در زایمان طبیعی، مادر و نوزاد سریعتر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. این ارتباط شامل تماس پوستی مادر و فرزند و تغذیه با شیر مادر است که نسبت به زایمان سزارین زودتر رخ می دهد. نوزاد دوز مناسبی از باکتریهای مفید را در طول زایمان طبیعی دریافت میکند. این باکتری ها  به تقویت  سیستم ایمنی نوزاد کمک میکنند.

درباره زایمان طببیعی بیشتر بدانید ​​​​​​​

سلام نو پلاس: همانطور که می‌دانید نوزاد به دو روش زایمان طبیعی یا سزارین متولد می شود. هدف پزشک در هر دو این روش، حفظ سلامت نوزاد هنگام متولد شدن است. ایمنی و حفظ سلامت مادر و نوزاد مهم ترین اصل در زایمان طبیعی یا سزارین است. پزشکان همواره زایمان طبیعی را در اولویت قرار می دهند، اما اگر این نوع زایمان به هر دلیلی برای مادر یا کودک  خطرناک باشد، زایمان سزارین انجام می شود. در این مقاله به بررسی بیشتر زایمان طبیعی پرداخته شده است.

مزایای زایمان طبیعی

تولد نوزاد یک فرایند طبیعی و فیزیولوژیکی است، که در بدن اتفاق می افتد. بنابراین بدن نسبت به بهبودی سریعتر واکنش نشان می دهد.  یکی از مزایای مهم زایمان طبیعی، این است که بهبودی در زمان کوتاه تری اتفاق می افتد. زمان بستری شدن پس از زایمان در بیمارستان حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. انجام زایمان طبیعی با روشهای القایی آسانتر صورت می گیرد. دوره بهبودی در زایمان سزارین طولانی‌تر است.  در زایمان طبیعی بعد از تولد نوزاد، مادر بلافاصله می تواند نوزاد خود را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد، در حالی که در زایمان سزارین این امر بلافاصله اتفاق نمی افتد.

عوارض و معایب زایمان طبیعی

در زایمان طبیعی، پوست و بافت اطراف واژن به دلیل حرکت نوزاد برای خارج شدن از کانال رحم کشیده می شود و حتی ممکن است پوست و بافت پاره شده و نیاز به بخیه داشته باشند. عملکرد دستگاه ادراری و روده بعد از زایمان طبیعی ممکن است دچار اختلال و مشکل شوند.

تاثیر زایمان طبیعی بر نوزاد

در زایمان طبیعی، مادر و نوزاد سریعتر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. این ارتباط شامل تماس پوستی مادر و فرزند و تغذیه با شیر مادر است که نسبت به زایمان سزارین زودتر رخ می دهد. نوزاد دوز مناسبی از باکتریهای مفید را در طول زایمان طبیعی دریافت میکند. این باکتری ها  به تقویت  سیستم ایمنی نوزاد کمک میکنند. در موارد بسیار نادر زایمان طبیعی ممکن است نوزاد دچار آسیب هایی مانند کبودی در ناحیه سر شود که این مشکل موقتی است و زود برطرف میشود. اگر به هر دلیلی فرد نتواند زایمان طبیعی انجام دهد پزشک زایمان سزارین را پیشنهاد می دهد. زایمان سزارین مزایای زیادی به همراه ندارد. از مزایای این زایمان می توان به  تعیین تاریخ برای زایمان اشاره کرد، که موجب میشود، زایمان برنامه ریزی شده و قابل کنترل باشد.

تاثیر زایمان سزارین بر جنین

· زایمان سزارین خطر مرگ و میر نوزادان را افزایش می دهد.

· خطر ابتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم در نوزادان متولد شده از طریق زایمان سزارین بیشتر است.

· بر اساس تحقیقات انجام گرفته، خطر ابتلا به چاقی در کودکانی که به روش سزارین به دنیا می آیند، بیشتر از دیگر کودکان است.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید