نخستین جراحی پزشکی با همکاری یک ربات در دنیا، بر روی یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته رکتوم انجام شد.

نخستین جراحی پزشکی با همکاری یک ربات در دنیا + عکس

به گزارش سلام نو، ایسنا و به نقل از آی ای نوشت: برای اولین بار در جهان، سه تیم از جراحان در کنار یک ربات به انجام جراحی پرداختند و همزمان سه مرحله مختلف از یک عمل را انجام دادند تا زمان جراحی و بهبودی بیمار را تقریباً یک سوم کاهش دهند.

این روش چشمگیر که توسط ۱۴ جراح انجام شد، بر روی یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته رکتوم در بیمارستان دانشگاه "نورفولک" و "نورویچ" انجام شد.

این تیم جراحی امیدوار است که این کار آنها مسیر را برای انجام سایر جراحی‌های مشابه که در آن تیم‌های جراحی می‌توانند همزمان با ربات‌ها کار کنند تا جراحی سریع‌تر به پایان برسد، هموار کند.

ربات مورد استفاده برای انجام این جراحی یکی از دو ربات جراح موسوم به "ربات جراحی داوینچی" بود که به لطف کمک مالی یک میلیون پوندی انجمن خیریه بیمارستان "نورفولک" و "نورویچ" توسط بیمارستان دانشگاه "نورویچ" خریداری شده است.

این ربات‌ها ضمن ایجاد برش‌های بسیار کوچک‌تر از آنچه که به طور معمول و سنتی انجام می‌شود، به جراحان اجازه می‌دهند تا با دقتی باورنکردنی کار خود را انجام دهند.

این جراحی کمتر از ۱۰ ساعت به طول انجامیده است، در حالی که در حالت عادی ۱۲ ساعت لازم تا این جراحی در مراحل جداگانه انجام شود. ۱۴ جراح در این جراحی به سه تیم تقسیم شدند و به طور همزمان با یک ربات، تمام مراحل جراحی را انجام دادند.

"ارشاد شیخ" جراح روده بزرگ که در این جراحی شرکت داشت، توضیح داد: این عمل بسیار تهاجمی است و جراحت زیادی بر جای می‌گذارد، چرا که باید مقدار زیادی از بافت بدن برداشته شود.

وی افزود: در این جراحی ما با همکاری یکدیگر فهمیدیم که می‌توانیم این عمل را کمتر تهاجمی کنیم و بنابراین می‌توان جراحت را به میزان قابل توجهی کاهش داد و همچنین از دست دادن خون توسط بیمار کاهش یابد.

تاکنون این جراحی سرطان روده به صورت شیفتی انجام می‌شد؛ ابتدا یک جراح روده و سپس یک متخصص پروستات عمل می‌کرد و سرانجام جراحان پلاستیک با ترمیم آسیب‌های اجتناب ناپذیر ناشی از این عمل، کار را به پایان می‌رساندند.

از همه مهمتر اینکه زمان بهبودی(ریکاوری) بیمار پس از انجام این عمل فقط هفت روز بود، در حالی که در جراحی‌های معمول، بهبودی بیمار سه هفته طول می‌کشد.

تیم جراحی این عمل امیدوار است که کار آنها برای پزشکان سراسر دنیا به منظور توسعه روش‌های جدید برای پیشرفته‌ترین جراحی‌ها با کمک ربات‌ها الهام بخش باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید