۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 55173993

بنا بر اعلام محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، ترکیبات شیمیایی حاصل از سویا موجب کاهش میزان سلول‌های سرطانی استخوان و بهبود فرایند تولید سلول‌های سالم شده است.

 سرطان با سویا درمان شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محققان با استفاده از فناوری سه‌بعدی، برای هر بیمار مبتلا به استئوسارکوم (رشد غیرطبیعی و بدخیم بافت استخوانی)، ساختارهای اختصاصی شبیه به استخوان تولید کردند که در برگیرنده نمونه سلول‌های سرطانی و سلول‌های سالم بودند. سپس سه نوع از ترکیبات شیمیایی حاصل از سویا را به آرامی به این ساختارها اضافه کردند.
دانه سویا حاوی استروژن‌های گیاهی موسوم به ایزوفلیون هستند که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند؛ اما بر سلول‌های سالم اثری ندارند. یکی از ترکیبات سویا پس از ۱۱ روز موجب کاهش ۹۰ درصدی سلول‌های سرطانی شد. دو ترکیب دیگر نیز موجب بهبود رشد سلول‌های سالم استخوان شدند.
استفاده از ترکیبات سویا در مدل‌های جانوری نیز نتایج مشابهی داشت و موجب کاهش التهاب نامطلوب و بهبود عمومی جانوران شد.
اکنون محققان در تلاشند تا مسیرهای اختصاصی توصیف ژنی ترکیبات طبیعی و همچنین مزایای به‌کارگیری این مسیرها در فناوری تولید دارو را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهند. به اعتقاد محققان برای دستیابی به این هدف، انجام آزمایشات بلندمدت روی مدل‌های جانوری و سلول‌های بدخیم، ضروری است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Acta Biomaterialia منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید