ساداتیان با اشاره به رویکرد دولت و نظام می‌گوید: دولت با آمریکا مدارا نمی‌کند، بلکه در حال عمل کردن بر اساس عقلانیت است، آن چنان که رهبری هم گفتند امام سه دهه پیش بر اساس تدبیر قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند، پس باید گفت امروز هم عدم خروج از برجام تدبیر نظام است.

عدم خروج از برجام مثل پذیرش قطعنامه تدبیر نظام است/حتی جنازه برجام به ما حقانیت حقوقی می‌بخشد

سلام نو – سرویس بین الملل: آمریکا هرچند در شورای امنیت و سازمان ملل شکست خورد و نتوانست مکانیسم ماشه را فعال کند ولی مدعی فعال سازی این مکانیسم شده و با لیست تحریم‌هایی جدید و تهدید هر کسی که با ایران معامله کند، به نوعی برای خودش ماشه را کشید.

هر چند عموم تحلیل‌گران پیروزی‌های چند باره ایران در ساختار برجام و شورای امنیت سازمان ملل را تاریخی ارزیابی می‌کنند و معتقدند این چنین منزوی شدن آمریکا کم سابقه و محصول اشتباه ترامپ است، با این همه برخی نیروهای داخلی معتقدند خبری از پیروزی مهم ایران نیست و دولت باید با قبول مرگ برجام آماده خروج از این معاهده و حتی ان.پی.تی باشد.

از جمله برخی نمایندگان مجلس دنبال تدوین طرح‌هایی دو و سه فوریتی متناسب با اقدامات آمریکا هستند که زمینه خروج دولت از برجام را مهیا کند.

وقتی از دید این گروه به ماجرا می‌نگریم این سوال پیش می‌آید که چرا دولت با آمریکا و فشارهایش مدارا می‌کند و چرا حلقه تصمیم‌گیر نظام هم‌چنان صبر استراتژیک پیشه کرده؟

سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در بریتانیا و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو واکنش فعلی نظام را عملکردی عقلانی می‌داند.

وی با اشاره به رویکرد دولت و نظام می‌گوید: دولت با آمریکا مدارا نمی‌کند، بلکه در حال عمل کردن بر اساس عقلانیت است، آن چنان که رهبری هم گفتند امام سه دهه پیش بر اساس تدبیر قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند، پس باید گفت امروز هم عدم خروج از برجام تدبیر نظام است.

این کارشناس مسائل بین الملل با دفاع از رویکرد نظام گفت: این رویکرد عقلانی است چون خروج از برجام به این معنا است که ما به دست خودمان طناب دار را به گردن خودمان بیاندازیم.

وی با اشاره به نقشه رئیس جمهور آمریکا برای ایران و شکست در تحقق آن گفت: آقای ترامپ از روز نخست به هر دری زده تا به اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی برسد و بگوید که تحریم‌هایی که اعمال می‌کند تحریم‌های شورای امنیت و سازمان ملل است، اتفاقی که اگر بیافتد تمام کشورهای دنیا از جمله همسایگان ما، چین و روسیه از آن تبعیت می‌کنند و مجبورند به قطعنامه‌های سازمان ملل تمکین کنند.

ساداتیان با تاکید بر موفقیت ایران گفت: با وجود تلاش ترامپ در وضعیت کنونی این قلدری آمریکا است که در حال تحمیل تحریم به ما است و ما توانستیم این را به دنیا هم بفهمانیم و حتی اروپا، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل هم با آمریکا هم‌راه نشدند.

وی ادامه داد: این تدبیر و عقلانیت نظام است که در جهت منافع خودش کار می‌کند و ابزاری هم که این امکان را به ایران می‌دهد برجام است، برجامی که آمریکا به آن عمل نکرد ولی این امکان را به ما داد که حقانیت خود را به دنیا ثابت کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر ضرر آمریکا گفت: قلدری امروز آمریکا این کشور را منزوی کرده ولی اگر ما هم از برجام خارج می‌شدیم خودمان باعث انزوای صد در صدی ایران می‌شدیم.

وی ادامه داد: امروز بسیاری آمریکا را به سخره می‌گیرند و پشت صحنه کارهایی می‌کنند. اگر چنین نمی‌شد و اجماع جهانی شکل می‌گرفت آمریکا مجاز به توقیف کشتی و هواپیماهای ایران بود، در حالی که امروز چنین نیست و ما خرید و فروش‌هایی داریم.

ساداتیان در پاسخ به این که آیا رویکرد فعلی نظام معطوف به آینده است یا نه گفت: این صبر، تحمل و تدبیری که نظام به خرج می‌دهد قطعا به آینده نیم نگاهی دارد.

وی ادامه داد: اگر در یک ماه و نیم آینده شر ترامپ کنده شود، بایدن به برجام باز می‌گردد و با وجود تمام بحث‌هایی که با او خواهیم داشت در چهارچوب برجام گفت‌وگو می‌کنیم، اما اگر ترامپ انتخاب شود شرایط احتمال دارد به سمت تقابل برود. اگر چنین بشود آن وقت می‌توانیم خروج از برجام را بررسی کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: من معتقدم اگر با آمریکا درگیر هم شویم نباید از برجام، ولو جنازه برجام، خارج شویم چون برجام به ما حقانیت حقوقی می‌بخشد ولی خروج از برجام دست آمریکا را برای فشار همه جانبه به ایران باز می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید