در ۴ اکتبر ۲۰۲۱ بود که اینستاگرام، واتساپ، فیس‌بوک از دسترس خارج شدند، این قطعی که در حدود ۶ ساعت به طول انجامید، باعث شد ۵۰ میلیون کاربر جدید معادل جمعیت یک کشور به تلگرام پناه بیاورند در ایران نیز با وجود فیلتر بودن تلگرام کاربران بسیاری با استفاده از پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها به تلگرام پیوستند و این‌گونه تلگرام قدرت خود را به رخ رقیبانش کشید و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

تبلیغات هدفمند در تلگرام - بهترین روش های تبلیغات در تلگرام

امروزه شرکت‌ها اغلب از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنلاین برای تبلیغات استفاده می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های تبلیغاتی تلگرام است چراکه بهترین شرایط را برای ارتقای کسب‌وکار ایجاد می‌کند. مردم می‌توانند از پلتفرم تبلیغات تلگرام برای تبلیغات مؤثرتر استفاده کنند.

چرا تلگرام یک بستر تجاری محبوب است؟

۱. روزانه تعداد زیادی از مردم از تلگرام استفاده می‌کنند

مردم از تلگرام برای چت کردن با دوستان خود و تماشای عکس‌ها و فیلم‌ها در گروه استفاده می‌کنند. کانال‌های خبری نیز در ایران در تلگرام فعالیت زیادی دارند. میلیون‌ها نفر برای سرگرمی در کانال‌های مختلف تلگرام پیمایش می‌کنند؛ بنابراین، راه خوبی برای تبلیغ محصولات در گروه‌ها و کانال‌های مختلف است.

شما می‌توانید آگهی‌هایی را در یک گروه با موضوعی مشابه سفارش و انتشار دهید. افرادی که در آن کانال‌ها یا گروه‌ها قرار دارند، تبلیغ شما را در بین پیام‌ها می‌بینند و احتمالاً چون به خدمات شما علاقه‌مند هستند یک تعامل عالی ایجاد می‌شود؛ بنابراین شباهت موضوع تبلیغ و خدمات شما به کانالی که تبلیغات خود را در آن ارسال می‌کنید بسیار حائز اهمیت است.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی کاری تخصصی است که باید حتما برای جلوگیری از سو استفاده و همچنین بالابردن بازدهی تبلیغات خود در آن آموزش ببینید. 

• برای مشاهده آموزش مدیریت برند و تبلیغ — کلیک کنید

شما با چند روش ساده می‌توانید تعامل با اعضای گروه و کانال خود را بالا ببرید و از سلیقه مشتری خود بیش از پیش باخبر شوید و متناسب با خواسته آن‌ها خدمات خود را ارائه دهید مثلاً در گروه و کانال خود، می‌توانید نظرسنجی ایجاد کنید، نظرات را باز کنید یا بینندگان خود را سرگرم کنید، این کار یک فضای خوب را برای ایجاد علاقه به محصولات شما ایجاد می‌کند.

۲. ربات‌های تلگرام

در بستر تبلیغاتی تلگرام می‌توانید از ربات‌ها برای کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، مشتریان شما می‌توانند محصولات را با استفاده از یک ربات سفارش دهند. برخی از ربات‌ها می‌توانند به سؤالات پرتکرار مشتری‌ها پاسخ دهند یا به مردم در مورد تغییرات برنامه شما اطلاع می‌دهند. ربات‌ها برای ارسال اطلاعات نیز خوب هستند. مشتریان می‌توانند درخواست‌های خود را در ربات بگذارند که بعداً شما، آن‌ها را پردازش کنید؛ بنابراین، ربات‌ها هم برای مشتریان و هم برای صاحبان مشاغل راحت هستند.

۳. ارتباطات

پلتفرم تبلیغات تلگرام بهترین راه برای تجارت است زیرا ارتباطات انسانی را تقویت می‌کند. برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی، تلگرام عمدتاً برای پیام‌رسانی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در فیس‌بوک و اینستاگرام، مشتریان عمدتاً تبلیغات شما را می‌بینند و در مورد آن‌ها نظر می‌دهند. در تلگرام فرصت بیشتری برای سؤال پرسیدن دارند. بازاریابی تلگرام بهتر است زیرا افراد با یکدیگر صحبت می‌کنند و فرستادن عکس و فیلم و تعامل با مشتری در تلگرام راحت‌تر است. همچنین آن‌ها ممکن است پست‌ها و اطلاعات مربوط به محصولات را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین، دوستان آن‌ها و بسیاری از افراد دیگر به‌سرعت محصولات شما را مشاهده خواهند کرد.

بهترین پلتفرم تبلیغات تلگرام چیست؟

پلتفرم‌های مختلفی برای تبلیغات در تلگرام وجود دارد. برخی از آن‌ها به‌طور خودکار افراد علاقه‌مند را پیدا می‌کند و تبلیغات را ایجاد می‌کند و یا کمپین‌های بزرگی برای تبلیغ محصولات شما برگزار می‌کنند.

با تبلیغات، مشترکین جدیدی برای کانال محصول خود خواهید داشت. کسانی که این کار را انجام دهند کانال‌ها را بررسی می‌کنند و اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنند و در نهایت به شما امکان می‌دهد مخاطبان هدف محصول خود را پیدا کنید.

چرا تلگرام برای بازاریابی خوب است؟ مزایای تبلیغات هدفمند در تلگرام چیست؟

این سرویس برای تبلیغ‌کنندگان و صاحبان کانال در دسترس است. برای دارندگان کانال، این یک گزینه عالی برای بهبود کانال‌های خود یا ایجاد یک ربات جدید است. شما می‌توانید با ربات‌ها درآمد کسب کنید و آن‌ها را به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنید؛ و یا حتی با انتشار بنر خود در کانال‌های مختلف تصویر برند خود را بهبود ببخشید و مشتریان جدیدی پیدا خواهید کرد.

استراتژی بازاریابی در تلگرام

مرحله ۱. هدف خود را مشخص کنید

اولین قدم برای شروع هر کاری مشخص کردن هدف است چرا که هدف شما ابزارها و قالب ‌محتوای شما را می‌تواند تعیین می‌کند. هدف شما از استفاده از تلگرام برای بازاریابی می‌تواند افزایش تعامل با مشتری، افزایش فروش، لینک دادن به سایت خود و غیره باشد.

مرحله ۲. یک حساب کاربری تلگرام ایجاد کنید

زمانی که اهداف خود را مشخص کردید، زمان شروع است. سه گزینه برای شما در دسترس است: گروه، کانال، ربات چت که نسبت به محصول و خدماتتان باید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

الف· گروه

تلگرام به شما امکان می‌دهد یک گروه ایجاد کنید که می‌توانید تا ۲۰۰ هزار نفر در آن اضافه کنید.

گروه‌های تلگرام چت‌های گروهی هستند که در آن هر عضو می‌تواند پیام، فیلم، تصویر و فایل ارسال کند. گروه یک ابزار عالی برای پاسخ به سؤالات مشتریان، دریافت بازخورد و تشویق محتوای تولید شده توسط کاربر است.

به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال تلگرام، اکثر مشاغل از رویکرد دو یا سه طرفه استفاده می‌کنند. آن‌ها کانال‌های تلگرامی برای اشتراک‌گذاری محتوا، گروه‌هایی برای تعامل با مشتریان و ربات‌ها برای خودکارسازی فرآیند ارتباطات و فروش ایجاد می‌کنند.

اگر به دنبال راهی برای دعوت کردن بیشتر از دوستان خود هستید، می‌توانید از پیوندهای دعوت استفاده کنید. هنگامی که لینک دعوت گروه تلگرام را ایجاد کردید، می‌توانید آن را از طریق یک پیام ارسال کنید، آن را در سایر گروه‌های تلگرام، در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود و هر جای دیگری که فکرش را بکنید ارسال کنید.

آموزش ساخت گروه در تلگرام

نحوه ایجاد گروه به صورت زیر است.

۱. برای ایجاد یک گروه، روی ۳ خط افقی در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید.

Menu

۲. گزینه «گروه جدید» را انتخاب کنید.

Option "Create group" in Telegram on Android

۳. اعضا را اضافه کنید.

Adding a contact when creating a group in Telegram on Android

۴. آن را نام‌گذاری کنید و یک عکس یا ویدیو را به عنوان پروفایل تنظیم کنید.

Entering a group name on Android

۵. پس از ایجاد گروه، برای مدیریت بهتر گروه خود، می‌توانید ادمین‌ها را اضافه کنید و کارهایی را که آن‌ها می‌توانند انجام دهند را انتخاب کنید: تغییر اطلاعات گروه، حذف پیام‌ها، ممنوع کردن کاربران، دعوت از کاربران از طریق پیوند، پین کردن پیام‌ها، افزودن ادمین‌های جدید یا ناشناس ماندن. همچنین می‌توانید مجوزهایی را برای انتخاب کارهایی که اعضای گروهتان می‌توانند انجام دهند و ایجاد نظرسنجی برای افزایش تعامل تنظیم کنید.

اگر از قبل طرفداران زیادی داشتید و به طور کل محبوب و شناخته شده هستید و فکر می‌کنید هزاران طرفدار دارید، بهتر است به جای گروه یک کانال ایجاد کنید.

ب· کانال

اولین و مهمترین قدم این است که یک کانال عمومی برای کسب و کار یا برند خود ایجاد کنید. کانال‌ها می‌توانند تعداد نامحدودی از مشترکین را پشتیبانی کنند. با عمومی کردن کانال خود، کاربران می‌توانند با جستجوی نام شما، کانال شما را پیدا کنند.

کانال‌های عمومی در تلگرام برای ارتباطات یک طرفه استفاده می‌شوند. هرکسی می‌تواند به کانال عمومی شما بپیوندد، اما فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه کسی می‌تواند محتوا را پست کند.

شما در کانال خود، می‌توانید شروع به انتشار لینک‌هایی به وب‌سایت محصول یا مقالات خود کنید تا اعضای کانال را با کسب و کار خود درگیر کنید. می‌توانید تلگرام را به عنوان یک قالب رسانه‌ای انفجاری مانند لیست ایمیل، صفحات توییتر یا فیس‌بوک در نظر بگیرید.

مزایای استفاده از کانال تلگرام

مزایا استفاده از کانال عبارت‌اند از:

۱. به‌روزرسانی اطلاعات برای کاربران شما، زیرا آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که در کانال شما اعلان دریافت کنند.

۲. اگر لینک‌هایی را در پست‌های خود وارد کنید، ترافیک را به مقصدتان افزایش دهید.

۳. تولید محتوا برای کاربرانی که از کانال شما برای آموزش یا تحقیق استفاده می‌کنند.

۴. ارتقاء پلت‌فرم‌های دیگر شما؛ مثلاً اگر یک گروه فیس‌بوک دارید می‌توانید آن را در کانال تلگرام خود بازاریابی کنید.

۵. کانال‌های تلگرامی برای پخش پیام به تعداد زیادی از مخاطبان ایجاد شده است. آن‌ها هیچ محدودیتی در مورد تعداد اعضا ندارند. تفاوت گروه و کانال در چندین واقعیت نهفته است. اول اینکه فقط ادمین‌های یک کانال می‌توانند در آن پست بگذارند. ثانیاً هر عضو از هر پست جدید مطلع می‌شود. اعضا نام و عکس یک کانال را به جای یک مشخصات فردی، می‌بینند. اعضای کانال به خوبی نمی‌توانند یکدیگر را ببینند مگر اینکه قسمت کامنت باز باشد که در آنجا می‌توانند در مورد هر پستی که ادمین اجازه داده باشد با یکدیگرگفت‌وگو کنند. فقط مالک و مدیران می‌توانند اعضا را ببینند.

آموزش ساخت کانال در تلگرام

نحوه ایجاد یک کانال به‌طور خلاصه به‌صورت زیر است.

۱. برای ایجاد یک کانال، روی ۳ خط افقی در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید و گزینه «کانال جدید» را انتخاب کنید.

How to create a Telegram channel

۲. نامی به آن بدهید، توضیحی بنویسید، عکسی تنظیم کنید. اگر شما دارای شرکت با لوگوی خاصی هستید حتماً لوگوی خود را به عنوان عکس کانال انتخاب کنید

Creating a channel in Telegram on iOS

۳. انتخاب کنید کانال شما یک عمومی است یا خصوصی، متن پیوند دعوت را وارد کنید و اعضا را اضافه کنید.

Select channel type

شما در تلگرام می‌توانید تعداد بازدیدهای زیر هر پست خود را مشاهده کنید همچنین جزئیات بیشتری از اعضای افراد خود کسب کنید.

قابلیت قابل توجه تلگرام این است که شما می‌توانید پست‌های خود را در زمان مشخص به صورت خودکار ارسال ‌کنید. همچنین می‌توانید در ساعات غیر کاری یا در شب پیام‌های بی‌صدا ارسال کنید.

شما همچنین می‌توانید یک گروه کامنت‌ها یا نظرات ایجاد کنید تا اعضای کانال شما بتوانند در آن نظرات خود را بگذارند و همچنین با همدیگر صحبت کنند.

اگر می‌خواهید با کمترین هزینه و به صورت ۲۴ ساعته از مشتریان پشتیبانی کنید و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید یک ربات چت بسازید.

• برای مشاهده آموزش ساخت ربات تلگرام در سایت فرادرس — کلیک کنید

ج. چت بات

چت بات تلگرام درواقع یک شریک مکالمه خودکار است؛ که مکالمه بین شخص و کامپیوتر را تسهیل می‌کند؛ یعنی به جای اینکه مانند معمول با شخص دیگری در تلگرام صحبت کنید، اکنون با یک کامپیوتر صحبت می‌کنید؛ و بر اساس چیزهایی که می‌گویید یا سؤالاتی که می‌پرسید، ربات چت به طور خودکار به شما پاسخ می‌دهد.

این ویژگی تلگرام برای کسب‌وکارهایی که مشتریان زیادی با سؤالات متداول دارند حکم طلا را دارد.

با توجه به نوع رباتی که می‌سازید و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار می‌دهید، ظرفیت ربات برای  انجام اقدامات خاصی تعریف می‌کنید. به طور مثال برای آن سوالات متداول مشتری‌ها را و جواب آن‌ها را تعریف می‌کنید. چت بات‌ها می‌توانند پشتیبانی ۲۴ ساعته برای مشتریان شما بدون خستگی ارائه دهند همچنین چون کامپیوتری پاسخ‌ها داده می‌شود شما به درست بودن پاسخ‌ها اعتماد خواهید داشت.

بنابراین چت بات‌ها ، امکانات بیشتری برای فروش دارند؛ و ربات‌ها همچنین می‌توانند یک فرم عالی برای جمع‌آوری اطلاعات مرتبط در مورد مخاطبان هدف شما باشند.

علاوه بر این، هر بار که یک ورودی را در وبلاگ خود به اشتراک می‌گذارید یا یک ویدیوی جدید را در کانال یوتیوب خود آپلود می‌کنید، ربات به طور خودکار می‌تواند آن را در بین دنبال کنندگان کانال شما منتشر ‌کند. بنابراین بازدید سایت شما نیز بیشتر می‌شود.  همچنین استفاده از چت بات ‌ها این امکان را می‌دهد که کاتالوگ‌ها و اطلاعات خدمات و محصولات شما را در اختیار دیگران قرار دهد.

برای تبلیغات کانال خود و یا خدمات خود، تبلیغات پولی در کانال‌ها و گروه‌های دیگر امکان‌پذیر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با ادمین کانال تماس بگیرید و مشخص کنید که چگونه می‌خواهید در کانال آن‌ها تبلیغ کنید. تبلیغات متقابل راه دیگری برای جذب فالوورهای بیشتر در تلگرام است.

همچنین می‌توانید کانال تلگرام خود را در سایر رسانه‌های اجتماعی، به عنوان مثال، در گروه فیس‌بوک یا اینستاگرام خود تبلیغ کنید.

نحوه تبلیغات در کانال‌های تلگرام

روش‌های متفاوتی برای تبلیغات در کانال‌های تلگرامی وجود دارد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

۱. تبلیغات کلیکی

برای تبلیغ در برخی کانال‌ها، به ازای هر کلیک بر روی لینک شما از شما هزینه دریافت می‌شود؛ اما با توجه به اینکه فالورهای فیک و کلیک‌های فیک وجود دارد باید مواظب باشید که با کلیک‌های غیرواقعی بر روی لینک شما مبلغ اضافی از شما دریافت نکنند. پس حتماً سعی کنید برای تبلیغات در ابتدا این مورد را در نظر بگیرید که موضوع کار آن کانال به خدمات و تجارت شما نزدیک باشد تا مخاطب بیشتری جذب کنید و پس از آن، حتماً تحقیق کنید که کانال یا گروهی که برای تبلیغ استفاده می‌کنید قابل اعتماد باشند.

۲. تبلیغات ثابت و ساعتی

تبلیغات ثابت و ساعتی متداول‌ترین روش تبلیغات در تمام شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و غیره در جهان است؛ یعنی شما به طور مثال برای یک روز یا چند ساعت و در کل به ازای مدت زمانی که تبلیغ شما در کانال است مبلغی را پرداخت می‌کنید.

۳. تبلیغات بازدیدی

تعداد بازدید پیام‌ها در تلگرام مشخص است یعنی اگر شما تبلیغی در کانالی بروید تعداد افرادی که آن تبلیغ را دیده‌اند مشخص می‌شود پس شما به ازای هر بازدید مبلغی را به کانال پرداخت خواهید کرد. این نوع تبلیغات نیز قابل اعتماد نیستند چون شاید ادمین کانال فالور فیک و در نتیجه بازدید فیک بزند.

۴ – تبلیغات توسط اینفلوئنسرها و افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی

این روش تبلیغ بیشتر در اینستاگرام رایج است اما اینفلوئنسرها اکثراً در تلگرام نیز کانال دارند. همانطور که می‌دانید در این روش شما تبلیغ و معرفی خدمات یا کالای خود را به اینفلوئنسری که در حوزه کاری شما فعالیت دارد می‌سپارید و مردم به خاطر اعتمادی که به او دارند از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند و در نتیجه بازده تبلیغات و فروش شما بیشتر می‌شود.

از معایب این روش می‌توان به گران بودن آن اشاره کرد بنابراین اکثر کسب‌وکارهای کوچک قادر به انجام چنین تبلیغی نیستند.

همانطور که مشاهده کردید کار با تلگرام بسیار راحت و آسان است، بنابراین هنگام کار با آن مشکلی نخواهید داشت. حتی اگر تجربه‌ای در زمینه طراحی یا برنامه‌نویسی نداشته باشید، باز هم شانس ایجاد کانالی با گزینه‌های پیشرفته را دارید که بیشتر از رقبای شما مشتریان جدیدی از سراسر جهان جذب کند. چه متخصص بازاریابی هستید چه صاحب کسب‌وکار تلگرام دریچه جدیدی برای رشد تجارت شما است و مطمئناً فرصت‌های زیادی برای توسعه تجارت آنلاین خواهید یافت اما دیجیتال مارکتینگ حوزه وسیع و تخصصی است که شما با مراجعه به سایت فرادرس آن را از صفر تا صد آموزش خواهید دید.

•  آموزش دیجیتال مارکتینگ — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید