حتی بعد از خرداد ۷۶ تا سال ۸۴ هاشمی هم‌چنان به شکل غیر رسمی نفر دوم انقلاب و نظام بود، اما با آن چه در تیر ۸۴ و خرداد ۸۸ رخ داد، هاشمی دیگر نه آن قدرت و نه آن احترام سابق را داشت و سینه‌ها به کینه گشوده شد و هر آنچه که تا آن روز گفته نمی‌شد را گفتند.

حملات به هاشمی به خاطر پایان جنگ متوقف خواهد شد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: سخنان امروز رهبر انقلاب درباره پایان جنگ، جام زهر و نوشیدن جام زهر هرچند بی سابقه نبود، اما ادبیات آن و تاکید بر مدبرانه و عاقلانه بودن آن تصمیم بار دیگر درایت سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی را به دوستان و دشمنان قسم خورده‌اش ثابت کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بی‌تردید از وفادارترین چهره‌ها به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، مردی که به تایید بسیاری نظام را بیش از فرزندانش دوست داشت و بارها و بارها صلاح شخصی خود و اعضای خانواده‌اش را قربانی حفظ نظام کرد و در این راه حرف و حدیث بسیاری تحمل کرد.

با تمام این‌ها دشمنان هاشمی، به ویژه بعد از سال ۸۸ که جایگاه هاشمی تغییر کرد هیچ گاه از حمله‌های بی رحمانه به او کوتاهی نکردند، به ویژه در دهه پایانی عمر که دیگر آن ارج و قرب سابق را نزدیک نیروهای رادیکال نداشت.

یکی از نقاطی که به ویژه بعد از اتفاقات سال ۸۸ به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت نقش هاشمی در جنگ و پایان دادن به آن بود. از حسین شریعتمداری کیهان تا فارس و تسنیم و رسانه‌های اقماری اصولگرا به صورت مستقیم و غیرمستقیم هاشمی را مسئول نوشاندن جام زهر به رهبر فقید انقلاب معرفی کردند.

حتی در تازه‌ترین شیوه در فیلم ماجرای نیم روز ۲ یکی از قهرمانان فیلم بعد از قبول قطع‌نامه به شکل غیرمستقیم به هاشمی اهانت می‌کند و او را مقصر می‌داند، فیلمی که تهیه کننده‌اش سیدمحمود رضوی فعال فرهنگی نزدیک به محمد باقر قالیباف است.

نگاه مقصر جلوه دادن هاشمی مسئله جدیدی نیست و نیروهای اولترا رادیکال راست همیشه کم و بیش این نقد را به هاشمی داشتند ولی تا پایان دوران ریاست جمهوری او حتی به فکر مطرح کردن این حرف به صورت جدی نبودند چون در آن  زمان، "مخالف هاشمی مخالف رهبری بود و مخالف رهبری دشمن پیغمبر بود."

حتی بعد از خرداد ۷۶ تا سال ۸۴ هاشمی هم‌چنان به شکل غیر رسمی نفر دوم انقلاب و نظام بود، اما با آن چه در تیر ۸۴ و خرداد ۸۸ رخ داد، هاشمی دیگر نه آن قدرت و نه آن احترام سابق را داشت و سینه‌ها به کینه گشوده شد و هر آنچه که تا آن روز گفته نمی‌شد را گفتند.

محور این سری از حملات این بود که هاشمی و نزدیکانش از جمله موسوی و حتی محسن رضایی جام زهر را بر اساس گزارشات غیر واقعی به امام نوشاندند.

به عنوان نمونه کیهان در ۲۷ تیر ۹۸ با طرح کردن چنین ادعایی نوشت: «... امام خمینی(ره) بر خلاف میل باطنی و فقط بر اساس گزارش‌هایی که از سوی مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی، محسن رضایی، میرحسین موسوی و... و نهادهای مختلف درگیر اداره جنگ ارائه می‌شد، قطع‌نامه را پذیرفتند...»

مدعای کیهان و کیهانیان این بود که هاشمی با زیرکی، دولت با کم گذاشتن در لجستیک و رضایی با از دست‌ دادن روحیه جام زهر را بر خلاف میل امام به رهبر فقید انقلاب نوشاندند.

این گروه سپس با تکیه بر همین منطق، حسن روحانی را تهدید می‌کردند که هرگز اجازه نمی‌دهند او بار دیگر جام زهری دیگر را به ولی فقیه زمان بنوشاند.

اما حالا به نظر می‌رسد سخنان آیت الله خامنه‌ای که آن زمان به عنوان رئیس جمهور در جریان کم و کیف امور بودند و حالا نیز در قامت رهبری حضور دارند بتواند نقطه پایانی بر تئوری نوشاندن جام زهر به امام آن هم توسط هاشمی باشد.

رهبر انقلاب امروز و در جمع فرماندهان نظامی ایران سراسر جنگ را از مدبرانه‌ترین حرکات ملت ایران دانستند و با اشاره به پروسه پایان جنگ تحمیلی گفتند: قبول قطعنامه که امام (ره) به آن جام زهر گفتند، کار عاقلانه و مدبرانه‌ای بود که در آن مقطع باید انجام می‌گرفت،️ اگر اینطور نبود امام آن را نمی‌پذیرفت.

ایشان در ادامه با اشاره به حضور خود در متن ماجراها گفتند: ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد. باید مراقب تحریف‌ها در این مورد بود.

آیت‌الله خامنه‌ای شخصیتی محافظه کار نیست و تجربه نیز نشان داده از اظهار نظر بی‌پرده هراسی ندارند و اختلافات نظر خاص خود را با آیت‌الله هاشمی داشتند. در نتیجه اظهارات امروز رهبری را نه از سر تعارف و نه از سر بی‌اطلاعی باید دانست، بلکه آن چنان که خودشان تاکید کردند اظهاراتی برای جلوگیری از تحریف تاریخ است.

کاش آنان که دایه دلسوزتر از مادر برای رهبری، انقلاب و نظام هستند و ادعای دفاع از ولایت فقیه می‌کنند از این به بعد برای حمله به هاشمی به چیزی جز مسئله پایان جنگ چنگ بزنند، چون به گواه تاریخ و به گفته رهبری نظام نه هاشمی امام را مجبور کرد و نه رهبر فقید انقلاب کسی بود که مجبور به کاری شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید