عدسی یکی از خوراکی های مفید و پرطرفدار محسوب است، که معمولاً به عنوان صبحانه میل می شود، در این مطلب طرز تهیه این خوراکی سودمند را به شیوه های مختلف آموزش داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

آموزش پخت عدسی به شیوه های مختلف + جزئیات

خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا است. دلیل این توصیه چیست؟ عدس سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، مواد معدنی، اسید فولیک، فولات، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و موثرند.

از سوی دیگر این مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش موثری در کنترل دیابت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود سوخت و ساز، کمک به حفظ سلامت مغز، قلب، معده، پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به کم خونی و ضد سرطان، کمک به لاغری و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارند. به این ترتیب اگر قرار باشد یک غذای کامل و بی عیب و نقص را پیشنهاد کنیم که هم ساده است و هم تمام و کمال از نظر ارزش تغذیه‌ای، پیشنهاد ما یک عدسی غلیظ و داغ است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید.

مواد لازم: (برای دو نفر)

عدس ایرانی، دو لیوان

پیاز، یک عدد متوسط

نمک، به میزان لازم

فلفل، به میزان لازم

زردچوبه، به میزان لازم

آب جوش، به میزان لازم

طرز تهیه

عدس‌ها را از شب قبل خیس و چند بار آبش را عوض می‌کنیم. پیازها را با کمی زردچوبه و فلفل تفت می‌دهیم. بعد از طلایی شدن پیازها، آب جوش را اضافه می‌کنیم. آبی که عدس‌ها را در آن خیس کرده بودیم خالی می‌کنیم و عدس‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم. تا زمانی که عدس‌ها کاملا بپزند پخت را ادامه می‌دهیم.

عدسی خوشمزه با سیب‌زمینی

عدس به خودی خود کمی لعاب دارد. اما می‌توانید این لعاب را با اضافه کردن کمی سیب‌زمینی نگینی بیشتر کنید. سیب‌زمینی‌ها را در اواسط پخت اضافه کنید. چون ممکن است لعابشان پروسه پخت عدس‌ها را کند و یا سیب‌زمینی‌ها تا انتهای زمان پخت له شوند.

عدسی کمی خوشمزه‌تر با کدو حلوایی

اگر در پاییز و زمستان عدسی درست می‌کنید می‌توانید از کدو حلوایی برای دادن طعم بهتر استفاده کنید. کدو حلوایی‌های را رنده و یا نگینی کنید و در اواسط پخت به عدسی اضافه کنید. این کار هم کمی لعاب به عدسی می‌دهد، هم آن را تبدیل به غذایی مفید برای پیشگیری از سرما خوردگی می‌کند و هم کمی طعم آن را رو به شیرینی می‌برد. البته شیرینی آن به حدی نیست که دل را بزند و یا بر طعم اصلی خوراک عدسی غالب شود.

عدسی خیلی خوشمزه با رب گوجه فرنگی

اضافه کردن کمی رب گوجه‌فرنگی به پیازداغ‌ها و تفت دادنشان با هم می‌تواند طعم ویژه‌ای به خوراکتان بدهد. فقط توجه کنید که رب گوجه پروسه پخت را کمی طولانی می‌کند. در این صورت بهتر است یک ساعت بیشتر به عدسی زمان دهید تا کاملا جا بیافتد.

عدسی مجلسی با آرد

اگر دوست ندارید به جز عدس‌ها چیزی در خوراک عدسی دیده شود و در عین حال نمی‌خواهید خوراکتان به اصطلاح قدیمی‌ها آب یک طرف و دان یک طرف باشد، می‌توانید کمی آرد گندم را تفت دهید، در آب سرد خوب حل کنید و پنج دقیقه آخر پخت به عدسی‌ها اضافه کنید.

عدسی مشتی با نودل یا رشته فرنگی

عدسی با نودل می‌تواند یک غذای سیر کننده و عالی باشد. اگر از طعم رشته فرنگی و نودل خوشتان می‌آید و در عین حال نمی‌خواهید با سیب‌زمینی و کدو حلوایی به عدسی لعاب بدهید می‌توانید در اواخر پخت کمی نودل به عدس‌ها اضافه کنید. توجه کنید در این صورت بهتر است عدسی کمی بیشتر آبکی باشد.

عدسی بدون نفخ

هرچقدر هم عدس‌ها را از قبل خیس کرده باشید ممکن است باز هم نفاخ باشند. برای کم کردن نفخ عدسی چند راه وجود دارد که یکی یکی با هم مرورشان می‌کنیم.

اضافه کردن زیره سبز و سیاه

زیره‌ها می‌توانند نفخ حبوبات را کمتر کنند. در عین حال طعم بهتری هم به عدسی می‌دهند. می‌توانید آن‌ها را بسایید و یا دانه‌های درسته‌شان را داخل خوراک بریزید. این کار برای طبع سرد عدس هم یک مصلح خیلی خوب است.

اضافه کردن گلپر

طعم گلپر می‌تواند عدسی را حسابی خوشمزه و خاص کند. گلپر به جز عطر و بوی خوبی که دارد یک ضد نفخ قوی است. کافی است گلپر را پودر کنید و به میزانی که طعمش را می‌پسندید به عدسی اضافه کنید.

اضافه کردن تخم گشنیز

تخم گشنیز ضد نفخ است. از طرفی عطر خوبی دارد که همه ما را به یاد غذاها جنوب کشورمان و یا غذاهای هندی و پاکستانی می‌اندازد. تخم گشنیز را آسیاب کنید و در دقایق آخر به خوراک اضافه کنید.

جوانه زدن عدس‌ها

اگر عدس‌ها را کمی زودتر خیس و اجازه دهید به مرحله جوانه زدن برسد تا حد زیادی نفخش از بین می‌رود. برای جوانه زدن بعد از یک روز آب عدس را خالی کنید و روی پارچه‌ای مرطوب قرار دهید. بعد از یک روز عدس‌ها شروع می‌کنند به جوانه زدن. پیش از اینکه جوانه‌ها سبز شوند عدس‌ها را بپزید.

چاشنی‌های عدسی

آبلیمو
می‌توانید کمی آبلیمو یا لیموی تازه در عدسی بچکانید. این کار طعمش را ترش می‌کند و بوی مطبوعی به آن می‌دهد.

چوب دارچین

طعم دارچین در عدسی برای خیلی‌ها جالب است. موقعی که عدسی را بار می‌گذارید یک چوب کوچک دارچین در آن بیاندازید و موقع سرو آن چوب را از خوراک خارج کنید. توجه کنید به جای چوب دارچین نباید از پودر آن استفاده کرد. چون عدسی را تیره می‌کند.

زعفران

کمی زعفران می‌تواند هر غذایی را خوشمزه کند. در مورد عدسی هم این اتفاق می‌افتد./ کی آشپزه

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید