آن طور که بایدن گفته او سه استراتژی محوری درباره ایران دارد. نخست به هیچ وجه اجازه دستیابی به صلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. دوم اگر ایران به طور کامل به برجام باز گردد او نیز به عنوان نقطه‌ای برای آغاز مذاکرات جدید به برجام باز می‌گردد. سوم به تحریم‌های هدفمند در حوزه حقوق بشر، فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی ایران ادامه می‌دهد.

برنامه بایدن برای ایران؛ فشار هدفمند به جای فشار حداکثری ترامپ

سلام نو – سرویس بین‌الملل: جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در یادداشت رسمی‌ای که برای سی.ان.ان نوشت بالاخره سیاست خود در برابر ایران را تشریح کرد، سیاستی که می‌توان آن را فشار هوشمند در برابر فشار حداکثری دونالد ترامپ نامید.

بایدن در این یادداشت ضمن پایبندی به سیاست‌های آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران تایید کرد در صورت پایبندی ایران به برجام به این معاهده باز می‌گردد. وی همچنین تاکید کرد که اولویتش جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای، برنامه موشکی ایران و مسئله یمن است.

او در حمله به سیاست‌های ترامپ در زمینه هسته‌ای دست روی سه شکست اخیر او در برابر ایران، به ویژه در شورای امنیت، می‌گذارد و می‌نویسد: یک ماه گذشته نشان داد که سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست خطرناک است. ترامپ در سازمان ملل حتی موفق نشد حتی یکی از نزدیک ترین متحدان آمریکا را به حمایت از تمدید تحریم تسلیحاتی متعارف علیه ایران ترغیب کند.

این نامزد ریاست جمهوری انتخابات آمریکا با نقد ترامپ می‌گوید که نمی‌خواهد خطر ایران برای منافع آمریکا را انکار کند اما "یک راه هوشمندانه برای سخت گیری به ایران وجود دارد و یک راه ترامپ!" بایدن هم‌چنین تاکید می‌کند که «اعمال فشار حداکثری» ترامپ با هر معیار عینی که سنجیده شود، یک مزیت برای ایران و ضربه‌ای به منافع آمریکا بوده.

آن طور که بایدن گفته او سه استراتژی محوری درباره ایران دارد. نخست به هیچ وجه اجازه دستیابی به صلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. دوم اگر ایران به طور کامل به برجام باز گردد او نیز به عنوان نقطه‌ای برای آغاز مذاکرات جدید به برجام باز می‌گردد. سوم به تحریم‌های هدفمند در حوزه حقوق بشر، فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی ایران ادامه می‌دهد.

بایدن هرچند به طور ضمنی از کاهش فشار در حوزه هسته‌ای سخن می‌گوید و از بازگشت به برجام حرف می‌زند، اما بازگشت به برجام را به عنوان دور جدیدی از مذاکرات برای گسترش برجام و به خصوص مذاکره درباره برنامه موشکی ایران می‌داند. او هم‌چنین روی مسئله حقوق بشر نیز دست می‌گذارد و نشان می‌دهد که حقوق بشر می‌تواند چالش جدی ایران و آمریکای جو بایدن باشد.

اما چرا بایدن این زمان را برای انتشار چنین یادداشتی انتخاب کرد و با انتشار آن چه هدفی را دنبال می‌کند؟ ماجرای نوید افکاری و اعدام او که باعث حساسیت‌های حقوق بشری قابل توجهی در غرب شده و حتی حساسیت برخی نهادهای ورزشی را برانگیخته باعث شده تا نام ایران و مسئله حقوق بشر مورد توجه قرار بگیرد. هم‌چنین با توجه به شکست‌های اخیر ترامپ زمان خوبی بود تا این مسئله یادآوری شود.

در کنار این جو بایدن بالاخره دیر یا زود باید درباره ایران اعلام موضع رسمی می‌کرد چون به هر شکل مسئله برجام و فراتر از آن ایران مسئله مهی در سیاست خارجی آمریکا به ویژه در ارتباط با لابی‌های عربی-عبری است و بایدن نمی‌توانست بیش از این اعلام موضع خود را به تاخیر بیاندازد.

 بایدن باید دیر یا زود نسبت خود با ایران را مشخص می‌کرد و با توجه به مواضع تند ترامپ نسبت به ایران برای جذب بخشی از بدنه او و راضی نگه داشتن بدنه رای خود نمی‌توانست چندان عقب نشینی‌ای از مواضع آمریکا داشته باشد با این همه این پالس را به ایران داده که آماده کاهش بخشی از فشارها است، اما قرار نیست به دوران اوباما بازگردیم.

او در این متن به متحدان آمریکا نیز این پیام را داده که آمریکا به ریل بین الملل باز می‌گردد و ضمن تعهد به قواعد بین الملل، به مانند آن‌ها فشار را به صورت قاعده‌مند و هدفمند بر ایران افزایش می‌دهد، فشاری که این بار قرار است هوشمند و احتمالا فشاری از جنس دوران اوباما باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید