شاید یکی از اتفاق‌های مهم این مناظره را بتوان همین واکنش مسیح علینژاد دانست. واکنش مسیح علینژاد مصداق خوبی است که اپوزوسیون تو خالی و ایران ستیزی مثل مسیح علینژاد چگونه حتی از ساده‌ترین گفت‌وگوهای روادارانه و اصلاح جویانه که امکان دارد تاثیری هرچند کوچک بر روند اصلاحی کشور بگذارد وحشت دارند.

مناظره درباره حجاب اختیاری و حجاب اجباری و یادآوردی چند نکته

سلام نو – سرویس سیاسی: حجاب اجباری یا حجاب اختیاری؟ این بحثی است که پس از برنامه چهارشنبه شب گذشته زاویه در شبکه چهار در رسانه‌ها و فضای مجازی حسابی داغ شد، برنامه‌ای که به بحث درباره حجاب می‌پرداخت.

چیزی که این برنامه را جالب توجه‌تر می‌کرد دو میهمان آن بودند. مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه‌ی دین و سیاست و سردبیر سابق روزنامه کیهان به‌عنوان مخالف «الزام حجاب» و حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان موافق این الزام در برنامه زاویه حضور داشتند.

نصیری معتقد بود که الزام حجاب قانونی است که تا امروز نتیجه عکس داده است و ادامه آن درست نیست. در مقابل سوزنچی حجاب را یک نماد می‌دانست و معتقد بود قانون بد اجرا شده وگرنه اصل قانون اجبار حجاب مشکلی ندارد.

نصیری با اشاره به نظرسنجی‌های اشاره شده در سطح جامعه گفت: براساس آمار، ۷۰ درصد مردم جامعه حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند و الزام به حجاب را قبول ندارند. در ‎قم و ‎خراسان جنوبی نسبت مخالفان به موافقان حجاب اجباری یا بیشتر و یا مساوی است. اگر جامعه‌ای به جایی رسید که اکثر مردم خواهان عریانی بودند، باید از ‎حکومت اسلامی خداحافظی کنیم.

در مقابل سوزنچی به پیمایشی دیگر استناد می‌کند و می‌گوید: ۶۸٫۷ درصد می‌گویند باید الزام شود. جامعه مخاطب این نظرسنجی هم خانم‌ها هستند. پس اکثریت نیستند آن‌هایی که می‌گویند الزام نشود. ۲۱ درصد می‌گویند سودمند است اما الزامش نکنید مانند فرمایشی که آقای نصیری هم فرمودند. بعد از آن‌ها می‌پرسند فارغ از اینکه نظر اسلام چیست، به نظر خودِ شما زن‌ها چگونه در جامعه حضور داشته باشند؟ ۶۶٫۳ درصد می‌گویند پوشش کامل داشته باشند.

بعد از این برنامه روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به آمار ادعایی نصیری واکنش نشان داد و گفت که در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (پژوهش سال ۱۳۹۴ در سطح شهری و روستایی) سوال شده است «تا چه اندازه با این جمله که «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» موافق یا مخالف هستید؟» بر اساس نتایج به دست آمده از این پیمایش، ۵۳.۱ درصد موافق این گزینه بوده و تنها ۲۲.۲ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. ۲۴.۸ درصد هم گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده‌اند.

در نتیجه به گفته این پژوهشگاه نه آمار نصیری دقت و صحت لازم را دارد و نه او برداشت دقیقی از آماری که مورد مطالعه قرار داده است دارد.

با تمام این‌ها ادعای مهدی نصیری این بود که تجربه چهل سال نشان داده که الزام حکومت به حفظ حجاب عامل تضعیف حجاب بوده است و "این روند نه منطقی و نه عقلی و شرعی نباید ادامه یابد."

بحث مربوط به حجاب نه تنها به واسطه این برنامه بلکه به واسطه پیامک بی حجابی در خودرو که در هفته گذشته به صورت گسترده برای مردم ارسال شده، داغ گشته بود. پیامکی که حتی برای مدیر روحانی نشر ترجمان و کسانی که ماها است ماشین از خانه بیرون نبرده‌اند هم رفته بود.

نصیری شنبه و سه روز بعد از آن برنامه در توییتی نوشت: در مناظره دو آمار دادم، یکی درباره شل حجابی ۷۰ درصد جامعه و دیگری عدم موافقت ۷۰ درصد با حجاب الزامی. در باره آمار اول هیچ اعتراضی نشد اما بابت دومی از سوی برخی دوستان انقلابی طوفان درست شده. چرا؟ چون اولی ناظر به دینداری جامعه است و دومی ناظر به امر اعمال قدرت نسبت به شهروندان!

سخنان نصیری با واکنش مثبت مخاطبان به ویژه در فضای مجازی رو به رو شد حتی بخشی از عدالتخواهان و بدنه اصولگرا حرف‌های او را صادقانه و دغدغه‌مندانه دانستند.

به ویژه برخی به این نکته اشاره کردند که اگر چنین بحث‌هایی در بگیرد و حجاب اختیاری شود، اپوزوسیونی مثل مسیح علینژاد عملا دیگر دست آویزی نخواهد داشت. نکته جالب توجه این بود که مسیح علینژاد در واکنش به این گفت‌وگو در شبکه چهار، گفت که با اختیاری شدن حجاب مخالف است!

شاید یکی از اتفاق‌های مهم این مناظره را بتوان همین واکنش مسیح علینژاد دانست. واکنش مسیح علینژاد مصداق خوبی است که اپوزوسیون تو خالی و ایران ستیزی مثل مسیح علینژاد چگونه حتی از ساده‌ترین گفت‌وگوهای روادارانه و اصلاح جویانه که امکان دارد تاثیری هرچند کوچک بر روند اصلاحی کشور بگذارد وحشت دارند.

در واقع اگر همین فردا شورای نگهبان از فیلترهای زیاد خود عقب بنشیند، درباره حجاب صحبت یا بازنگری شود، حق اجتماعات به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد و به فعالین سیاسی با نگاه امنیتی نگاه نشود بیش از همه اپوزوسیون ایران ستیز و حامیان آن‌ها هستند که متضرر می‌شوند نه حکومت و مردمی که سرنوشتی به هم گره خورده دارند.

در طرف مقابل اگر مردم نسبت به حکم‌های صادره توجیه نشوند، با ماجراهایی مثل پیامک بی‌حجابی مواجه شوند و شورای نگهبان روز به روز دایره انتخابشان را محدودتر کند این اپوزوسیون ایران ستیز است که به لطف نارضایتی‌های برآمده از این موضوعات جیب خود را پر از دلار می‌کند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید