AFC یک سال قبل از باشگاه‌های ایرانی تعهد گرفته بود که وضعیت حرفه‌ای خود را روشن کنند. در تمام یک سال هم کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران به صورت مدام به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هشدار می‌داد، اما گوشی بدهکار نبود.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا؛ چه کسی مقصر است؟ / چه زمانی می‌خواهیم درس بگیریم؟

سلام نو – سرویس ورزشی: خبر ساده بود، خیلی ساده: استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. اخیرا چند رسانه داخلی در خبری اطلاع دادند که استقلال و پرسپولیس از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و تیم‌های دیگری باید جایگزین آن‌ها شوند.

ظاهرا کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به نامه‌هایی که از شاکیان داخلی و دریافت اطلاعات مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی این موضوع دریافت کرده است روند حرفه‌ای سازی آنها را زیر ذره بین برده است. این نهاد بین‌المللی در نامه‌های ارسالی خود پس از معرفی اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال خواستار شفافیت در ارسال مدارک باشگاه‌های لیگ برتری شده بود.

خلاصه حرف چه می‌شود؟ این که چون وزارت ورزش به صورت همزمان مالک استقلال و پرسپولیس است این دو تیم حق ندارند در لیگ قهرمان آسیا شرکت کنند چون این کار خلاف قوانین فوتبال حرفه‌ای است. در لیگ‌های معتبر دنیا نیز بارها دیده‌ایم وقتی تیمی به لیگ برتر صعود می‌کند و مالک آن در همان لیگ یک تیم دیگر هم دارد، باید مالکیت یکی از تیم‌ها را به فروش برساند.

پیش از این کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران که به عنوان نهادی مستقل یکی از ارکان قضائی و حقوقی زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است خواستار تسریع در حل مشکلات باشگاه‌های استقلال تهران، پرسپولیس، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به عنوان نمایندگان فوتبال باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا شد.

با توجه به اینکه این کمیته زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است در صورت تخطی با انحلال از سوی AFC و جریمه یا تعلیق کلیه فعالیت‌های فدراسیون روبرو می‌شد. از این رو مدارک باشگاه‌ها به صورت شفاف بررسی شد تا تصمیم به عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای استقلال و پرسپولیس گرفته شود.

در همین راستا تسنیم از احتمال جریمه سنگین فوتبال ایران سخن گفته و شرق هم تایید کرده که قراراست سه تیم ایرانی دیگر که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند راهی مسابقات شوند. این در حالی است که فوتبال ایران هنوز نتوانسته از زیر آوار قرارداد فاجعه‌بار سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال، مارک ویلموتس، خارج شود.

ظاهرا مدیران دو باشگاه امروز با وزیر جلسه دارند تا فکری برای خروج از بحران کنند، مسئله‌ای که با توجه به مواضع AFC بعید به نظر می‌رسد. AFC یک سال قبل از باشگاه‌های ایرانی تعهد گرفته بود که وضعیت حرفه‌ای خود را روشن کنند. در تمام یک سال هم کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران به صورت مدام به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هشدار می‌داد، اما گوشی بدهکار نبود.

مسئله دیگری که احتمال بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان آسیا را کم می‌کند رفتار AFC درباره باشگاه‌های عربستانی است که بسیار سخت‌گیرانه بوده است.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های عربستان ظاهرا کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست فرجام‌خواهی ۲ باشگاه النصر و الاتحاد را رد کرده تا دو باشگاه از بزرگ‌ترین باشگاه‌های عربستان در فصل آینده لیگ قهرمانان حضور نداشته باشند. برخی رسانه‌های اماراتی نیز گزارش داده‌اند که دو تیم العین و الوحده امارات نیز از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ حذف شده‌اند.

تنها و تنها امید سرخابی‌ها این است که طی دیشب و امروز وزارت ورزش مدیریت هر دو باشگاه را به شکل محدود به شرکت‌های خصوصی واگذار کند، اما با توجه به ساختار اداری کشور بعید است چنین تصمیم چابکی اتخاذ شده باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید