فیلم سینمایی «اولین امضاء برای رعنا» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی ژکان و نقش آفرینی بازیگرانی همچون علیرضا جلالی‌تبار، شهرزاد کمال‌زاده، شقایق رهبری، محمدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، فلور نظری، نادر نادرپور و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن : فیلم سینمایی «اولین امضاء برای رعنا» فیلم درام اجتماعی و خانوادگی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی ژکان و با حضور بازیگران شاخصی همچون علیرضا جلالی‌تبار، شهرزاد کمال‌زاده، شقایق رهبری، محمدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، فلور نظری، نادر نادرپور، محسن عبداللهیان، حمید فلاحی و ... در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.

فیلم «اولین امضاء برای رعنا» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی ژکان برای نخستین بار پس از گذشت دو سال از زمان تولید فیلم در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۸ توسط شرکت نیمروز فیلم در سینماها اکران شد، اما شانس با عوامل این فیلم یار نبود و اکران فیلم مصادف با شیوع ویروس کرونا بود و پس از تنها یک هفته به اکران خود در سینما پایان داد.

ششمین فیلم بلند سینمایی علی ژکان علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، نتوانست به موفقیت دست یابد و تنها با فروش بسیار پایین ۱۶٬۴۰۹٬۰۰۰ تومان در گیشه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، به اکران خود پایان داد، که به نوعی شکست برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود و در نهایت فیلم «اولین امضاء برای رعنا» از روز گذشته مورخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ توسط موسسه هنرهای تصویری سوره در شبکه نمایش خانگی توزیع شد تا تهیه کننده فیلم در این مدیوم به بازگشت سرمایه خود برسد.

کارگردانی فیلم «اولین امضاء برای رعنا» بر عهده علی ژکان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سرشناس ۷۰ ساله سینما و تلویزیون بوده است، ورود علی ژکان به دنیای سینما به خودی خود پر از فراز و نشیب های فراوانی است و وی کار خود را به صورت هنروری در فیلم ها در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و دو سال پس از حضور به عنوان هنرور و سیهی لشکر در فیلم ها در سال ۱۳۴۷ دوره بازیگری را در گروه هنر ملی وزارت فرهنگ و هنر گذراند سپس وارد عرصه بازیگری در تئاتر شد.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

علی ژکان نخستین فیلم بلند خود و مطرح ترین فیلم خود را در سال ۱۳۶۴ با عنوان «مادیان» و با حضور بازیگران مطرحی همچون سوسن تسلیمی، حسین محجوب، فیروز بهجت محمدی، عطاءالله زاهد، پرویز شاهین‌خو، مژی لانک، دانش پری، فرهاد خانمحمدی، مصطفی نمازی، احمد نمازی، ملیحه نظری، پروین حضرتی، مینو دانش‌پری، ملیحه نیکجومند، محمود تاجیک و .... جلوی دوربین فیروز ملک زاده برد.

وی پس از آن فیلم های متعددی همچون «دخترک کنار مرداب»، «سایه به سایه»، «عیسی می آید»، «چهره به چهره» و ... را جلوی دوربین برد و در سمت های مختلفی همچون مشاور کارگردان، طراح صحنه ولباس، دستیار کارگردان، بازیگر، نویسنده، تهیه کننده و ... در طول این سالها به ایفای فعالیت هنری پرداخت و فیلم «اولین امضاء برای رعنا» ششمین فیلم بلند این کارگردان پیشکسوت سینما محسوب می شود، لازم به ذکر است که ژکان در سریال مطرح «سربداران» به کارگردانی محمد علی نجفی به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است.

یکی از بزرگترین معایب آخرین ساخته علی ژکان داستان قدیمی فیلمی است و متوجه در حین فیلم ارتباط کمی با داستان قصه برقرار می کند و قصه رنگ و بوی امروزی ندارد و گویا همچنان علی ژکان در قصه های دو دهه اخیر سینما مانده و این به روز نشدن قصه خود یکی از معایب فیلم «اولین امضاء برای رعنا» است و طبیعتاً اگر این فیلم دو دهه قبل یعنی اواخر دهه شصت و یا اوایل دهه هفتاد تولید می شد مخاطب ارتباط بیشتری با متن داستان فیلم برقرار می کرد.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

ششمین فیلم بلند سینمایی علی ژکان به صورت یک موج سینوسی شروعی خوبی دارد و در ادامه میانه رو جلو می رود و پایان بد داستان همه نقاط خوب فیلم از جمله میزانسن و بازی بازیگران فیلم را بی تاثیر جلوه می دهد و به عبارت دیگر هرچه از ابتدا تا انتهای فیلم می گذرد بر بد بودن فیلم می افزاید و به عبارت دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که پایان بد فیلم به حد فاجعه است که تماشاگر از اینکه وقت خود را صرف تماشای این فیلم کرده است به شدت پشیمان گردد.

مشکل دیگر فیلم «اولین امضاء برای رعنا» تدوین شلخته و بد فیلم است که به جای سامان دهی و نظم به فیلم بر شلختگی بیشتر افزوده است، شاید اگر نام کاوه ایمانی در تیتراژ به عنوان تدوینگر این فیلم دیده نمی شد، مخاطب حس می کرد که تدوین فیلم را یکی از آماتور ترین تدوینگران شاغل در سینمای غیر حرفه ای انجام داده است.

تهیه کنندگی فیلم «اولین امضاء برای رعنا» همچون کارگردانی آن بر عهده علی ژکان می باشد، وی پیش از این تهیه کنندگی اکثر آثاری که خود کارگردانی کرده بود را همانند «دخترک کنار مرداب»، «عیسی می آید»، «چهره به چهره» و ...  و همچنین فیلم «جعبه کوچک فلزی» را برعهده داشته است.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

قصه فیلم سینمایی «اولین امضاء برای رعنا» پیرامون داستان‌نویسی به نام جهانگیر گلستانه چند سال قبل با همسرش رعنا ازدواج کرده‌است، آن دو یک پسر به نام نیما دارند که ۶ ساله است و جهانگیر سه کتاب چاپ کرده‌است اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها نتوانسته‌اند برای او پولی به همراه بیاورند، خانواده در خانه‌ای اجاره‌ای که صاحبش از آشنایان قدیم جهانگیر است زندگی و اجاره مختصری می‌پرداختند، اما طولی نمی‌کشد که آن دوست قدیمی تماس گرفته و می‌گوید قصد دارد در خانه‌اش ساکن شود و  این خبر زندگی جهان را به هم می‌ریزد و ...

نویسندگی فیلم «اولین امضاء برای رعنا» همانند تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم بر عهده علی ژکان می باشد می باشد، وی حرفه نویسندگی را از سال ۱۳۵۹ و با فیلم «چوپان کویر» به کارگردانی حسین محجوب آغاز کرد و پیش از این نگارش فیلمنامه اکثر آثاری را که خود کارگردانی کرده، همانند «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «سایه به سایه»، «عیسی می آید»، «چهره به چهره» و ... و همچنین فیلم سینمایی «سوء ظن» به کارگردانی کاظم معصومی را  برعهده داشته است، البته لازم به ذکر است که فیلمنامه فیلم به صورت مشترک بر عهده علی ژکان و افرا ابراهیم نیا بوده است و فیلم «اولین امضاء برای رعنا» پس از فیلم «جعبه کوچک فلزی» به کارگردانی محمد بصیری دومین همکاری این زوج نویسنده محسوب می شود.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

یکی از معایب اصلی قصه فیلم «اولین امضاء برای رعنا» شلختگی و بی هدفی نویسنده از طرح قصه است، از ابتدا به انتهای فیلم یک خط داستانی مشخصی ندارد و اصلاً هدف و پیام فیلم در هیچ دقیقه ای از فیلم برای مخاطب باهوش امروز سینما قابل درک نیست.

در فیلم سینمایی«اولین امضاء برای رعنا» بازیگرانی همچون علیرضا جلالی‌تبار، شهرزاد کمال‌زاده، شقایق رهبری، محمدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، فلور نظری، نادر نادرپور، محسن عبداللهیان، حمید فلاحی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

علی ژکان در آخرین فیلم بلند سینمایی خود در کنار بازیگران چهره و تقریباً تلویزیونی از حضور بازیگران جوان و ناشناسی نیز بهره برده است و در کل می توان به بازیگران این فیلم نمره قبولی داد و آنها توانسته اند بازی قابل قبولی از خود را به نمایش بگذارند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که فیلمنامه به شدت ضعیف در کنار تدوین بیش از حد شلخته و کارگردانی متوسط علی ژکان باعث می شود بازی بازیگران این فیلم نیز نادیده گرفته شود.

نقد و بررسی فیلم اولین امضاء برای رعنا / فیلمی شلخته و بی شباهات به آثار قبلی علی ژکان

دیگر عوامل اصلی «اولین امضاء برای رعنا» عبارتند از : تهیه‌کننده: علی ژکان، نویسندگان: علی ژکان، افرا ابراهیم‌نیا، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، مدیر صدابرداری: فرید پیرایش، طراح صحنه: علی ژکان، امیر بنایی، مدیر تولید: جعفر صمدی، تدوین: کاوه ایمانی، صداگذاری و میکس: آرش قاسمی، طراح گریم: هادی قالیخانی، منشی صحنه: لادن کسرایی، عکاس: حسین اولیایی‌زاده.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاربرجدید IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام منتقد محترم گویا فیلم را با دقت ندیده اند.نام پسر فیلم تا آنجا که من می دانم اشکان بود نه نیما!! در جایی از نقد اسم پسر ۶ ساله جهانگیر و رعنا را نیما ذکر کرده اند.!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید