بسیاری از هیئات مذهبی خواستار برگزاری مراسم اربعین در فضای باز و رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

نحوه برگزاری مراسم اربعین ۹۹ در تهران

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، در حالی به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، که هرسال در این روزها شاهد برگزاری مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین و پیاده روی نجف به کربلا و مانور بزرگ شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بودیم و در استان تهران نیز مراسم باشکوهی با پیاده روی به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تحت عنوان پیاده روی جاماندگان اربعین بودیم، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچکدام از این مراسم برگزار نمی‌شوند.

اما در حالی که هیأت‌ها و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و دل‌های اربعینی و بازمانده از حال و هوای این روزهای کربلا، خود را برای برگزاری مراسم اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده می‌کردند، که روز گذشته استانداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای برخی از فعالیت‌ها در این استان را به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل کرد.

طی این بخشنامه تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، جودو و کاراته و موارد مشابه، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی تعطیل شد، اما مانند آنچه در چند روز مانده به محرم شاهد بودیم، بخشنامه‌ای صادر شد و هیئات را در بهت و حیرت فرو برد.

سردرگمی هیئات از تصمیم گیری های لحظه‌ای و عدم اطلاع رسانی مناسب

عضو هیأت امنا هیأت مهدیه (عج) ورامین در این خصوص گفت: برگزاری مراسم محرم در هیئات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. وفاصله‌های اجتماعی مورد تحسین همه واقع شد، اما همان زمان نیز شاهد برخی ناهماهنگی‌ها و تصمیمات لحظه‌ای بودیم، به طوری که ابتدا اعلام شد، که برگزاری مراسم عزاداری زیر سقف‌های بلند اشکالی ندارد، اما یک دفعه این مراسم ممنوع و شرط برگزاری مراسم، عزاداری در محیط‌های باز اعلام شد.

علیرضا امینی ادامه داد: در پی این اعلام بسیاری از هیئات که نتوانستند، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم در فضای باز را انجام داده و شرایط و زیرساخت‌ها را فراهم کنند، از عزاداری بازماندند، اما برخی از هیئات نیز توانستند، در مدارس، ورزشگاه‌ها و اماکن سرباز به عزاداری بپردازند.

وی گفت: برای اربعین نیز می‌توان همین پروتکل‌ها را اجرا کرد، چرا که امروز هیئت‌ها برای این شرایط خود را آماده کردند، اما مجدداً شاهد تصمیم گیری های لحظه‌ای و نابهنگام و سردرگمی عزاداران و عاشقان سیدالشهدا (ع) هستیم.

پیشنهاد برگزاری عزاداری اربعین در فضای باز و به مدت یک ساعت ارائه شده است

این بهت و حیرت در بسیاری از هیئات استان تهران در حالی وجود دارد، که به دلیل عدم اعلام دقیق و صحیح قوانین عزاداری‌ها از سوی مسئولان امر، عملاً هماهنگی‌های هیئات ناممکن بوده و سردرگمی در بین این افراد به وجود آمده است و این بی مهری‌ها در حالی رخ می‌دهد، که شاهد عدم ایجاد محدودیت در حمل و نقل عمومی و مترو و دیگر اجتماعاتی هستیم، که طبق اعلام مسئولین وزارت بهداشت استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از آنها به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

اما اینکه تکلیف عزاداری‌های اربعین در هیئات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه می‌شود، سوالی است، که یک منبع آگاه در استانداری تهران در پاسخ به آن گفت: پیشنهاد برگزاری عزاداری اربعین در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدت حداکثر یک ساعت تهیه و به ستاد مقابله با کرونا برای تصمیم گیری نهایی ارائه شده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، ضمن تأیید برگزاری عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: ما موافق برگزاری مراسم عزاداری اربعین هستیم، اما باید دید تصمیم نهایی ستاد مقابله با کرونا چه خواهد بود.

در هر صورت به نظر می‌رسد، اطلاع رسانی شفاف و صریح سبب ایجاد هماهنگی بهتر و بیشتر و نیز آمادگی هیئات برای رعایت پروتکل‌ها در عزاداری‌های اربعین می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید