رئیس‌جمهور ترکیه گفت: با عقب‌نشینی نیروهای ارمنستانی از قره‌باغ صلح به منطقه باز می‌گردد.

 اردوغان: تا ارمنستان عقب نشینی نکند جنگ ادامه دارد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، رئیس‌جمهور ترکیه با محکوم کردن اقدامات ارمنستان در تنش‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، گفت فقط با عقب‌نشینی نیروهای ارمنستانی از قره‌باغ است که صلح به منطقه باز می‌گردد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) با موضع‌گیری رسمی علیه ارمنستان و حمایت از آذربایجان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، خواستار عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از این منطقه شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در همایش قوانین دریایی بین‌المللی در استانبول، گفت: «من بار دیگر حملات دیروز ارمنستان به سرزمین آذربایجان را محکوم می‌کنم».

وی در ادامه با متهم کردن ارمنستان به اشغال بخشی از خاک آذربایجان، اظهار داشت: «ترکیه به ایستادن در کنار برادران آذربایجانی با تمام امکانات خود ادامه می‌دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «[فقط] با عقب‌نشینی فوری ارمنستان از مناطق اشغال شده آذربایجان است که منطقه روی صلح و ثبات را خواهد دید».

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تنش‌های ترکیه با کشورهای حوزه شرق مدیترانه پرداخته و افزود: «ترکیه [باعث] تنش در مدیترانه نیست، بلکه به همکاری و صلح به شکل عادلانه تمایل دارد».

به نوشته آناتولی، وی همچنین تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم از طریق حذف یکدیگر به حل مشکلات در مدیترانه برسیم، بلکه باید تمام بازیگران در منطقه را کنار هم و پشت یک میز بیاوریم».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تاثیر مستقیم اقدامات در مدیترانه روی امنیت، منافع و حقوق کشورش، گفت: «اتحادیه اروپا از فرصت‌های دیپلماتیک برای حل بحران بهره نجست و تسلیم یونان و قبرس شد».

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

پیش از این، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز با درخواست از ارمنستان برای عقب کشیدن نیروهای خود از منطقه قره‌باغ کوهستانی، گفت آنکارا در تنش‌های این منطقه، در کنار آذربایجان ایستاده است.

 جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید