای تاریخی به صفر برسد.

در نمونه ایرانی آن شما می‌توانید در متاورس شیراز ابتدا به بازدید از تخت جمشید بپردازی و بعد از آن به سرعت به پاسارگاد و ارگ کریمخان بروید و در همین زمان یک شربت بهارنارنج مطلوب خود را سفارش دهید تا فروشنده شیرازی آن را به سرعت برای شما به تهران بفرستد.

حالا باید دید ایران چه زمانی به سمت استفاده جدی از ظرفیت‌های جدید تکنولوژی مثل اینترنت اشیاء و متاورس خواهد رفت. آیا در این مسیر هم تماشاگر پیشرفت رقبا خواهیم بود یا به صورت جدی وارد بازی خواهیم شد؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید