مقامات ارشد دولت افغانستان ضمن اشاره به بن‌بست در روند مذاکرات صلح این کشور، نسبت به تداوم شرایط جنگ هشدار دادند.

بن‌بست در مذاکرات صلح افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمدسرور دانش معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت که صلح این کشور با بن‌بست مواجه شده و گروه طالبان بجای مذاکره در باره روند صلح، به سفرهای سیاسی روی آورده‌اند.

دانش گروه طالبان را به نداشتن صداقت در گفت وگوی صلح متهم کرد و افزود که آنها بجای کاهش خشونت به تشدید آن اقدام کرده‌اند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان که دیروز طی یک مراسم در کابل سخنرانی می‌کرد، از «زلمی خلیل‎زاد» فرستاده ویژه آمریکا انتقاد کرد که با تهدید زندانیان طالبان را آزاد کرده و این افراد اکنون به میدان جنگ بر گشته‌اند.

وی تأکید کرد: طرح دولت موقت غیرقابل قبول است و این طرح به معنای بازگشت به گذشته و فروپاشی نظام خواهد بود که با شرایط افغانستان همخوانی ندارد.

دانش افزود: طرح دولت موقت در صورتی درست است که نظام از هم پاشیده باشد و برای تشکیل دولت و عبور از شرایط بی دولتی حکومت موقت ایجاد می‌کنند، اما افغانستان نظام و دولتی مبتنی بر اراده مردم دارد و نیاز به تشکیل دولت موقت نیست.

وی تصریح کرد: منحل شدن دولت به خشونت‌های تازه و خون‌ریزی شدید منجر خواهد شد.

این درحالی است که شماری از اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان به کابل برگشته‌اند. وزارت دولت در امور صلح نیز تائید کرده است که برخی اعضای هیأت دولتی به کابل آمده اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که «محمدامین احمدی» از اعضای هیأت مذاکره کننده با افشای سخنان محرمانه‌اش در باره تشکیل دولت موقت، مجبور به ترک دوحه شده است.

همچنین «محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد امور سیاسی ریاست جمهوری هشدار داد که فرماندهان طالبان در پاکستان مشغول آمادگی‌ برای جنگ در بهار آینده هستند.

محقق گفت: اگر صلح به شکست انجامد، پیش بینی می‌کنم که جنگ های خطرناکی در سال آینده رخ خواهد داد که در گذشته بی‌سابقه بوده باشد.

وی از دولت خواست که آمادگی کامل داشته باشد تا در صورتی که طالبان به میز مذاکره بر نگردند، برای دفاع از مردم غافل‌گیر نشود.

مارشال «عبدالرشید دوستم» نیز در پیامی مردم این کشور بویژه سیاستمداران را به اتحاد و همبستگی دعوت کرد و خواستار مبارزه قاطع با تروریسم شد.

پیش‌تر، شماری از فرماندهان طالبان به رسانه‌های غربی گفته بودند که رهبران ارشد این گروه از تعطیلات زمستانی به میدان فراخوانده‌ شده‌اند. همین گفته‌ها و پیش‌بینی‌ها موجب نگرانی مردم این کشور شده و در کنار فقر، بیکاری و وضعیت دشوار زندگی نگران تشدید جنگ و قربانی شدن خود و خانواده هایشان هستند.

«محمدعلی علی‌زاده» یک شهروند در کابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بازی‌های پیچیده اطلاعاتی و منافع کشورهای منطقه و جهان وضعیت را بی نهایت پیچیده ساخته و هشدارها درباره تشدید جنگ، انفجار و هدف قرار دادن غیرنظامیان به طور عمد، زندگی را برای مردم به جهنم تبدیل کرده است.

وی افزود: اکنون نه تنها خارج شدن از کابل و سفر به استانها برای انجام امور روزمره غیرممکن شده بلکه در پایتخت نیز امیدی به زنده ماندن نیست.

علی‌زاده هشدار داد که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد و دولت اقدامات جدی برای تأمین امنیت صورت ندهد، یکبار دیگر موج جدید مهاجرت شکل خواهد گرفت.

وی گفت: گروه طالبان و دولت هیچ کدام اعتقادی به صلح ندارند و تنها برای منافع شخصی و کشورهای بیگانه مردم را قربانی می‌کنند.

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان که قرار بود از پنجم ژانویه آغاز شود، به دلیل موضع دولت جدید آمریکا و بازنگری توافقنامه صلح طالبان و آمریکا، طالبان را دلسرد کرده و اکنون آن‌ها بجای گفت وگو در پشت میز مذاکره وارد رایزنی های سیاسی در کشورهای منطقه شده اند.

هرچند رسانه‌ها و اعضای هیأت دولت افغانستان بارها از توقف مذاکرات صلح سخن گفته بودند، اما اکنون مقام بلندپایه دولتی افغانستان از بن‌بست در روند صلح خبر می دهند.

برخی منابع آگاه سیاسی اعلام کرده اند که زلمی خلیل‌زاد به زودی وارد دوحه و افغانستان خواهد شد تا باردیگر دو طرف را به پشت میز مذاکره بازگرداند. اما دولت افغانستان اعتمادی به تلاش خلیل‌زاد برای تأمین صلح ندارد و وی را حامی طالبان می داند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید