برخلاف گزارش‌ها گروه‌های شیعه تنها گروه‌هایی نیستند که انگیزه ترور الکاظمی را دارند. حتی با توجه به وضعیت فعلی عراق می‌توان گفت که این گروه‌ها بیشترین ضرر را از ترور الکاظمی می‌کنند چون از موقعیت طلبکار به موقعیت بدهکار تنزل می‌یابند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

التهاب در بغداد؛ سه احتمال درباره ترور نخست وزیر عراق / چه کسی علاقه به ترور الکاظمی دارد؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: بامداد امروز- یکشنبه- منطقه سبز عراق، که محل تجمع مراکز سیاسی و سفارتخانه‌ها است ناگهان سرخ و ملتهب گشت و اخباری از حمله به محل اقامت نخست وزیر این کشور از آن مخابره شد. این خبر چنان در نوع خود کم سابقه بود که در لحظات اول کسی آن را باور نمی‌کرد، حالا اما مقامات ارشد عراق نیز سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور، را تایید کردند.

 ارتش عراق در بیانیه‌ای تایید کرده است، اقامتگاه مصطفی الکاظمی در منطقه سبز امنیتی بغداد دست‌کم با یک پهپاد انفجاری هدف قرار گرفته شده است. در ساعت اولیه اخباری از آسیب دیدن الکظامی و انتقال او به بیمارستان مخابره شد، اما منابع امنیتی عراق تاکید کردند این سوء قصد ناکام مانده و به نخست وزیر آسیبی نرسیده است.

الکظامی در پیامی که پس از این رخداد در توییتر خود منتشر کرد نوشت:

من خواستار رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند. این اتفاق در عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم تزلزلی ایجاد نمی‌کند. الحمدلله در میان مردم هستم و  حالم خوب است و به خاطر عراق همه را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این «حمله» پهپادی را محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» علیه عراق خوانده است. او ادامه داد: ما گزارش درباره حمله پهپادی اقامتگاه کاظمی نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم و از این که او در این حمله آسیبی ندیده است، احساس آرامش می‌کنیم. این اقدام تروریستی آشکار، که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم، قلب حاکمیت عراق را نشانه گرفته بود.

بنزین روی آتش بحران عراق؛ سه احتمال و یک سو قصد

سو قصد به جان الکظامی در حالی رخ می‌دهد که عراق متاثر از نتایج انتخابات پارلمانی ملتهب است، انتخاباتی که بخش مهمی از گروه‌های شیعه- از جمله ائتلاف فتح- و کردها به تقلب در آن معتقد هستند و آن را زیر سوال می‌برند. این انتخابات تنها یک برنده داشت؛ مقتدی صدر روحانی شیعه با تمایلات ملی‌گرایانه که ابتدا چهره‌ای ضد آمریکایی بود و امروز بیشتر منتقد ایران است.

آن طور که یورونیوز گزارش کرده است تازه‌ترین اعتراضات روز شنبه در بغداد شروع شد. معترضین عصر ششم نوامبر در برابر وزارت برنامه‌ریزی عراق دست به تحصن زدند و چادرهایی برپا کردند. نیروهای امنیتی عراق نیز ورودی‌های منطقه سبز بغداد، جایی که سفارت خانه‌ها و مراکز مهم دولتی در آن قرار دارند را تحت کنترل و مراقبت خود داشتند.

اما این تجمع هم بی‌حاشیه و حادثه نبود و به درگیری و آتش زدن چادرهای معترضین و کشته شدن یک تن ختم شد. در پی این اتفاق نیمه شب گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب را صادر کرد.

در پی این اتفاق‌ها ابو الاء ولایی، دبیرکل گردان‌های سید الشهداء، یکی از گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی که در انتخابات اخیر در ائتلاف فتح مشارکت داشت، در در توییتی خطاب به نخست وزیر، مصطفی کاظمی نوشت: «دو موضوع را باید فراموش کنی؛ نخست اینکه دوباره بتوانی به نخست وزیری برسی و دوم اینکه امکان بازگشت به دو پست سابقت نیز وجود نخواهد داشت.»

مسئله اصلی در انتخابات اخیر شمارش کامپیوتری آرا است. معترضین معتقدند با شمارش دستی آرا تغییر محسوسی در ترکیب پارلمان رخ می‌دهد و دولت باید به این مسئله تن دهد.

همین مسئله باعث شده تا حامیان رادیکال دولت کاظمی و خط رسانه‌ای نزدیک به آمریکا با ظرافت انگشت اتهام را به سمت گروه‌های شیعه‌ای که روابط خوبی با ایران دارند نشانه روند. آن‌ها با اشاره به تنش سه هفته اخیر الکاظمی با این گروه‌ها در گزارش‌های خود به ناکامی آنان در انتخابات، مشکلاتشان با الکاظمی و روابطشان با ایران اشاره می‌کنند.

اما برخلاف این گزارش‌ها گروه‌های شیعه تنها گروه‌هایی نیستند که انگیزه ترور الکاظمی را دارند. حتی با توجه به وضعیت فعلی عراق می‌توان گفت که این گروه‌ها بیشترین ضرر را از ترور الکاظمی می‌کنند چون از موقعیت طلبکار به موقعیت بدهکار تنزل می‌یابند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

دو احتمال دیگر برای ترور الکاظمی وجود دارد. نخست ترور توسط نیروی خارجی ثالثی طرح ریزی شده باشد تا عراق را به آشوب کشانده، گروه‌های شیعی را قربانی کند و دست بالا را در همسایه غربی ایران به دست بیاورد. رژیم صیهونیستی و دوستان عربش از جمله اولین مظنونین این احتمال هستند. بعید نیست این اقدام بدون اطلاع آمریکا نیز صورت گرفته باشد.

احتمال دیگر برنامه ریزی این ترور از سوی نزدیکان دولت عراق است. الکاظمی نشان داده که سیاستمدار باهوشی است. او که سابقه امنیتی پررنگی دارد می‌تواند از این ترور برای ارتقا جایگاه خود و فشار به شیعیان بهره ببرد و حتی کرسی نخست وزیری را برای خود حفظ کند.

باید با صبر تحولات چند روز آینده عراق را رصد کرد و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد و کدام یک از این سناریوها به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید