برای اکثر کودکان و نوزادان رفتن به حمام همراه با ترس و تنفر همراه است و والدین نیز در این امر به دلیل گریه و عدم تمایل کودکان با مشکل مواجه هستند.

مزایای حمام برای نوزادان / دلیل مخالفت کودکان از  رفتن به حمام

شاید این تنفر موقت و زودگذر یا از علائم مشکلات حسی کودک ‌باشه. در غیر این صورت، اگر کودک شما از حمام متنفر هستش.

حمام کردن بچه ها
اکثر والدین در هنگام حمام کردن نوزاد خودشون به نوعی دچار دردسر می ‌شن. این دردسر هر چه که باشه، اعم از تغییر زمان بازی به وقت حمام، ترس از شستن نوزاد در روشویی یا وان، وحشت از رفتن صابون در چشم یا آب در گوش نوزاد، و هزار و یک دلیل دیگر، همه و همه حقیقت دارند.
کودکان تصورات زیبایی دارند، که اغلب بسیار شگفت‌انگیز هستش. اما گاهی این تصورات ذهنی برایشان ترسناک جلوه می‌کنه. کارن ساروکا، روانشناس و متخصص اطفال در بیمارستان اطفال بوستون معتقد است که از لحاظ شناختی، کودکان تفکرات اسرارآمیزی دارند. ترس از غرق شدن در مراحل تکامل شناختی کودک امری بسیار واقعی جلوه می‌کنه. بدین معنا که، جدی گرفتن ترس کودک از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار هستش، گرچه والدین مطمئن هستند که این ترس از اساس بی‌پایه بوده و خواهد بود.

حمام حواس کودک را تحریک می ‌کنه
حس منحصر به فرد حمام کردن برای برخی از کودکان دشوار هستش. به تمام احساسات درونی درگیر در حمام کردن فکر کنید: صدای وحشتناک پر شدن وان، حس مالیده شدن لیف روی پوست، استشمام بوهای متفاوت شامپو و صابون. همه این موارد می‌تونند خیلی فریبنده و وحشتناک باشند.
ویرجینیا اسپیلمن معاون مرکز پردازش اختلالات حسی در کلوریدا می‌گه، عموماً در اینگونه موارد با کودکی دارای حواس متناقض یا نیازهای خاص ومشکلات حسی فراوان روبرو هستیم. در تمام موارد، والدین باید ارتباطی آگاهانه با کودک خودشون برقرار کنند. اسپیلمن به جنبه‌های خاصی از حمام کردن که می‌تونه برای کودکان و نوزادن آزاردهنده باشه، اشاره می‌کنه. قبلا برای بازی با کودک هنگام حمام چند روش پیشنهاد کردیم که میتونید بهش سر بزنید.

حمام می ‌تونه از نظر بصری برای کودک آزاردهنده باشه
حمامی رنگارنگ، پرده حمام طرح‌دار و کلی اسباب‌بازی در وان، می‌تونه حواس چندگانه کودکی عصبی را بیش از حد بر هم بزنه. چنانچه کودک شما دچار تحریکات بصری می‌شه، آگاهانه رفتار کرده و از شدت رنگ‌ها کم کنید، از طرح‌های ساده و خوشایند استفاده کنید.
اسپیلمن معتقد هستش که، داشتن آینه در حمام ایده بسیار خوبی هستش. بدین ترتیب کودک به اطلاعات بصری خودش اعتماد کرده و باور می‌کنه که بدنش صحیح و سالم هست.

صدای فرایند حمام کردن می ‌تونه هیجان کودک رو زیاد کنه
در حمام نه تنها صدای غرش پر شدن وان، بلکه صدای چکه چکه‌ های آب، صدای فش فش سیفون و وزوز هواکش نیز وجود دارد. و اگر گوش‌های نوزاد خیس شوند، صداها به طرز گیج‌کننده‌ایی واضح‌تر می‌شوند. هم ساروکا و هم اسپیلمن توصیه می‌کنند که پیش از اینکه کودک را به حمام ببرید وان را پر کنید. حوله‌ یا پارچه‌هایی را روی هواکش یا اشیاء تزئینی و رنگی داخل حمام آویزان کنید تا از انعکاس صداها و هیجانات بصری کودک کاسته شود.

شاید کودک شما به بو حساسیت داره
برای کودکان و نوزادان علاقمند به حمام، حمام کردن موقعیت مناسبی برای استفاده از بوهای مطبوع هستش، اما پیدا کردن ترفندهایی مناسب برای عدم تحریک کودکان حساس به بو از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار بوده. اگه کودک شما به بو حساسیت داره، از بینی‌گیر مخصوص کودک براش استفاده کنید یا مدام داخل بینیش رو پاک کنید. گاهی بوهای مطبوع برای شما، برای نوزاد حساسیت‌زا می‌شه.
پوست بزرگ‌ترین اندام بدن هستش، و در طی حمام کردن حس‌های متفاوتی رو متحمل می‌شه. به عنوان مثال، نداشتن لباس و تحمل هوای سرد، و رفتن داخل وان آب گرم برای افراد بزرگسال تجربه حس خوشایندی بوده، اما برای نوزادان همیشه اینطور نیست. اسپیلمن می‌گه، هنگامی که حباب‌ها و کف اطراف پوست رو دربر بگیره، کودک حسی شبیه محاصره شدن در بین مگس‌ها رو تجربه می‌کنه.
شامپو زدن حسی بسیار ناخوشایند برای اغلب کودکان بوجود می‌آوره. اسپیلمن توصیه می‌کنه که به کودک حق انتخاب بدید تا احساس کنه اوضاع در اختیار خودش هست. اجازه بدید نوع و رنگ شامپو رو خودشون انتخاب کنند یا حتی اجازه بدید خودشون تصمیم بگیرند که چه کسی روی سرشون شامپو بریزه، شما یا خودش.
انواع مختلف لیف‌ها رو امتحان کنید تا بفهمید به کدوم یک از اون‌ها واکنش بهتری نشان می‌ده. از جا صابونی‌های شبیه حیوانات که هم می‌توان صابون رو درون اون گذاشت و هم این قابلیت رو دارند که کف درست کرده و کودک رو سر شوق بیاورند، استفاده کنید.
نوزادان اغلب با نوسانات دما تحت فشار قرار می‌گیرند، به ویژه هنگامی که لباسشون رو در می‌آرید و هنگامی که بدن اون‌ها رو خشک می‌کنید. به نوزاد کمک کنید تا حس کنه کاملاً در کنترل شماست و امنیت داره. از یک وان شستشوی نوزاد استفاده کنید و اگه وان شستشوی نوزاد ندارید، نوزاد رو در حین حمام به خود بچسبونید تا پوست شما رو لمس کنه، یا از یک حوله برای قنداق کودک استفاده کنید و درون آب حوله رو ازش جدا کنید. 

مشکلات ناشی از تحریکات درونی
آیا تا به حال نوزادی رو بلند کردین که حس کنید نسبت به وزنش سبک‌تر یا سنگین‌تر هستش؟ یا سوار آسانسوری بودید که مطمئن نباشید بالا می‌ره یا پایین؟ هر دو این موارد ناشی از تحریکات درونی حواس هستند. این‌ها سرنخ‌هایی برای کمک به درک بدن در مکان هستش. طبق نظرات اسپیلمن، احتمالاً حموم کردن نوزاد برخی از این اطلاعات رو درباره بدن نوزاد و اینکه حقیقتاً در کجا قرار داره به هم می‌ریزه. و این امر می‌تونه هیجانات نوزاد رو به شدت تحریک کنه. برای رفع این مشکل، در هنگام آبکشی بدن نوزاد پس از مدفوع کودک رو خیلی کج نکنید. آب وان رو خیلی پر نکنید تا چندان عمیق نباشه.

چند ایده برای بهتر کردن حس حمام در کودک
از یک روند قابل پیش‌بینی پیروی کنید. اسپیلمن بهش میگه تقدم و تآخر، یعنی ترتیب انجام کار ا رو تکرار کنید و هر بار منظم انجامش بدین. مثلا اول شامپو می‌زنیم، بعدش با حباب‌ها بازی می‌کنیم. جلبه بدونید که فوت کردن حباب‌ها یا حرکت دادن حباب‌ها با فوت که هر دو منجر به نفس‌های عمیق می‌شه، برای کودکانی که ترس از حمام دارند، آرامش‌بخش هستش.
اگر کودک شما دچار اسهال یا ناسازگاری با لاکتوز هستش به مطالب قبلی ما سر بزنید.

استحمام نوزاد چند بار در هفته
و در آخر، امیدوار باشید: طبق نظرات انجمن اطفال امریکا، حمام کردن نوزاد همیشه اونقدرها هم دشوار نیست، کودکان و نوزادان فقط یک یا دوبار در هفته به حمام نیاز دارند، که البته به میزان فعالیت اون‌ها بستگی داره. دستمال مرطوب و شامپوهای خشک در فواصل بین حمام به شما کمک می‌کنه تا در نهایت کودک شما عاشق حمام کردن بشه.
کودکانی که از ترس مفرط نسبت به حمام رنج می‌برند، عموماً به قوت قلب از سوی والدین، راهنمایی مجدد نسبت به اسباب‌بازی‌های داخل حمام و گاهی فقط کمی زمان احتیاج دارند. در انتها به فیلمی که از شستشوی نوزاد پس از تولد برایتان آورده شده توجه کنید. / نی نی بان

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید