فیلم سینمایی «خرس» به نویسندگی و کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و با نقش آفرینی بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، اکبر معززی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، مائده طهماسبی و ... به صورت غیرقانونی در فضای مجازی پخش شده است، به بهانه پخش غیرقانونی این فیلم در فضای مجازی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم خرس؛ درام ملتهب اجتماعی و تلخ / تیزر

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن: فیلم سینمایی «خرس» فیلم درام خانوادگی اجتماعی، به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر پرویز پرستویی، مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، اکبر معززی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، مائده طهماسبی، کاظم هژیرآزاد، صدرالدین حجازی و ... در سال ۱۳۹۰ تولید شده است.

فیلم سینمایی «خرس» به نویسندگی و کارگردانی خسرو معصومی برای نخستین بار در سی‌ امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۹۰ بر روی پرده رفت و در همان سال موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فرهاد اصلانی و بهترین صداگذاری برای محمدرضا دلپاک شد، اما پس از آن علیرغم تلاش های جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم و پرویز پرستویی سرمایه گذار فیلم و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم به دلایل مختلف توقیف شد و دیگر نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند، لازم به ذکر است فیلم «خرس» از دهم شهریور ماه به صورت غیرقانونی در فضای مجازی و یوتیوب پخش شد که با اعتراض عوامل و سازنده فیلم مواجه شد.

پس از پخش غیرقانونی فیلم توقیفی «عصر جمعه» به کارگردانی مونازند حقیقی در فضای مجازی پس از شانزده سال و دریافت پروانه نمایش و توزیع در شبکه نمایش خانگی، احتمال اینکه عوامل سازنده فیلم اقدام به پخش این فیلم در فضای مجازی برای رفع توقیفی اش کرده باشند را بالا می برد، هرچند که پس از توقیف جواد نوروزبیگی و پرویز پرستویی امتیاز فیلم را به موسسه رسانه های تصویری واگذار کردند و بنیاد سینمایی فارابی در حال حاضر مسئول و سهامدار و صاحب اصلی فیلم محسوب می شود، اما گویا این حربه که با پخش یکروزه فیلم در فضای مجازی و برپا کردن جنجال رسانه ای و اتهام زدن به چندین نفر، شدیدا در رفع توقیف فیلم ها موثر عمل کرده است و هیچ بعید نیست در روزهای آینده پروانه نمایش فیلم «خرس» نیز برای توزیع در شبکه نمایش خانگی صادر شود.

کارگردانی فیلم «خرس» بر عهده خسرو معصومی نویسنده و کارگردان ۶۵ ساله شمالی بوده است، وی که فارغ التحصیل سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک است، کار خود را از سال ۱۳۵۵ در سینمای آزاد بندرعباس به صورت تجربی و از فیلم کوتاه آغاز کرده و فیلم سینمایی «ملاقات» در سال ۱۳۶۵ با هنرنمایی جمشید مشایخی، پروانه معصومی، سیامک اطلسی، اکبر زنجانپور، محمد ورشوچی و ... نخستین فیلم بلند سینمایی این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران محسوب می شود.

نقد و بررسی فیلم خرس؛ درام ملتهب اجتماعی و تلخ / تیزر

فیلم «خرس» سیزدهمین فیلم بلند این کارگردان اجتماعی ساز سینمای ایران محسوب می شود، وی پیش از این فیلم و سریال های مطرحی همچون «پر پرواز»، «رسم عاشق‌کشی»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «دلباخته»، «آقای بخشدار»، «جایی در دوردست»، «بیرون از بهشت»، «سفر شبانه»، «دوران سربی»، «ملاقات»، «بچه‌های بهشت»، «غبار زمان» و … را جلوی دوربین برده بود و لازم به ذکر است که خسرو معصومی دو فیلم سینمایی «تابو» و «کار کثیف» را پس از توقیف فیلم «خرس» و در سالیان اخیر در سینما تولید کرده است.

خسرو معصومی از آن دست کارگردانی هست که در رزومه کاری اش هم می توان فیلم خیلی خوب دید و هم فیلم متوسط. معمولاً فیلم بد نمی‌سازد و اکثر آثاری که تا به امروز تولید کرده، در ژانر درام و اجتماعی بوده است. در واقع یکی از محاسن فیلم های معصومی داشتن فیلمنامه دقیق و اجتماعی است که کارگردان با نگاهی هوشمندانه بر روی آن نقطه از خلاء و کمبود جامعه انگشت می گذارد و با بسط قصه سعی در تولید یک فیلم جذاب با یک قصه گیرا دارد.

سوژه قصه سیزدهمین فیلم بلند سینمایی معصومی در نگاه اول کمی تکراری به نظر می رسد، اما این کارگردان پیشکسوت در پرداخت به قدری نوگرایانه عمل کرده است که شاید هیچ بیننده ای تصور و پیش بینی از رخداد اتفاقات داخل فیلم نداشته باشد، به عبارت دیگر معصومی با در دست داشتن یک سوژه شاید کلیشه ای اما با پرداختی دقیق و نگاهی متفاوت فیلم مهمی در ژانر اجتماعی تولید کرده است، هرچند که این فیلم بنا به دلایلی و تصمیم مسئولین وقت، ۹ سال در توقیف به سر می برد.

نقد و بررسی فیلم خرس؛ درام ملتهب اجتماعی و تلخ / تیزر

خسرو معصومی با استفاده از فضا سازی های مختلف و نمایش فیلم در فصل زمستان آن هم در شمال ایران و استفاده از المان هایی نظیر قطار که در سینما و بحث نشانه شناسی معنای انتظار را می دهد به خوبی توانسته مخاطب را به پیام فیلم نزدیک کند و با پیچش های مختلف داستانی و استفاده از شیوه های سینمایی همچون فلش بک (نمایش پایان فیلم که قبر دختر بچه ای است که توسط پدرش به قتل رسیده است) در جذابیت و گیرایی فیلم موفق عمل کند.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «خرس» برعهده جواد نوروزبیگی تهیه کننده مطرح و پرکار سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی فیلم های مطرحی همچون «رحمان ۱۴۰۰»، «زهرمار»، «مارموز»، «تابستان داغ»، «جاودانگی»، «سلام بمبئی»، «سیزده ۵۹»، «من دیگو ماردونا هستم»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «تابو» و ... را برعهده داشته است و فیلم سینمایی «خرس» پس از فیلم «تابو» دومین همکاری این تهیه و کارگردان محسوب می شود.

لازم به ذکر است که این تهیه کننده پرکار این روزهای سینما در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در سال گذشته با سه فیلم «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی حضور داشت و در ماه های گذشته فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی را در مرحله اکران آنلاین داشت.

فیلم سینمایی «خرس» پیرامون مرد رزمنده‌ای به نام نورالدین با بازی پرویز پرستویی است که پس از سال‌ها اسارت در هنگام بازگشت به منزل با ازدواج همسرش گلی با بازی مریلا زارعی روبه رو می‌شود، جدال بین نورالدین و افرا همسر دوم گلی با بازی فرهاد اصلانی درام قصه را شکل می دهد و همین اتهام ضد جنگ بودن فیلم و پایان بندی بسیار تلخ قصه موجب توقیف ۹ ساله فیلم شده است.

نقد و بررسی فیلم خرس؛ درام ملتهب اجتماعی و تلخ / تیزر

نویسندگی فیلم سینمایی «خرس» که یک درام ملتهب اجتماعی محسوب می شود، همانند کارگردانی آن برعهده خسرو معصومی بوده است، وی پیش از این نگارش اکثر فیلمنامه های آثار خود همچون «زائر خلف»، «ملاقات»، «دوران سربی»، «آقای بخشدار»، «سفر شبانه»، «دلباخته»، «پر پرواز»، «رسم عاشق‌کشی»، «جایی در دور دست» و ... را نیز بر عهده داشته است.

معصومی در فیلم سینمایی «خرس» همانطور که پیش از این گفته شد با یک قصه کلیشه ای فیلمی نو را خلق کرده است و یکی از نکات قوت فیلم نیز همین فیلمنامه منسجم و دقیقی است که معصومی نگارش کرده است و از نکات جالب سیزدهمین فیلم این کارگردان مطرح این است که در این فیلم مخاطب نه شاهد آنتاگونیست است نه پروتاگونیست و در واقع سه شخصیت خاکستری وجود دارد که در موقعیت های متفاوت عکس العمل های مختلفی از خود به نمایش می گذارند.

در فیلم سینمایی «خرس» بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، اکبر معززی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، مائده طهماسبی، ابوالفضل شاه‌کرم، کاظم هژیرآزاد، صدرالدین حجازی، ستایش محمودی، محمدمهدی حسین‌پور، میترا تبریزی، نقی سیف‌جمالی، علیرضا فیروزبخت، فرهاد عسکری و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم سینمایی «خرس» به درستی انتخاب شده اند و لیست بازیگران این فیلم طبیعتاً مخاطب را به تماشای این فیلم وا می دارد و خسرو معصومی نیز توانسته بازی خوبی را از بازیگران فیلم خود بگیرد. این فیلم در واقع یکی از فیلم های ماندگار تک تک بازیگران نقش اصلی این فیلم محسوب می شود و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فرهاد اصلانی در سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر خود گواهی بر این مطلب است.

کد خبرنگار: ۱۵
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    10 2
    این فیلم بسیار تلخ و تیره و سیاه است و تماشای فیلم باعث ناراحتی قلبی می شود
  • ؟؟؟؟ GB ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 0
    اين فيلم چند اشكال عمده داشت اول از همه اينكه سمند و پژو 405تو خيابونها بود سال 69اين ماشين ها توليد نشده بودن شماره پلاك ماشين ها امروزى بود وتو سال 69مگه كوكولا به شكل قوطى توليد ميشد (صحنه اعتراف فرهاد اصلانى براى رسول كه پدر واقعيش نيست )و اينكه پرويز پرستويى چرا تو زندان بود ؟
    • mohsen IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      3 6
      در مورد زندان فکر می کنم دو تا علت داره اول اینکه قتل اصلانی رو به نوعی می اندازن گردن پرستویی و به خاطر غیر عمد بودن 10 یا 15 سال حبس می کشه معمولا قتل غیر عمد اعدام نداره و یا حالت دوم پرستویی خودش رو مقصر مرگ همسرش می دونه و با زندان رفتن به نوعی دچار التیام یا کاهش عذاب وجدان میشه ..... در مورد ماشین ها و پپسی اصلا نیازی به وارد شدن به چنین جزئیات ریزی نیست به خوده قصه فکر کن
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      احسن بر شما که ریز بینانه مسائلی رو مطرح کردید که صحیح بود، نظرات رو گذاشتن تا نقادی بشه و ضعفهای احتمالی برطرف بشه!پس چه خوبه که به عقیده خای هم احترام گذاشته و فرهنگسازی کنیم که اگه جایی برای نظر دادن میگذارند،و بیننده ای متوجه مطلب یا مورد صحیحی میشه ،،بدونیم که ایشون نمیخواد(ایراد )بگیره!!!
  • Alireza IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 1
    فیلم چرت و مضخرف و بسیار ضعیفی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید