۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 55314505

جورجیو کافایرو معتقد است که حمله رژیم صهوینیستی به ایران یک ماموریت ناممکن و پر ضرر است که می‌تواند مجوز ساخت سلاح اتمی به ایران را بدهد و متحدان ایران را قانع کند که از چنین تصمیمی حمایت کنند. این تحلیلگر همچنین تهدید پیوسته ایران توسط اسرائیل را بی‌فایده می‌داند.

اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند چه خواهد شد؟ / حمله اسرائیل مجوز ساخت سلاح اتمی را به ایران می‌دهد؟

سلام نو – سرویس بین‌الملل: چندین مقام ارشد آمریکایی و اسرائیلی می گویند: «ایران بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد به تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک است و ممکن است کمتر از پنج سال تا دستیابی به بمب اتمی فاصله داشته باشد.»«...مقامات ارشد اسرائیل می‌گویند که اگر این برنامه متوقف نشود، آنها مجبور خواهند شد حمله به رآکتورهای هسته‌ای ایران را در مدنظر قرار دهند. تاکتیکی که در سال ۱۹۸۱ علیه عراق استفاده شد و هواپیماهای جنگی اسرائیل یک رآکتور عراقی را بمباران کردند.» این جمله‌ها برگرفته از مقاله نیویورک تایمز منتشر شده در ژانویه ۱۹۹۵ است.

جورجیو کافایرو در ادامه گزارش خود در ریسپانسبل استیت‌کرفت می‌نویسد: بیست و هفت سال بعد، اسرائیل همچنان به تهدید به بمباران تاسیسات هسته ای ایران ادامه می‌دهد. هفته گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع این رژیم، هشدار داد که اسرائیل باید "هر کاری که می تواند" برای جلوگیری از دستیابی ایرانیان به سلاح هسته ای انجام دهد، در غیر این صورت "ممکن است زمانی پیش بیاید که ما چاره‌ای جز اقدام عملی نداشته باشیم" وی در ادامه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید «برای هر امکانی برای دفاع از اسرائیل آماده شود».

کافیرو با زیر سوال بردن زنجیره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید می‌کند که بمباران غزه، سوریه، مصر یا نقاط دیگر به این معنی نخواهد بود که اسرائیل می‌تواند تأسیسات هسته ای ایران را به سادگی و بدون عواقب بالقوه فاجعه بار بمباران کند. وی در ادامه تاکید می‌کند که مطمئناً نمی‌توان بمباران چنین تأسیساتی توسط رژیم صهیونیستی در ایران را با حملات هوایی این کشور علیه راکتور اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ یا تأسیسات الکبر سوریه در سال ۲۰۰۷ مقایسه کرد.

او سپس با اشاره به اینکه ایران ده‌ها مرکز هسته‌ای در سر تا سر کشور دارد به یادداشت هفته گذشته یوسی ملمان در هاآرتص، روزنامه چاپ شده در سرزمین‌های اشغالی، اشاره می‌کند و می‌گوید که هواپیمای اسرائیلی پیش از حمله به مراکز هسته‌ای ایران باید به مراکز فرماندهی و کنترل، مراکز ارتباطی و سیستم های ضد هوایی حمله کنند، عملیاتی که به نوشته ملمان برای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی یک ماموریت بسیار پیچیده و عملا غیرممکن است. او به این نکته نیز اشاره می‌کند که در این مسیر باید انتظار کشته شدن و اسارت خلبانان را نیز داشت.

کافیرو در ادامه با اشاره به تجربه مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در این زمینه، می‌نویسد: در سال ۲۰۱۰، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت و ایهود باراک، وزیر دفاع، به مقامات ارشد امنیتی دستور دادند که ارتش را برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در عرض چند ساعت آماده کنند. بر اساس یک برنامه تحقیقی که دو سال بعد منتشر شد مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی آنها را متقاعد کردند که این دستور را پس بگیرند.

کافیرو در ادامه اما پرسش مهم دیگری را مطرح می‌کند و می‌پرسد که بدون در نظر گرفتن هیچ یک از خطراتی که رژیم صهیونیستی در صورت بمباران تاسیسات هسته ای ایران با آن مواجه خواهد شد، باید پرسید که چنین بمبارانی چه دستاوردی دارد؟ حتی اگر رژیم صهیونیستی سایت های هسته‌ای مورد هدف را با موفقیت نابود کند، دانشمندان و مهندسان ایران دانش لازم برای بازسازی آنها را خواهند داشت. تحلیلگران آمریکایی تایید می‌کنند که ایرانی‌ها نه تنها تاسیسات هسته‌ای آسیب دیده در خرابکاری‌های اسرائیل را بازسازی کرده‌اند، بلکه آنها را بهتر و سریع‌تر از آنچه پیش بینی می‌شد، بازسازی کرده‌اند.

کافیرو به یک دردسر دیگر مواضع رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند و می‌گوید که امروز روسیه و چین نیز مخالف دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند اما «اگر اسرائیل ایران را بمباران کند و بعد ایرانی‌ها به پکن و مسکو بگویند که تنها بازدارندگی هسته‌ای می‌تواند کشورشان را از حملات اسرائیل مصون نگه دارد، پکن و مسکو به احتمال زیاد از موضع تهران حمایت خواهند کرد.»

این تحلیلگر در ادامه به ضرر رویکرد رژیم صهوینیستی برای خود این رژیم اشاره می‌کند و می‌گوید که اگر اسرائیل به تهدیدش عمل کند اسیر یک مارپیچ پیچیده و تنش تشدید شونده می‌شود و اگر به تهدید ادامه دهد و کاری نکند به عنوان یک ببر کاغذی شناخته می‌شود. این تحلیلگر در ادامه به مقامات رژیم صهیونیستی پیشنهاد می‌کند که از هیاهوی معرفی ایران به عنوان یک بازیگر دولتی غیرمنطقی دست بردارند.

کافیرو در ادامه با تاکید بر اینکه حکومت ایران یک حکومت انتحاری نیست یک گام به پیش می‌گذارد و می‌نویسد: حتی اگر روزی ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، دلیلی ندارد که یک حمله هسته‌ای بدون دلیل به هر هدفی، حتی اسرائیل داشته باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید