در تهران نخستین پمپ بنزین در خیابان امیریه راه‌اندازی شد و بعد پمپ‌های دیگری از راه رسیدند.

حقایقی جالب درباره تاریخچه پمپ بنزین در ایران / تصاویر

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، ۱۴ شهریور سال ۱۲۶۴ شمسی نخستین پمپ بنزین جهان در ایندیانای آمریکا نصب شد و شکل شهرها تغییر کرد. پیش از آن اتومبیل هم به عرصه خیابان‌ها آمده بود و دنیای جدیدی را نوید داده بود. آن‌ موقع چه خبر بود در ایران؟ عهد ناصری بود و هنوز اتومبیل کسی ندیده بود. حدود ۲ دهه بعد مظفرالدین قاجار اولین اتومبیل را از فرانسه به ایران آورد که یک رنو مدل ۱۹۰۰ بود و ۴ هزار تومان خریده بود و نفت‌سوز بود. آن موقع هنوز بنزین به سوخت استاندارد خودروها تبدیل نشده بود.

در اواخر قرن گذشته یعنی در دوره احمد شاه قاجار نیز با ورود انبوه خودرو به ایران و خرید این وسیله نقلیه نوظهور توسط ثروتمندان و دولتمردان و شاهزادگان قاجار تعداد اتومبیل‌های ایران زیاد شد و مردم عادی هم بالاخره اتومبیل دیدند. از آن روز تا به حال هم تعداد خودروها بی‌وقفه زیاد و زیادتر شد و به امروز رسید که یافتن جایی برای توقف خودرو در شهرهای بزرگ، خودش مشکلی عمومی و دائمی است.

اما داستان عرضه بنزین چیست؟ در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول، بنزین اتومبیل‌ها در ایران توسط یک شرکت انگلیسی تأمین می‌شد. چه جوری؟ بنزین در تنگ‌های شیشه‌ای با گنجایش حدود ۵ لیتر در خواربارفروشی‌ها و دکه‌های فروش نفت و گاراژهای اتومبیل به مشتریان عرضه می‌شد. این مقدار بنزین یک پیمانه نامیده می‌شد و البته بعدها پیت‌های حلبی ۱۵ لیتری جای این ظروف شیشه‌ای را گرفتند.

حقایقی جالب درباره تاریخچه پمپ بنزین در ایران / تصاویر

عکسی از یک پمپ بنزین در دهه ۴۰ شمسی؛ نخستین پمپ بنزین‌های تهران، بنایی با معماری یکسان داشتند

نخستین پمپ بنزین ایران کجا بود؟ بر سر این موضوع اختلاف نظر هست؛ در آبادان یا بوشهر؛ تبریز یا تهران. در تهران نخستین پمپ بنزین در خیابان امیریه راه‌اندازی شد و بعد پمپ‌های دیگری از راه رسیدند. به‌ نقل از کتاب «این اتولی که من می‌گم؛ تاریخچه اتومبیل در ایران»: «اولین پمپ بنزین تهران در خیابان اعیان‌نشین امیریه، چهارراه گمرک ساخته و افتتاح شد. انتخاب این مکان برای احداث پمپ بنزین، بیشتر به دلیل سکونت رجال مملکتی در این محله بود. دومین پمپ بنزین در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه، سومی در خیابان سعدی، دروازه دولت، چهارمی میدان بهارستان، مقابل مطبعه (چاپخانه) مجلس و پنجمی در خیابان سی‌متری نظامی (کارگر فعلی) نزدیک چهارراه لشگر بود و به‌همین‌ترتیب تا سال ۱۳۳۰ تعداد ۱۰ پمپ در تهران مشغول به کار گردیدند و شرکت نفت اقدام به شماره‌گذاری آنان نمود». آن موقع قیمت بنزین چقدر باشد خوب است؟ لیتری یک‌ و نیم ریال.

حقایقی جالب درباره تاریخچه پمپ بنزین در ایران / تصاویر

تبلیغ فروش بنزین در یک روزنامه در سال ۱۳۰۸ شمسی؛ «بنزین خالص بادوام»!

نخستین تلمبه‌های بنزین در ایران از انواع «اوری هاردل» انگلیسی و «ساتم» فرانسوی بودند و به‌دلیل کمبود پمپ بنزین برخی از این تلمبه‌ها در کنار خیابان‌ها نصب می‌شدند تا دسترسی به سوخت آسان‌تر باشد. تا دهه ۳۰ شمسی نیز تعداد پمپ بنزین در تهران و شهرهای بزرگ جوابگوی افزایش دائمی تعداد خودروها نبود و همچنان بنزین در پیت حلبی هم فروخته می‌شد؛ «روسیه با راه‌اندازی شرکتی با نام پرس ـ آذ ـ نفت در تهران، واقع در خیابان امیرکبیر و شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (B.P) در خیابان امام خمینی (سپه سابق) نبش خیابان استخر، اقدام به فروش نفت و روغن نمودند».  

حقایقی جالب درباره تاریخچه پمپ بنزین در ایران / تصاویر

تلمبه بنزین «ساتم» که محصول فرانسه بود تا دهه ۵۰ شمسی همچنان در برخی نقاط ایران فعال بود

در دهه‌های بعدی تعداد پمپ بنزین نیز به تناسب افزایش تعداد خودروها در شهرهای بزرگ بیشتر شد و حالا که دیگر پمپ بنزین به مجاورت روستاها هم رسیده است. جالب اینکه پمپ بنزین دروازه دولت در خیابان سعدی که حوالی سال ۱۳۱۰ شمسی به عنوان سومین پمپ بنزین تهران راه‌اندازی شد، الان موزه پمپ بنزین است و به نمایش بخشی از تجهیزات قدیمی جایگاه‌های عرضه سوخت ایران اختصاص دارد.

حقایقی جالب درباره تاریخچه پمپ بنزین در ایران / تصاویر

موزه پمپ بنزین در دروازه دولت تهران

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید