۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 55171011

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند این هفته به ایران خواهد آمد تا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کند.

وزیر امور خارجه هند به ایران می‌آید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه از سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه هند به تهران بعد از سفر غیرمنتظره دیروز وزیر دفاع آن کشور به کشورمان خبر داد و گفت: جایشانکار فردا چند ساعتی در تهران توقف داشته و سپس برای نشست وزرای امور خارجه شانگهای به مسکو می‌روند. 

وی روابط ایران با هند چند لایه و عمیق خواند و درباره سفر روزهای گذشته وزیر دفاع هند به تهران اظهار داشت: ایران سیاست خارجی واحدی دارد که در آن دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی و دیپلماسی عمومی و...، هر کدام جایگاه خود را دارند و توازن در سیاست خارجی یک اصل برای دیپلماسی ایران است.

خطیب زاده با بیان اینکه به دنبال حسن همسایگی با تمامی همسایگان هستیم، تصریح کرد: روابط ما با هند چند لایه و عمیق است. یکی از ابعاد همکاری مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در منطقه است. ایران می‌خواهد به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نقش خود را در متوازن‌سازی امنیت در منطقه ایفا کند.

در عین حال شبکه خبری " ویون" هند نیز امروز گزارش داد که اس جایشانکار با هدف شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به مسکو سفر می‌کند. هند، پاکستان، چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان بخشی از این سازمان هستند. ایران یکی از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد.

به گزارش ایرنا، این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در هفته جاری می‌باشد. راجنات سینگ ویر دفاع هند که نقش تعیین کننده‌ای در دولت "ناردندرا مودی" دارد، ‌ پس از پایان دیدار سه روزه از مسکو، روز یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کند. 
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ایران همان روز گزارش کرد که موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و مسائل بین‌المللی در دیدار وزرای دفاع ایران و هند مورد بررسی قرار گرفت. 
دفتر وزارت دفاع هند نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای در خصوص دیدار وزرای دفاع ایران و هند نوشت: هر دو مقام هندی و ایرانی، روش‌های موجود برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده و در مورد مسایل امنیتی منطقه‌ای از جمله صلح و ثبات در افغانستان به تبادل نظر پرداختند. 


وزیر امور خارجه هند در دی  ما گذشته نیز برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند، در تهران حضور داشت. وی در این دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرده بود. 
در آن دیدار طرفین درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر تبادل نظر کرده بودند. 
این درحالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که پس از پایان آن دیدار اس جایشانکار از ایران، در ژانویه (دی ماه) گذشته نیز برای شرکت در کنفرانس بین المللی رایسینا به دهلی نو سفر کرده بود و بار دیگر در کوتاه ترین مدت با همتای هندی خود دیدار و گفت و گو کرده بود. 
این کثرت تعاملات دیپلمات های ارشد دو کشور نشان از علاقه ایران به همکاری با دول شرقی از جمله هند است و هند نیز ایران را یک کشور همسایه نزدیک خود محسوب می‌کند و به خوبی می داند که تهران نقش مهمی در طرح‌های ارتباطی هند که از طریق پروژه بندر چابهار و همچنین کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب تامین می‌شوند، ایفا می‌کند. 
 

اهمیت بندر چابهار برای هند 
بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی بندر است. هند همزمان با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد. 
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱. ۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است.

در دو سال گذشته هند چندین محموله کالا را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد. 
بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد. فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد. بندر چابهار هزینه‌های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را به یک سوم کاهش می‌دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت‌های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد. 
مهم تر از همه اینکه بندر چابهار درگاه ورود هندیان به ایران برای طی یک مسیر طولانی تا آسیای مرکزی، قفقاز، بلکان و در واقع شرق اروپا است. مسیری که در ترمینولوژی ژئوپلیتیک جهان به کریدور اقتصادی بین المللی شمال - جنوب معروف است و در توسعه چنوب آسیا، آسیای شرقی، آسیای میانه و در واقع اروآسی نقش راهبردی دارد.  

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید