رسول رحیم‌نیا گفت: بورس نیاز به ریزش داشت و روند ریزش بازار یک الی دوماه طول خواهد کشید اما در بلند مدت بازدهی خواهد داشت.

تاثیر انتخابات آمریکا روی بورس و اقتصاد ایران

به گزارش سلام نو، رسول  رحیم‌نیا، در روزنامه تعادل نوشت: بازار سرمایه این روزها نیاز به ریزش داشت چراکه طی ماه‌های گذشته روند صعودی خوبی را تجربه کرده بود و این ریزش باعث شد تا برخی از سهم‌های موجود در بازار به تعادل برسد. برخی از تصمیم‌گیری نادرست مسوولان باعث شد که اصلاح بازار تبدیل به ریزش شود. مهم‌ترین نکته عدم هماهنگی مسوولان درخصوص عرضه پالایشگاه دولتی دارا دوم و فروش سهام عدالت بدون ضابطه بود. اینگونه اقدامات و همچنین افزایش عرضه‌ها در بازار باعث شد که سهامداران و مردم نسبت به بورس بی‌اعتماد شوند و در نهایت موجبات ریزش در بازار سهام فراهم شد. برخی از اقداماتی مانند بازارگردانی، انتشار سهام خزانه و... نتوانستند به درستی جلوی ریزش بازار را بگیرند و همچنین حقیقی‌ها با توجه به اینکه اعتماد در بازار از بین رفته بود و مسوولان به قول‌های خود در زمان ریزش بازار عمل نکردند و حمایتی که قرار بود توسط مسوولان و حقوقی‌های بزرگ صورت بگیرد انجام نشد از این جهت بی‌اعتمادی در بازار شکل گرفت. درحال حاضر بازار یک الی دو روز مثبت شده این مثبت شده به واسطه ورود حقیقی‌ها و جلوگیری از فروش حقوقی‌ها و حمایت‌هایی که توسط برخی از سهامداران عمده در نمادهای بنیادین بازار رخ داد. برای اینکه بازار به روند عادی خود بازگردد نیاز به جلب اعتماد عمومی مردم است اعتمادی که خدشه‌دار شده. دولت باید با یک سری اقداماتی انجام دهد تا اعتماد را دوباره به بازار سرمایه بازگرداند.

حال اقدامات صورت پذیرفته مثل انتشار سهام خزانه و اینکه شرکت‌های سهامی را موظف کردند تا از نیمه مهرماه سهام موجود برای بازارگردانی داشته باشند باعث می‌شود جلوی فروش بی‌ضابطه حقوقی‌ها گرفته شده و حقوقی‌ها نتوانند در قیمت بالا سهام را به فروش برسانند و از سهام خود حمایت نکنند. به واسطه این بازارگردانی جلوی این نوع فروش گرفته می‌شود در مجموع این اقدامات باعث خواهد شد بازار به حال تعادل بازگردد. بازار در حالت عادی میتواند نیازمند حمایت دولت نباشد و اگر دولت دخالت نکند می‌تواند موجبات مثبت شدن بازار را فراهم آورد. این مجموعه اقدامات صورت گرفته و روند رو به رشد دلار و نرخ تورم مورد انتظار که رو به بالا است باعث خواهد شد بازار خودش آرام آرام عد از اصلاح زمانی چندماهه دوباره روند خودش را به دست آورد اما در کوتاه‌مدت نیازمند این ریزش بود برخی اقداماتی نیز انجام شد که باعث شد این ریزش‌ها شیب تندتری به خود گیرند. این روند بازار یک الی دوماه طول خواهد کشید اما؛ در بلندمدت برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهد بود و بازدهی بالاتری نسبت به بقیه بازارهای مالی خواهد داشت.

همچنین انتخابات آبان ماه امریکا تاثیرچندانی نمی‌تواند روی بورس و اقتصاد داشته باشد تنها نکته این است که اگر جوبایدن برنده این انتخابات شود انتظار می‌رود نرخ دلار کاهشی باشد و در مقابل برنده شدن ترامپ انتظار افزایش قیمت دلار را فراهم می‌آورد و در نتیجه تورم افزایشی می‌دهد. سهام عدالت نیز تاثیر مهمی در بورس داشت. سهام عدالت در بورس در دو مرحله 30 درصدی فروخته شد که مرحله دوم تاثیر منفی روی بازار سرمایه گذاشت و این بازار را قرمز پوش کرد. کارگزاری‌هایی بودند که می‌خواستند این سهام را به فروش برسانند و برای آنان مهم نبود که در چه قیمتی به فروش می‌رسانند تنها نکته مهم برای آنان این بود که کارمزد خود را بگیرند در برخی اوقات اتفاق افتاد که بعضی از سهام از +5 درصد تا -5 درصد کارگزاری‌ها برده بودند این در روند بازار تاثیرگذاشت و در نهایت مسوولان جلوی این فروش را گرفتند و عرضه به صورت بلوکی شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید