رهبر انصارالله یمن به مناسبت انقلاب ۲۱ سپتامبر (۲۰۱۴) به بررسی شرایط یمن پیش از آن تاریخ پرداخت.

الحوثی: عربستان گاو شیرده و امارات بز شیرده آمریکاست

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن امروز (دوشنبه) در سخنانی به مناسبت ششمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ که منجر به فتح صنعاء به دست جنبش انصارالله و کمیته‌های مرکزی یمن شد، به انتقاد از رفتار مداخله‌جویانه آمریکا در امور یمن پرداخت.

به نوشته وبگاه شبکه المسیره، سید عبدالملک الحوثی در ابتدای سخنان خود این سالروز و پیروزی‌های میدانی اخیر و دستاوردها در تمامی سطوح را به مردم یمن تبریک گفت و انقلاب ۲۱ سپتامبر را آغازی برای خروج یمن از گذشته تاریک خویش و گامی در جهت ساخت آینده‌ای بر اساس ارزش‌ها و اصول مردم یمن دانست.

او بزرگترین هدف انقلاب را آزادی و استقلال اعلام کرد و گفت که بدون این‌ها مردم یمن تحت استعمار و عقب‌ماندگی زندگی می‌کردند.

الحوثی در ادامه به دخالت‌های آمریکا در یمن پرداخت و گفت که آمریکایی‌ها تا قبل از سال ۲۰۱۴ به علت موقعیت استراتژیک و ثروت‌های خدادادی یمن با دید خصمانه و استعمارگرایانه به این کشور نگاه می‌کردند و دریافته بودند که اگر مردم یمن آزاد باشند، می‌توانند نقش مثبت و بزرگی در سطح امت اسلامی ایفا کنند و از این رو پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر به دخالت‌های خود در یمن افزوده تا این کشور را به جنگ داخلی بکشانند.

او همچنین گفت که تا پیش از انقلاب ۲۱ سپتامبر دخالت‌های آمریکا خطرناک بود و سفیر وقت این کشور در یمن در تمامی مؤسسات و وزارتخانه‌ها و نهادهای قضایی و نظامی دخالت می‌کرد.

به گفته رهبر انصارالله، سفیر آمریکا در یمن همچنین تلاش داشت در میان قبائل نیز نفوذ کرده و به طور کلی هیچ نقطه نفوذی نمانده بود که او بدان وارد نشود و از این رو می‌شد به وضوح مشاهده کرد که چگونه شرایط یمن در سطوح اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، امینتی، نظامی و زیرساخت‌های حاکمیتی در حال نابودی بود.

سید عبدالملک الحوثی تأکید کرد: «آمریکایی‌ها یمن را به آستانه ورشکستگی کامل پیش برده بودند و اگر انقلاب ۲۱ سپتامبر نبود، کم نمانده بود که یمن دچار فروپاشی شود.»

الحوثی همچنین گفت که نظام سیاسی سابق درکی از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مردم یمن نداشت و باور نداشت که مردم می‌توانند در مقابل دخالت‌های آمریکا بایستند و از استقلال و آزادی خود دفاع کنند.

به گفته وی آمریکا و مزدوران داخلی‌اش در یمن تلاش داشتند هرگونه ظرفیتی برای تجزیه و چند دستگی در یمن را تقویت کنند و دست به اختلافات فرقه‌ای، نژادی و منطقه‌ای بزنند. همچنین در دولت سابق درآمدهای نفتی هیچ تأثیر مثبتی در حل مشکلات اقتصادی نداشت و حکومت سابق سیاست نابودی یمن را در پیش گرفته بود.

رهبر انصارالله یمن در ادامه به مشکلات اقتصادی و شرایط فعلی یمن پرداخت و گفت که تنگناهای معیشتی نتیجه جنگ فراگیر و محاصره و ممانعت از ورود سوخت و بلوکه شدن درآمدهای نفتی است و حکومت فعلی در صنعاء از درآمدهای نفتی، درآمد گذرگاههای زمینی و دریایی محروم است و ائتلاف سعودی فعالیت بانک مرکزی را متوقف کرده و توطئه‌ای علیه ارزش پول ملی یمن آغاز کرده است.

حضور صهیونیست‌ها در صنعاء

سید عبدالملک الحوثی بار دیگر به شرایط پیش از انقلاب ۲۰۱۴ پرداخت و گفت که وضع فعلی معیشتی و شرایط آن روزها تفاوت دارد و سفیر آمریکا در حکومت پیشین به طور مستقیم به وزراء و مسئولین دستور می‌داد و کار به جایی رسیده بود که حکومت به هماهنگی محرمانه با رژیم اسرائیل روی آورده بود.

او همچنین گفت که مسئولان اسرائیلی در آن زمان‌ها به صنعاء آمده و با رهبران وقت به گفت‌وگو می‌پرداختند و در عرصه‌های مختلف به توافق می‌رسیدند.

به گفته الحوثی این حق مردم یمن است که در آزادی و استقلال زندگی کنند، اما آمریکایی‌ها چنین چیزی را هرگز نخواستند و حامیان داخلی آمریکا نیز هیچ زمانی با مردم یمن نتوانستند ارتباط برقرار کنند یا ارزش‌های آنان را درک کنند.

سید عبدالملک الحوثی در ادامه تأکید کرد که هدف آمریکا و ائتلاف سعودی-اماراتی در نهایت اشغال یمن است و هنگامی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها با تصمیم آمریکا به سمت تسلط بر سقطری و المهره رفتند، در حالی که در آن‌جا جبهه نبردی وجود نداشت که حضورشان را توجیه کند، بخشی از مردم یمن به هویت اشغالگرایانه آن‌ها پی بردند.

عربستان گاو شیرده و امارات بز شیرده آمریکاست

رهبر انصارالله یمن در بخش دیگری از سخنان خود به سازش کشورهای امارات و بحرین با رژیم اسرائیل پرداخت و گفت که اگر عربستان سعودی گاو شیرده آمریکا بود، امارات نیز بز شیرده این کشور است

او با «احمق» خواندن دولت سعودی و امارات گفت که آمریکا می‌خواهد تا این کشورها هزینه کامل تجاوز به یمن را به تنهایی بر دوش بکشند اما تمامی اقداماتشان در راستای منافع آمریکا باشد.

الحوثی تأکید کرد که تمامی اقدامات عربستان و امارات و آل خلیفه در بحرین و نظامیان سودان تماما در راستای منافع آمریکا و اسرائیل است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید