طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از مهرماه اجرا خواهد شد و میزان افزایش معادل ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان همان گروه است.

جداول غیر رسمی میزان افزایش حقوق بازنشستگان
به گزارش سلام نو به نقل از فرارو،  طبق مصوبه هیئت دولت در تاریخ (یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹) متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از همین ماه (مهرماه ۹۹) اجرایی و مبلغ در نظر گرفته‌شده به فیش حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیئت دولت در ۳۰ شهریورماه، مقرر شد طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از مهرماه همین سال اجرایی شود. طبق این مصوبه هر گروه شغلی می‌بایست معادل ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان همان گروه باشد. اتفاقی که با اجرایی شدنش تأثیر قابل‌توجهی در بهبود سطح زندگی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته کشوری و لشکری خواهد گذاشت.

طبق این مصوبه و جدول منتشرشده حقوق بازنشستگان کشوری حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. طبق خبرهای منتشرشده میزان حقوق بازنشستگان لشکری نیز کمتر از بازنشستگان کشوری نخواهد بود.


جزئیات مصوبه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

باوجود اینکه مدت طولانی از اجرایی نشدن این طرح می‌گذرد و دولت همیشه  به دلایلی در اجرای آن کوتاهی می‌کرد، اما بالاخره با تأکید نمایندگان مجلس و فعالان بازنشستگی، ابتدای امسال بود که دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد. این اعتبار و افزایش حقوق جدای از افزایش ۱۵ درصدی حقوق همه شاغلان و بازنشستگان است که هرساله برای آن‌ها لحاظ می‌شود. این طرح که قرار بود از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شود با تأخیر چندماهه روبه‌رو شد و حالا در ابتدای شش‌ماهه دوم سال ۹۹، با تصویب هیئت دولت اجرایی خواهد شد.

در مرحله دوم این طرح، دولت با پرداخت ۱۸ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح از محل واگذاری سهام‌های دولتی، بودجه لازم برای اجرای این طرح را تأمین کرد.   البته چنانچه ارزش قطعی سهام، بیش از ارزش برآورد شده باشد، با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری، رساندن حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان هم‌طبقه تعدیلات لازم، اعمال خواهد شد. در سویی دیگر، صندوق بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده‌اند که عدالت در نظام پرداخت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود را اجرایی کنند، با ملاک.


رئیس صندوق بازنشستگی کشوری: به‌زودی احکام جدید همسان‌سازی صادر خواهد شد

در پی اعلام سخنگوی دولت مبنی بر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مهرماه ۹۹، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در صفحه اینستاگرامی خود خطاب به بازنشستگان کشوری سه نکته را یادآور شد و گفت: «یک: تا چند روز دیگر احکام جدید صادر و اعلام می‌شود. لطفاً شکیبا باشید تا روال قانونی و اجرایی طی شود».

«دو: از مهرماه به بعد، حقوق بازنشستگان کشوری بر اساس آیین‌نامه همسان‌سازی پرداخت خواهد شد».

«سه: همه اطلاعات را پس از صدور احکام می‌توانید با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری در حکم جدید خود مشاهده بفرمایید.


چه کسانی مشمول افزایش حقوق طرح همسان‌سازی نمی‌شوند؟

همان‌طور که در خبرهای گذشته اطلاع‌رسانی شد، طرح همسان‌سازی شامل برخی از بازنشستگان نخواهد شد. اکبر شیرمحمدی مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی دراین‌باره توضیح می‌دهد که: «کسانی که در گروه‌های شغلی خود افزایش حقوق بازنشستگی آن‌ها عدد بالایی را نشان می‌دهد، مشمول این قانون نشدند».

وی افزود: «امسال حدود ۱۰ درصد بازنشستگان با حقوق بالا نسبت به میانگین گروه خود، مشمول قانون همسان‌سازی حقوق نشدند و تنها ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به آن‌ها تعلق گرفت، زیرا دریافتی حقوق آن‌ها از گروه هم‌ترازشان بالاتر بوده است؛ بنابراین همسان‌سازی به آن‌ها تعلق نگرفت».

شیرمحمدی در پایان گفت: «در سال ۹۷، حدود ۸۳ درصد از بازنشستگان مشمول همسان‌سازی شدند و ۱۷ درصد مشمول نشدند، در سال ۹۸ نیز ۱۳ مشمول این قانون نشدند».


انتشار جدول‌های تأیید نشده همسان‌سازی

اگرچه تاکنون جدول رسمی و تأییدشده‌ای پیرامون میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از سوی نهادهای مربوطه منتشرنشده، ولی این روزها شاهد جداولی هستیم که توسط برخی فعالان صنفی این دو گروه در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشرشده است. رسمی بودن این جدول‌ها هنوز تأیید نشده، ولی با توجه به تأکید فعالان صنفی بر صحت‌وسقم این جداول و عدم تکذیب از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، می‌توان تا حدودی این جدول‌ها را ملاک و معیاری برای اجرای طرح همسان‌سازی دانست.


چند بند و نکته مهم پیرامون طرح همسان‌سازی

برای بازنشستگان فروردین ۸۸ به بعد، آخرین طبقه درج‌شده در آخرین حکم شاغلی یا اولین حکم بازنشستگی ملاک عمل خواهد بود. با این توضیح که طبقه از یکتا ۱۶ بوده و معادل ردیف‌های ۵ تا ۲۰ می‌باشد. به‌طور مثال گروه ۵ و طبقه ۱۶ معادل گروه ۲۰ خواهد بود.

بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه که حداقل ۲۰ سال سابقه مدیریت داشته باشند، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان افزایش حقوق بیشتری خواهند داشت. ملاک این بند نیز داشتن حداقل ۲ سال مدیریت یا معاونت است.

کارمندانی که در مناطق جنگ‌زده با حکم یا ابلاغ خدمت کرده باشند، به ازای هرسال از امتیاز مربوط برخوردار خواهند شد. عائله‌مندی و حق اولاد، همانند گذشته علاوه بر مبالغ مندرج در جدول، به مشمولان پرداخت خواهد شد.

به ازای هرسال خدمت مازاد بر ۳۰ سال، ۵/۲ سال به حقوق اعلام‌شده افزوده خواهد شد. هم‌چنین به ازای هرسال کمتر از ۳۰ یال، ۵/۲ سال از حقوق تعیین‌شده کسر خواهد شد.

جدول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

جدول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

جدول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید