پناهیان روحانی ملبس و با شوکت و هیبتی است که پشت و پناه و تریبون دارد و سیدحسن آقا میری روحانی خلع لباس شده‌ای است که منبر سنتی و شبکه‌های اجتماعی‌اش را دارد.

چرا مردم آقامیری را به پناهیان ترجیح می‌دهند؟ / خشونت و شدت طرفدار نخواهد داشت

سلام نو – سرویس اجتماعی: "مواسات همه‌اش این نیست، در زمان امام زمان هر کس زکات ندهد گردنش را می‌زنند."  این بخشی از یکی از سخنرانی‌های علیرضا پناهیان، روحانی مشهور اصولگرا، در یکی از شب‌های محرم است. بخشی که به بحث مواسات می‌پردازد و می‌گوید ما در زمان امام خمینی و رهبری در مراحل بسیار ابتدایی مواسات هستیم و در زمان امام زمان به نقطه گردن زن برای زکات ندادن می‌رسیم.

این که این روایت ضعیف است یا قوی و متواتر است یا نه بحثی که در تخصص اهل فن حوزه است، اما آن اندازه که برای عموم مردم قابل مشاهده است، این است که این مطلب در تضاد کامل با شیوه حکومت رسول الله و امام علی است و با سیره ائمه شیعه نیز سازگار نیست.

علیرضا پناهیان روحانی و اهل حوزه است و قرائت خود از دین را دارد و آزاد است که این قرائت را مطرح کند، به ویژه اینکه برای مطرح کردن این قرائت حامیانی قدرتمند و تریبون‌هایی مثل صدا و سیما دارد. با این همه او باید با نتیجه تبلیغ چنین خوانش خشن و سختی از اسلام نیز کنار بیاید، نتیجه‌ای که تنها یک مورد آن میزان مخاطب پناهیان در مقایسه با کسی مثل حسن آقا میری است.

پناهیان روحانی ملبس به لباس روحانیت و با شوکت و هیبتی است که پشت و پناه و تریبون و هودار سیاسی دارد و سید حسن آقا میری روحانی خلع لباس شده‌ای است که منبر سنتی و شبکه‌های اجتماعی‌اش را دارد و به هیچ کدام از جناح‌های سیاسی کشور نیز نزدیکی خاصی ندارد. در این شرایط کلیپ پناهیان درباره زکات در یکی از صفحات نزدیک به او صد هزار ببیننده و کلیپ آقامیری درباره حر ۳.۹ میلیون ببینده در صفحه شخصی او داشت؛ چیزی نزدیک چهل برابر.

همین حالا متوسط بازدید از ویدئوهای صفحه پناهیان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار است در حالی که آقامیری در هر ویدئو حداقل چند صد هزار بازدید کننده دارد و این نخستین بار نیست که یک سخنرانی با بازدید میلیونی دارد.

آیا خوانش آقامیری از اسلام بی‌عیب و نقص و بی‌کم و کاست است؟ آیا عملکرد او در فضای مجازی هیچ ایراد و عیبی ندارد؟ بی‌تردید چنین نیست اما مسئله این است خوانشی که او از اسلام مطرح می‌کند به ائمه و پیامبری که مردم می‌شناسند نزدیک‌تر از خوانش خشن پناهیان است.

در ذهن عموم مردم ما پیامبر اسلام همان مردی بود که بر پیمان جوانمردان مکه پایبند ماند، به دیدار کسی رفت که هر روز بر سر او خاکستر و زباله می‌ریخت، کودکانی که به او سنگ می‌زدند را مورد مرحمت قرار می‌داد و هر وقت هنگام جنگ می‌رسید هیچ وقت تیر اول را پرتاب نمی‌کرد تا آغازگر هیچ جنگی نباشد. در ذهن عموم مردم علی(ع) همان کسی است که در دوران حکومتش اسبِ کودکانِ یتیمِ سربازانش می‌شد تا مادر آن‌ها نان بپزد، برای یتیمان مایحتاج می‌برد و سر دشمنش را به خاطر خشم شخصی خود قطع نمی‌کرد.

مردمی که چنین تصویری از اسلام در ذهن دارند هیچ گاه نمی‌توانند خوانشی از اسلام را بپذیرند که در آن نواده رسوال الله در حکومتش به خاطر زکات ندادن سر کسی را قطع کند. چنین خوانشی و چنین گفتمانی نه تنها مردم را از منبر یک مبلغ خاص بلکه از اطراف جریان سیاسی او و مهم‌تر از همه از اسلام نیز دور می‌کند.

باید پذیرفت که فضای مجازی با تمام عیب و ایراداتش ترازوی به نسبت واقعی در حوزه مخاطب شناسی است. صد هزار مخاطب را نمی‌شود سه یا سی میلیون اعلام کرده و برنامه‌ای با سه میلیون مخاطب را نمی‌شود از روی آنتن پایین کشید، کاری که در صدا و سیما مرسوم است و یک برنامه هرچقدر هم پربیننده باشد اگر باب میل مدیران نباشد تعطیل می‌شود.

شاید امثال پناهیان، یکه‌تازِ صدا و سیمایی باشند که عملا دیگر وابسته به مخاطب نیست و ساز خود را می‌زند، ولی در یک رقابت واقعی و در فضایی که بیش از سی درصد ایرانیان در آن عضو هستند، پناهیان به روحانی سابقی که خلع لباس شده و از جانب مخالفانش به طعنه آخوند تلگرامی خوانده می‌شود باخته و باز هم خواهد باخت چون مردم در این فضا حق انتخاب دارند.

مقایسه میزان مخاطبان آقامیری و پناهیان یک پیام ثانویه اما مهم دیگر هم دارد. در یک فضای آزاد که سانسور و حذفی در میان نباشد گفتمانی که طرفدار تندروی و خشونت است بسیار بسیار کمتر از یک گفتمان عقلانی و رحمانی طرفدار دارد، هرچند که گفتمان تندرو قدرت، ثروت و نفوذ و حامیان سیاسی داشته باشد و گفتمان رحمانی و معقول از اسلام، تنها چند صفحه مجازی!

شاید برای همین است که به صورت پیوسته از بزرگان دین نقل می‌شود که با مردم با زبان نرم حرف بزنید و در قرآن هم توصیه می‌شود که «قولوا للناس حسنا*» با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

*سوره بقره آیه ۸۳

کد خبرنگار: ۹
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مرتضی GB ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    3 4
    صحیح است و واقعا اقبال جامعه مشخص است. گرچه با وضعیت فعلی انتظار نشستن پای منبر هم نباید از مردم داشت
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    6 5
    اگه منم جز مردم حساب کنید شما رسانه‌های اصلاح‌طلب و فقط اقلیت خودتونو مردم حساب نکنید،میخوام سر به تن آقا میری نباشه
    • کریم IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      2 4
      از کوزه همان تراود که در اوست. تو خودت رو جزء مردم حساب نمی کنی چه انتظاری از دیگران داری؟ و عاشق بکش بکشی
  • مرتضی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    7 3
    با تیتری که زدید اصلا موافق نیستم کی گفته آقا میری محبوبیت داره؟ ۹۰ درصد مردم اصلا ایشون رو نمیشناسن
  • yashar IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    7 1
    با سلام،من با اینکه از حرف های پناهیان خوشم می یاد ولی نه او را تأیید و نه رد میکنم.ولی تو روخدا برید به سخنرانی آقامیری در مورد داعشی و مدافعان حرم گوش کنید(که میگه گروهی به اسم داعش درست شدن روبروش بدتر از اونا، هیچ تفاوتی هم ندارن)این آقا داره به کسایی که باعث شدن ما در امنیت باشیم توهین می‌کنه.و بعضی ها هم دارن حمایتش میکنن.واقعا خجالت داره.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 0
    سلام والا منم که طرف دار هرکی باشم اونو بالا میبرم. منم سخنرانی آقای پناهیان رو خیلی دوست دارم چون تمام آیات قرآنی و روایات اهل بیت رو به نحو احسنت بیان میکنه که البته بعضی سخنانش باب مزاج بعضی ها آدم ها نیست. و میگن که همه آقا میری رو می‌شناسن. والا من تا الان نمیدونستم اون کیه
  • محمدنژادی IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    5 1
    از جهل تو همین بس که با تعداد بازدید یک پیج به این مزخرفات رسیدی غافلانی مثه تو که گوش هاشون برای شنیدن سخنان حق بسته شده همون بهتر که از کسی حمایت کنید که فقط در یک مورد، علنا حدیث معراج رو به سخره گرفته. واسه تو و امثالت باید تاسف خورد که از اسلام فقط اونایی که دوستش دارین رو جدا کنید. استاد پناهیان، به معنی واقعی کلمه، یک استادِ تمام عیار هستن و در قلب میلیونها جوانِ جویای حق جای دارن، حالا شما برید دل تون رو به تعداد بازدیدهای پیج تون خوش کنید.
  • حسین IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    5 1
    حسن آقامیری فقط مضخرفات می گوید که عده ای افراد ظاهر بین گول میخوردو‌میزان طرفدار خوبی رو معین نمی کند استاد پناهیان استاد سخنرانی بیان هستن و سخنرانی حکمت آموز است نه مثل حسن آقامیری که انگار داره کتاب قصه میخونه برا بچه ها که‌خوششون بیاد این هنر نیست که از خودش حرف در بیاره این آقامیری آخوند نما است و امام زمان و قبول نداره منم قبولش ندارم ولی پناهیان یک استاد برجسته است و سخنرانی هایش برای من کلی پیشرفت حاصل کرد و حرف های آقاامیری فقط پسرفت ایجاد می کند و مضخرفی بیش نیست امیدوارم با انصاف قضاوت کنید نه بی انصاف یاحق
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    از کی تا حالا کثرت نشانه حقانیته؟ یعنی هر کی بیشتر طرفدار داره حق با اونه؟ پس در گذشته هم حق با قوم نوح و عاد و ثمود و... بود دیگه. چون تعداد اونا بیشتر از طرفداران پیامبران بود. عجب استدلالی. تازه اگه آمار شما صحیح باشه
  • حمیدامیری پارسا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    سلام شمایی که یکی ازسخنرانی هاروشنیدی قضاوت میکنی کسی قضاوت میکند که همه سخنرانی هارا گوش کرده باشد پیشنهادمیکنم حداقل چندجلسه ازسخنرانی تنها مسیر راهبرداصلی راگوش کنید بعدنظربدهید
  • حمید IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    هرکی ازسرکنجکاوی وتعجب اقامیری نگاه کنه دلیل نیست تایدش کنه وطرفدارش باشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید