رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت:‌ در حواشی برگزاری جشنواره فجر تهران شاهد نقض پروتکل‌ها بودیم که بسیار نگران کننده است.

نقض پروتکل‌ها در جشنواره فجر نگران کننده است/ احتمال خیز جدید کرونا در تهران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، علیرضا زالی عصر دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح شهید سلیمانی در استان تهران گفت: در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری در تهران ۷۳ درصد است و از سوی دیگر مقرر شده فرصتی به بنده و استاندار تهران در ستاد ملی مدیریت کرونا داده شود تا گزارشی از دستاوردهای بهداشتی استان در مقابله با کرونا ویروس ارائه شود.

 وی اظهار داشت: تبیین آمارهای اخیر نشان می دهد ظرف ۲۴ ساعت گذشته با تغییراتی که در الگوی آمارهای کرونا در استان تهران رخ داده است موج جدیدی از نگرانی رقم زده شده، به شکلی که در سرجمع بستری ها ما برخلاف روزهای گذشته به رکورد جدیدی رسیدیم و شاهد بستری ۲۱۲۰ نفر بودیم در حالیکه این رقم در هفته های گذشته زیر ۱۸۰۰ نفر بود.

زالی ادامه داد:‌ در بخش عادی بستری ها نیز رکورد ۳۴۲ نفر را در استان تهران شاهد بودیم که از این میزان ۱۱۰ نفر در بخش ویژه بستری شده اند و افزایشی نیز در فوتی های استان ظرف ۲۴ ساعت گذشته داشته ایم، از سوی دیگر اورژانس های تنفسی بیمارستان های تخصصی به تدریج در حال شلوغ تر شدن هستند و در بخش مراجعات سرپایی نیز عدد ۶۲۰۰ نفر را شاهد بودیم که بر همین اساس با در نظر گرفتن این الگو و تداوم آن در روزهای آتی می توانیم بگوییم ممکن است در شرف خیز جدیدی در استان تهران باشیم.

وی به بازدید اخیر خود از شهرستان ملارد اشاره کرد و افزود: توفیقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان حاصل شده، با توجه به اینکه این شهرستان از مراکز دامپروری و کشاورزی استان محسوب می شود و فاقد بیمارستان است کار کمی سخت است چرا که گاهی مجبور هستند بیماران را به تهران اعزام کنند.

به گفته زالی، در ملارد همانند کاری که در اسلامشهر انجام شده شهرستان به شش پهنه تقسیم شده و در هر یک از این پهنه ها مسئولیت محوری تشکیل داده شده که در همین راستا در شناسایی و رهگیری توفیقات خوبی داشتند، از سوی دیگر آموزش توسط مجموعه نیروها نقطه قوت پررنگی در این شهرستان بود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش ها در حوزه بهداشتی با توجه به مرکز بودن این شهرستان در حوزه دامپروری در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز مورد توجه قرار گرفته که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، همچنین گردان سلامت در این شهرستان در حال تشکیل است که البته حضور نیروهای بسیجی و داوطلب بسیار چشمگیر بود و مستندسازی در حوزه های مختلف اجرای طرح شهید سلیمانی توسط بانوان در کارگاه شهید سلیمانی در حال انجام است که اقدامی ارزشمند محسوب می شود.

رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران همچنین در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت: با افزایش تولید تست های سریع، این تست ها در اختیار مطب ها، کلینیک ها و مراکز تجمعی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در مدت ۴۸ ساعت اخیر آمار شهر و استان تهران نسبت به هفته قبل با افزایش مواجه شده که این موضوع نگرانی هایی را به همراه دارد و  این در شرایطی است که آمارهایمان در دی ماه نسبت به آبان در کلیه شاخص ها کاهش پیدا کرده بود اما هفته جاری آمارها با شیب ملایمی رو به رشد است.

زالی افزود: اولین شاخص بروز تغییرات در تهران در مراجعین سرپایی تجلی پیدا می کند که ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ۶۰۰۰ نفر رسیده و از سوی دیگر بخش اورژانس بیمارستان های تخصصی نیز شلوغ تر شده که همه اینها علائم زنگ خطری است، هر چند که آمارهای تهران نوسان پذیر است اما اگر در سه روز آینده با همین الگو مواجه باشیم، می توانیم بگوییم سرآغاز شکل گیری خیز جدیدی به وجود آمده است و بی تردید رسیدن به میزان پیک جدید بر اساس مطالعات انجام شده در پیک های سوم و چهارم بسیار سریعتر رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد:‌قرار بود در برگزاری برنامه های آئینی و جشنواره ها با توجه به تعهدات داده شده، رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تجمعات انجام شود؛ اما متاسفانه گزارش ها حاکی از عدم رعایت پروتکل ها است و قطعا اگر این مسیر ادامه پیدا کند با توجه به عدم اجرای تعهدات مجبور به بازنگری در این مجموعه ها هستیم و اگر رنگ شهرها تغییر کند باید محدودیت های جدید را اعمال کنیم.

زالی خاطرنشان کرد: امیدواریم شهروندان با رعایت پروتکل ها به گونه ای عمل کنند که شاهد روزهای تلخ پایانی سال نباشیم که البته ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان یکی از نقاط آسیب پذیر در تهران است.

وی در خصوص طولانی بودن پاسخ تست های PCR در تهران نیز گفت: در حال حاضر ۱۴۰ آزمایشگاه در تهران فعال و مجاز به انجام تست های PCR هستند، بسیار خوب است که افراد با تست مسئله را پیگیری کنند اما در بسیاری از موارد و در هنگام اپیدمی فراگیر علائم نزدیک به بیماری حتی بدون پیوست آزمایشگاهی باید به عنوان خود بیماری تلقی شود.

به گفته رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران، در اسفند ماه تعداد آزمایشگاه هایی که تست های PCR را انجام می دادند کمتر از انگشتان دست بود که البته در طرح شهید سلیمانی برای رفع این نقیصه استفاده از ظرفیت تست های سریع را به کار گرفتیم و با افزایش تولید این تست ها مقرر شده به مطب ها کلینیک ها و مراکز تجمعی نیز تست های سریع داده شود.

استاندار تهران: این روزها شاهد افزایش بستری‌ها هستیم

 استاندار تهران اعلام کرد:‌ بر اساس گزارشات ارائه شده روند مراجعین سرپایی افزایش پیدا کرده و چند روزی است که شاهد افزایش بستری ‌ها هستیم و باید در این شرایط هوشیار باشیم.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: در هفته جاری آمار ۳۹ درصدی برای رعایت فاصله گذاری در تهران منتشر شد که این ظلم به نیروها و کادر درمان است که نباید زحمات آنها نادیده گرفته شود، در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین ۷۶ تا ۷۴ درصد است که اگر مترو و اتوبوس را با راهکاری می توانستیم در فاصله گذاری اجتماعی ارتقاء دهیم و قطعا این عدد خیلی بالاتر می بود.

وی گفت: وضعیت موجود معلوم نیست، بسیاری از کشورهایی که ادعای آغاز واکسیناسیون دارند میزان ابتلا و فوتی های آنها رو به افزایش است و لذا باید برای درازمدت خود را آماده کنیم و همه دستگاه ها باید در جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایام تعطیلات پیش رو، بخشنامه کرده ایم هیچ موردی برای تردد خارج استان صادر نشود مگر مورد خاصی که شخص فرماندار تشخیص دهد و قطعا این ترددها این طور نیست که تنها بیماری را به استان دیگری ببرند، بلکه بیماری را از استان دیگری نیز به تهران می آورند.

وی در خصوص برگزاری جشنواره فجر نیز گفت: مقرر بود این جشنواره با یک سوم ظرفیت برگزار شود، اما متاسفانه روز گذشته شاهد عدم رعایت پروتکل ها در حواشی این جشنواره بودیم، سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید مراسم دهه فجر را با حداقل نفرات انجام می داد، اما شاهد بودیم که ۴۵۰ نفر رو گذشته به مرقد امام راحل رفته بودند.

استاندار تهران تاکید کرد: مقرر است مراسم ۲۲ بهمن فقط به صورت نقلیه موتوری انجام شود و در تجدید میثاق رئیس جمهور و رئیس مجلس که به مرقد امام تشریف بردند نیز شاهد رعایت تمام پروتکل ها بودیم، به این ترتیب هیچ تجمعی در استان تهران قابل قبول نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اعضای ستاد کرونا استان تهران با ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بودجه سال آینده حداقلی برای زیرساخت های بهداشتی در نظر گرفته نشده که در این دیدار بر لزوم تدوین این بودجه تاکید شد.

محسنی بندپی با اشاره به مزایای طرح شهید سلیمانی نیز گفت:‌ این طرح در حقیقت کمبودهای ما در زیرساخت های سلامت را جبران می کند، شناسایی، رهگیری، قرنطینه و حمایت اجتماعی به نظام سلامت کمک می کند که در آمار و ارقام نیز عملکرد ارزنده ای که با همکاری مراکز بهداشت و درمان انجام شده قابل مشاهده است و باید به تداوم این طرح کمک کنیم و این طرح باید ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد:‌ اقداماتی که تا به امروز انجام شده و کاری که نظام سلامت و تیم مقابله با کرونا استان تهران شامل نیروی انتظامی، هلال احمر و سایر دستگاه ها انجام دادند به نقطه درخشانی رسیده و باید قدر آن را بدانیم و حیف است با عدم رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری این شرایط بهینه را از دست بدهیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید