شاید آن‌چه در گزارش زنده تلویزیونی دکتر حریرچی کمتر به آن توجه شد، آمار ارائه‌شده توسط او درباره «آخرین وضعیت اخطار و معرفی به مراجع قضایی در اماکن عمومی (از ۲۵ تا ۳۱ شهریور)» بود. بر اساس نمودار آماری این گزارش، طی یک هفته پایانی شهریورماه بعد از نانوایی‌ها با ۱۷۸۱ اخطار، مدارس با ۱۴۳۱ اخطار، بیشترین اخطار را داشته‌اند؛ مدارسی که به گفته معاون‌کل وزیر بهداشت باید طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در هفته جاری تعطیل باشند تا زمینه‌ساز شیوع بیشتر کرونا نشوند.

طی ۸ ماه؛ ۱۰ هزار دانش‌آموز مبتلا / کابوس‌ کرونایِ دانش‌آموزی!

 صحبت‌های متناقض مسئولان ملی و استانی، نگرانی‌ها را درباره احتمال شیوع بیماری درمدارس تشدید کرد. آمار مبتلایان به کرونا در کشور در موج سوم رو به افزایش است و به گفته رئیس‌جمهور سن ابتلا به این بیماری هم کاهش یافته است؛ با وجود این، مدافعان فعالیت حضوری مدارس می‌گویند «هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد»؛ ادعایی که البته نمی‌توان قاطعانه آن را رد کرد، چرا که فعلا نمی‌توان اثبات کرد دانش‌آموزان کرونایی، در مدرسه مبتلا شده‌اند، یا در خانه، یا دیگر مکان‌های عمومی!

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه خراسان، درصد ابتلای ۶ تا ۱۸ ساله‌ها تا قبل از بازگشایی مدارس از اواسط شهریورماه که بحث بازگشایی حضوری یا مجازی مدارس داغ شد، موافقان و مخالفان آن به‌خط شدند و نظرات خود را مطرح کردند.بسیاری از اعضای سازمان نظام پزشکی کشور و برخی نمایندگان مجلس، حضوری‌شدن مدارس را تصمیمی غلط دانستند و تازه‌ترین اقدام آن‌ها هم، این تذکر کتبی ۳۹ نماینده به وزیر آموزش و پرورش بود که در جلسه علنی روز گذشته(یک‌شنبه) قرائت شد: «چرا باید سیاست‌ها و تصمیمات متولیان وزارتخانه تا ۲۴ ساعت قبل از شروع سال تحصیلی ناگهان تغییر کند».
اما در آن سوی ماجرا، مقامات وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تاکید داشته و دارند که در مدارس هم پروتکل‌ها رعایت می‌شود و هم حضور در کلاس‌ها اجباری نیست. حالا با گذشت ۳هفته از آغاز سال تحصیلی، باردیگر این بحث داغ شده است؛ این ۳هفته که هم به موج سوم کرونا خورده و هم زمانی است که موارد احتمالی ابتلا به کرونا در مدارس علایم خود را نشان می‌دهد.

طی ۸ ماه؛ ۱۰ هزار دانش‌آموز مبتلا
تازه‌ترین آمار در این‌باره را هم شنبه‌شب، حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: «در ۸ ماه اخیر، از جمعیت ۱۴ میلیونی دانش‌آموزان تعداد کل مبتلایان به کرونا در حد ۱۰ هزار مورد بوده، تعداد فوتی‌ها هم در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد بوده است». البته وی بر این مهم هم تاکید کرد که اکثر این دانش‌آموزان، در خانواده و جامعه به کرونا مبتلا شده بودند و هنوز گزارش قابل استنادی درباره تاثیر بازگشایی مدارس در این موضوع وجود ندارد.

تصمیم‌گیری با ستادهای استانی
با این تفاصیل گویا همچنان باید کمی صبر کرد تا نقش بازگشایی مدارس در تشدید کرونا روشن شود. هرچند که تا اعلام قطعی نتیجه این بررسی، آن‌چه نگران‌کننده و آزاردهنده است، صحبت‌های متناقض برخی مسئولان ملی و استانی درباره تاثیر فعالیت حضوری مدارس در شیوع کروناست. با این‌حال به گفته دکتر حریرچی، این موضوع توسط ستادهای استانی مبارزه با کرونا قابل مدیریت است و آن‌ها می‌توانند درخواست خود را برای تعطیل‌کردن مدارس و دانشگاه‌ها ارائه دهند. علاوه بر آن، امکان اجرای محدودیت‌های بیشتر و تعطیل‌کردن دیگر اماکن عمومی از جمله سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و تالارهای پذیرایی نیز وجود دارد.

مدارس، پرتخلف‌ترین مکان عمومی بعد از نانوایی‌ها
شاید آن‌چه در گزارش زنده تلویزیونی دکتر حریرچی کمتر به آن توجه شد، آمار ارائه‌شده توسط او درباره «آخرین وضعیت اخطار و معرفی به مراجع قضایی در اماکن عمومی (از ۲۵ تا ۳۱ شهریور)» بود. بر اساس نمودار آماری این گزارش، طی یک هفته پایانی شهریورماه بعد از نانوایی‌ها با ۱۷۸۱ اخطار، مدارس با ۱۴۳۱ اخطار، بیشترین اخطار را داشته‌اند؛ مدارسی که به گفته معاون‌کل وزیر بهداشت باید طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در هفته جاری تعطیل باشند تا زمینه‌ساز شیوع بیشتر کرونا نشوند.از سوی دیگر اگرچه این استدلال دکتر حریرچی قابل‌قبول است که به علت کثرت مدارس آمار آن‌ها هم در این نمودار بالاست، اما فاصله آن با اخطارهای داده‌شده به دیگر مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان، قابل توجه است. ضمن آن‌که سخنگوی وزارت بهداشت هم صبح دیروز اعلام کرد: «برخی مدارس که شیوه‌نامه‌ها را به خوبی رعایت نکردند، اخطار تعطیلی گرفتند».

آموزش و پرورش: ما فقط مجری تصمیمات ستاد ملی هستیم
دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین دانش‌آموزان را با مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش در میان می‌گذاریم؛ فردی که خود از اعضای جامعه پزشکی است و قطعا شرایط سخت همکارانش را در بیمارستان برای مبارزه با کرونا بهتر درک می‌کند. دکتر «محمد محسن بیگی» درباره وضعیت فعلی مدارس کشور می‌گوید : «در چند روز ابتدایی سال تحصیلی، تا حدی میزان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها زیاد بود، به این علت که بسیاری از آن‌ها برای گرفتن کتاب و تصمیم‌گیری درباره تحصیل حضوری یا مجازی به مدرسه می‌آمدند».

میانگین تراکم کلاس‌ها، کمتر از ۲۵ درصد
وی می‌افزاید: «با سپری‌شدن چند روز اول، هم‌اکنون میانگین تراکم کلاس‌ها در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است و کلاس‌ها بسیار خلوت شده است، به ویژه در کلان‌شهرها اکثر خانواده‌ها آموزش مجازی را انتخاب کرده‌اند، البته تعداد دانش‌آموزان در مدارس روستایی و عشایری بیشتر است که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تقسیم دانش‌آموزان این موضوع را مدیریت کرده‌ایم». او بر این نکته هم تاکید می‌کند که تیم‌های مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بر رعایت پروتکل‌ها نظارت دارند.دکتر محسن‌بیگی آمار قابل‌توجهی هم ارائه و اظهار می‌کند: «طبق اعلام وزارت بهداشت، تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید ۳۲ هزار نفر از دانش‌آموزان (زیر ۱۸ سال) به کرونا مبتلا شدند، در حالی که در آن ماه‌ها اصلا مدرسه‌ای در کار نبوده و طبیعتا آن‌ها در محیط اجتماع، خانه و مسافرت مبتلا شده‌اند. بنابراین الان هم نمی‌شود قضاوت کرد و گفت مبتلایان زیر ۱۸ سال به دلیل بازگشایی مدارس مبتلا شده‌اند».از دکتر محسن‌بیگی می‌پرسم: «فکر نمی‌کنید شاید بهتر بود از همان ابتدای سال تحصیلی، تمام مدارس را مجازی می‌کردید تا این شائبه‌ها ایجاد نشود و به نگرانی‌ها دامن نزند؟» او پاسخ می‌دهد : «وزارت آموزش و پرورش در این‌باره سیاست‌گذاری مستقلی نداشته، ما تابع مصوبات ستاد ملی کرونا بودیم و طبق آن عمل کردیم، حالا هم هر تصمیمی لازم باشد باید در ستاد ملی مصوب شود».

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید