شروع فصل پاییز همیشه با بروز علائم آلرژی در بدن همراه است و بسیاری از مردم در این فصل دچار واکنش های آلرژیکی می شوند، در این مطلب با علائم، درمان‌ها و علل متعدد واکنش های آلرژیکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با علائم آلرژی پاییزی و چگونگی درمان

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، با شروع فصل زیبای پاییز، به تدریج واکنش های آلرژیکی نیز آغاز می شوند، بر خلاف باور عده ای که گمان می کنند این گونه حساسیت‌ها فقط مختص فصل بهار است، پاییز نیز دارای آلرژی برای افراد حساس می باشد. شدت بروز آلرژی در افراد مختلف، متفاوت است و درجه آن از خفیف تا شدید می باشد. اما جای نگرانی نیست، چرا که این آلرژی‌ها موقتی هستند و علائم حاد به ندرت در افراد ایجاد می شود. در ادامه با علائم، درمان‌ها و علل متعدد این واکنش های آلرژیکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

دلیل ایجاد آلرژی در پاییز چیست؟
در اواخر ماه شهریور که شب‌ها به تدریج خنک و روزها گرم‌تر می شوند، گیاهان شروع به آزاد سازی گرده می کنند. این فعال سازی می تواند تا مهر و آبان نیز ادامه یابد. حدود ٧٥٪‌ از افرادی که در فصل بهار به گرده گیاهان آلرژی داشتند، دوباره در پاییز آلرژی آن‌ها برمی گردد. حتی اگر در اطراف محل زندگی شما، گیاهان زیادی وجود نداشته باشد، گرده گل‌ها می توانند تا کیلومترها سفر کرده و به شما برسند. حتی جالب است بدانید که افرادی که این گونه آلرژی‌ها را دارند، ممکن است به میوه و سبزیجاتی مانند موز، خربزه و کدوسبز نیز واکنش نشان بدهند.

نقاط مرطوب خانه مانند حمام و یا زیر زمین امکان رشد و زندگی را برای کپک فراهم می کند، که این موضوع هم می تواند یکی از علل ایجاد کننده حساسیت برای افراد باشد. همچنین ریزگردهای موجود در هوا نیز مسبب عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی می شوند. با آغاز ماه مهر و شروع مدارس، این حساسیت در کودکان نیز افزایش می یابد.

علائم آلرژی پاییزی را بشناسید:
۱. آبریزش مکرر بینی
۲. آب آوردن چشم‌ها
۳. عطسه کردن
۴. سرفه کردن
۵. خارش چشم و بینی
۶. سیاهی زیر چشم

تشخیص آلرژی پاییزی چگونه انجام می شود؟
با بیان کردن دقیق علائم خود به پزشک، او قادر است تشخیص دهد که علت علائمی مانند آبریزش، خارش چشم و یا بینی به آلرژی پاییزی مربوط می شود یا عوامل دیگر مسبب این حالات هستند. پزشک ممکن است آزمایش پوست را پیشنهاد دهد که در این صورت، مقداری از یک ماده حساسیت زا را روی پوستی که کمی از قبل خراش ایجاد کرده، قرار می دهد، در صورتی که قرمزی و تورم در آن محل ایجاد شود، نشان می دهد که فرد آلرژی پاییزی دارد. گاهی امکان دارد که پزشک برای تشخیص، آزمایش خون را نیز درخواست کند.

درمان آلرژی پاییزی چیست؟
برای بهبود حساسیت‌ها داروهای زیادی وجود دارد. با مصرف این داروها می توان شدت آبریزش بینی، سرفه کردن و دیگر علائم را تا حدی کاهش داد. برای مثال، آنتی هیستامین‌ها بسیار موثر عمل می کنند و باعث جلوگیری از عطسه و خارش بینی می شوند. ضد احتقان‌ها نیزکمک به رفع گرفتگی بینی و از بین بردن خشکی مخاط بینی را سبب می شوند.

برای خرید بسیاری از این داروها نیاز به نسخه پزشکی نیست، اما برای اطمینان خاطر می توان با پزشک خود مشورت کرد. برای مثال از اسپری های ضد احتقان بینی باید فقط ٣ روز استفاده شود و مصرف طولانی‌تر از آن سبب گرفتگی بیشتر بینی خواهد شد. همچنین افرادی که بیماری های زمینه ای نیز دارند باید برای مصرف هر نوع دارو با پزشک خود صحبت کنند.

معمولا هنگام ظهر، گرده‌ها بیش از هر زمان دیگری در هوا پراکنده اند، در این ساعات بهتر است درها و پنجره های خانه را بسته نگه داشته و قبل از استفاده از سیستم های گرمایشی مانند شومینه، دریچه های آن‌ها را تمیز و فیلتر آن‌ها را نیز تعویض کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید