ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد این سازمان نگران افزایش تنش‌ها بین ترکیه و یونان است به همین دلیل طرحی را ارائه کرده تا این دو کشور با گفتگو اختلافات خود را حل کنند.

امیدواریم تنش‌ها میان ترکیه و یونان کاهش یابد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید گفت‌وگوهای نظامی فنی بین ترکیه و یونان می‌تواند به حل اختلافات دو طرف در حوزه شرق مدیترانه کمک کند.

 استولتنبرگ شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی درباره تغییرات اقلیمی، در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر بین ترکیه و کشورهای حوزه مدیترانه گفت که ناتو از افزایش تنش‌ها بین دو عضو خود نگران است اما طرح ابتکاری را برای کنار هم آوردن ترکیه و یونان و نشاندن آنها پشت میز برای پیشبرد سازوکارهای رفع اختلاف نظامی ارائه کرد.

وی در این باره توضیح داد: «این [سازوکارها] درباره اطمینان حاصل کردن از حفظ فاصله ضروری بین کشتی‌ها و هواپیماها و همچنین رفتار مسئولانه آنهاست. پس ما از حوادث و تصادف‌ها جلوگیری می‌کنیم. همواره زمانی که تعداد زیادی کشتی در یک منطقه وجود دارد، خطراتی هم هست».

بر این اساس، دبیر کل ناتو با بیان اینکه گفت‌وگوهای اخیرش با سران یونان و ترکیه باعث آغاز مذاکرات فنی نظامی شد، اظهار داشت: «امیدوارم که بتوانیم به راهکاری رسیده و این سازوکارها را اجرا کنیم، سپس این امر می‌تواند تلاش‌های آلمان برای تسهیل گفت‌وگوها در این زمینه را تقویت کند».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن ابراز نگرانی درباره تنش‌های شرق مدیترانه، از توافق ترکیه و یونان برای گفت‌وگو جهت حل اختلافات استقبال کرد.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید