برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته خواستار تغییر در سهمیه‌بندی بنزین برای سال آینده شدند و بحث بنزین دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

وضعیت قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت در سال ۱۴۰۰

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی، قیمت و نحوه سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال آینده تغییری نخواهد داشت. این در حالی است که در روزهای گذشته برخی نمایندگان خواستار تغییر در سهمیه‌بندی بنزین بودند. بنزین را می‌توان مهمترین سوخت کشور دانست. اگرچه سهم این سوخت در سبد انرژی کشور در مقایسه با گاز طبیعی بسیار کمتر است، اما تغییر در قیمت و سهمیه‌بندی آن همواره از سوی مردم پیگیری می‌شود.

این موضوع در بررسی بودجه سالانه نیز مورد توجه است و در زمان بررسی لایحه بودجه معمولا به این نکته توجه ویژه‌ای می‌شود.

این روزها نیز که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس در حال بررسی است، بحث بنزین دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

نگرانی نسبت به تغییر قیمت بنزین در سال آینده در حالی مطرح می‌شود که پیش از این معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به قیمت حامل‌های انرژی گفته بود که در لایحه بودجه سال آینده، هیچ گونه افزایش قیمتی برای این فرآورده‌ها پیش‌بینی نشده است.

با این حال روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین و اختصاص آن به خانوارها خبر داده بودند.

در این پیشنهاد سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو اختصاص پیدا می‌کرد و هدف از آن گسترش عدالت اعلام شده بود.

پیشنهاد بر این اساس بود که از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هر نفر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای اختصاص یابد. همچنین به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار  نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای تعلق گیرد.

همچنین از ابتدای فروردین ۱۴۰۰، سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانوارهای یک نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانوارهای دارای خودرو و سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی حذف شود.

البته تاکید شده بود در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه‌های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی بماند.  

از سوی دیگر بر اساس این پیشنهاد، همه دارندگان سهمیه بنزین می‌توانستند سهمیه خود را از طریق سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا پایان شهریورماه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار تعیین می‌شود و دولت حق قیمت‌گذاری ندارد.

با وجود ارائه این پیشنهاد اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه در جلسه دیروز عصر(دوشنبه) ۱۴۰۰، نحوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر ندادند و سیاست‌گذاری در این زمینه را به انجام کار کارشناسی بیشتر محول کردند.

در خصوص قیمت بنزین در سال آینده نیز با توجه به تصویب کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ و با توجه به اینکه در آن اشاره‌ای به افزایش نرخ حامل‌های انرژی نشده است انتظار می‌رود در صورتی که دولت آینده با کسری بودجه مواجه نشود، نرخ بنزین در سال آینده افزایش پیدا نکند.

به گزارش ایرنا، قیمت بنزین از ۲۴ آبان سال ۹۸ با هدف واقعی‌کردن قیمت، افزایش پیدا کرد و سهمیه‌بندی انجام شد.

از آن زمان قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳ هزار تومان و بنزین سوپر نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید