فعالان بازار سهام اعتقاد دارند ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده شادابی یا کسادی بازار است و در هفته‌های گذشته نیز بخشی از انتقادات خود را متوجه حمایت بی‌حساب و کتاب دولت از سهام‌های شاخص ساز کردند و معتقد بودند تنها حمایت از معملات خرد است که حال و روز بورس را بهتر می‌کند.

بورس در هفته آینده سبز خواهد بود یا قرمز؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهایی که پاییز در حال از راه رسیدن است بورس تهران بعد از چند هفته تلاطم و ریزش پی در پی بالاخره برای مدتی رخت سبز بر تن کرد تا شاخص پیش از ریزش به زیر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دوباره اوج بگیرد و نه تنها به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار برسد بلکه وارد کانال ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هم شود.

این برای بورسی که از بهارستان تا پاستور همه نگران سقوط بلند مدتش در انتهای این هفته بودند خبر خوشایندی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با اصلاح قیمت رخ داده بسیاری از سهم‌ها در نقطه‌ای جذاب برای خرید قرار دارند. از سوی دیگر وضعیت بازار دلار نیز احتمالا بخشی از مردم را دوباره به سمت بورس روانه کند.

فعالان بازار سهام اعتقاد دارند ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده شادابی یا کسادی بازار است و بر همین اساس در هفته‌های گذشته نیز بخشی از انتقادات خود را متوجه حمایت بی‌حساب و کتاب دولت از سهام‌های شاخص ساز کردند و معتقد بودند تنها حمایت از معملات خرد است که حال و روز بورس را به شکل واقعی و با ثبات بهتر می‌کند.

واقعیت هم این است که زمانی که ارزش معاملات بازار سهام به طور کلی بالا می‌رود درجه نقدشوندگی بورس بیشتر می‌شود و این یعنی حفظ سهام‌دار خرد و کلان به شکل توامان ضرورت دارد.

در سوی دیگر در هفته کاری گذشته میانگین هفتگی معاملات خرد به ۱۲ هزار ۱۴۷ میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با عدد ثبت‌شده برای هفته قبل ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد که همین باعث شد تا گروهی از کارشناسان اوج گیری این بار بازار سرمایه را با ثبات‌تر ارزیابی کنند.

نکته جالب توجه این است که با رقم ثبت‌شده برای این هفته ارزش معاملات دقیقاً در مرزی قرار دارد که در خرداد ماه بورس در آن خیز برداشت و به سمت کانال دو میلیون پیش رفت و روزهای تاریخی را ثبت کرد و چند رکورد را جا به جا کرد. این مسئله حداقل از نظر روانی تاثیر خوبی روی بازاری دارد که این مدت حسابی تحت فشار بود.

نکته جالب دیگر این بود که در این هفته اقبال حقیقی‌ها به خرید سهام فولاد مبارکه، ملی مس و صادرات بود و از طرف دیگر خالص انتقال سهام از حقیقی به حقوقی بعد از بیش از یک ماه مثبت شد که این نشانه ورود پول به بازار سرمایه و بازگشت نسبی اعتماد به این بازار است.

اما آیا در هفته آینده بازار سرمایه توان حفظ این روند مثبب خود را خواهد داشت؟ این مسئله تحت تاثیر عوامل مختلفی است. از جمله این عوامل می‌توان به احتمال فعال سازی مکانیزم ماشه توسط آمریکا و اثرات روانی آن و گزارش شش ماه شرکت‌ها اشاره کرد. هرچقدر که مکانیزم ماشه می‌تواند تاثیر منفی بر بازار بگذارد گزارش شش ماهه شرکت‌ها، که عموما مثبت است، می‌تواند باعث شادابی بازار شود. البته که عده‌ای معتقدند فعال شدن تحریم‌های ایران به افزایش بیشتر قیمت دلار دامن خواهد زد و همیشه افزایش قیمت ارز، در میان مدت تغییرات مثبت شاخص را هم در پی داشته است.

مسئله دیگر این است که نرخ ارز نیمایی این روزها به بالای ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده که این مسئله برای شرکت‌های بورسی می‌تواند بسیار مثبت باشد و به خنثی کردن اثر اقدامات آمریکا کمک کند.

در مجموع به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده به خصوص دو هفته آینده می‌تواند به شرط عدم دخالت در روند طبیعی بازار هم‌چنان در مجموع مثبت باقی بماند، اما به طور قطع می‌توان گفت که دیگر خبری از سودهای چند صد درصدی در کوتاه مدت نخواهد بود و بازار بالا و پایین‌های طبیعی خود را خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید