صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی‌های بلند مدت برای وقوع سیل ممکن نیست و خطر سیل برای هر جایی وجود دارد.

افزایش احتمال وقوع سیل در پاییز امسال

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، «صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارندگی در ماه‌های آینده و احتمال خطرسیل بیان کرد: پیش‌بینی برای سیل یک کار کوتاه مدت است و اصلاً نمی‌توان با پیش‌بینی‌های بلند مدت این موضوع  را تشخیص داد، خطر سیل همواره برای هر جایی وجود دارد، اما اینکه دقیقا در چه زمانی اتفاق بیفتد را معمولا فقط تا چند روز قبل و نهایت تا 4 روز قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه پاییز امسال، نسبت به یک پاییز نرمال کم بارش‌تر است، گفت: در پیش‌بینی‌های فصلی میزان بارش احتمالی را با بارش نرمال آن مقایسه می‌کنند، در مورد پاییز امسال هم همانطور که گفتم، میزان بارش از میزانی که هر سال در منطقه مشاهده می‌شده، کمتر خواهد بود.

ضیائیان افزود: اگر در منطقه‌ای ۱۰ میلیمتر به طور معمول بارش داشتیم، ممکن است آن میزان به ۶ میلی متر رسیده باشد که حتی امکان دارد طی دو روز ببارد و موجب سیل هم شود، پس وقتی فصل کم بارشی داشته باشیم، به این معنی نیست که سیلی اتفاق نیفتد.

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از طرف دیگر کم‌بارشی مثل لبه‌ی دو تیغ عمل می‌کند، بر اساس تغییر در پدیده‌های اقلیمی می‌بینیم، تعداد وقوع پدیده‌های حدی مثل سیل و مخاطرات آب و هوایی افزایش پیدا می‌کند، همانطور که می‌بینیم طی سال‌های اخیر تعداد و شدت وقوع پدیده‌های حدی مانند سیل، طوفان و غیره نیز افزایش پیدا کرده است.

ضیائیان در پایان افزود: فعلا فقط بین ۱ الی ۴ روز قبل می‌توان وقوع سیل را پیش‌بینی کرد، پیش از این نه فقط در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا امکان پذیر نیست و این موضوع یکی از ضعف‌های دانش بشر است، که نمی‌توان زودتر از حادثه باخبر شد و جلوی بخش زیادی از خسارت‌ها را می‌گرفت، باید در نظر بگیریم که با افزایش تغییر اقلیم تعداد و شدت وقوع پدیده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید