۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
کد خبر: 55168415

تاثیر بد خوابی بر روی چاقی  بسیار نگران کننده است. بد خوابیدن می تواند تاثیرات منفی بر سلامتی شما داشته باشد،  از جمله این تاثیرات منفی می توان به اضافه وزن و چاقی اشاره کرد.

بد خوابی و تاثیر آن بر چاقی

سلام نو پلاس: کسانی که مشکل خواب مزمن دارند، ساعات خواب نامنظمی دارند. آنها هنگامی که دچار بی خوابی می شوند، مرتب به صفحه تلویزیون، لپ تاپ یا گوشی خود خیره می شوند. خیره شدن به صفحه نمایش این دستگاه ها به دلیل نور آبی که ساطع می کنند، میزان ترشح ملاتونین در بدن را کاهش می دهد. ملاتونین هورمون خواب است که شب هنگام در بالاترین میزان خود قرار می گیرد تا شما به راحتی استراحت کنید. مطالعات نشان داده اند که کاهش ملاتونین موجب کندتر شدن متابولیسم بدن می شود و این مهمترین تاثیر بد خوابی بر روی چاقی  است.

مطالعات انجام شده برای بررسی تاثیر بد خوابی بر روی چاقی

بافت چربی یک ارگان کلیدی است که با بسیاری از عوامل منفی که موجب اختلال در خواب و ریتم شبانه روزی هستند، ارتباط دارد. عوامل مختل کننده خواب متابولیسم شما را از بین می برند و خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند. بد خوابی همچنین منجر به تغییرات در وضعیت  اپی ژنتیک می شود. تغییر در وضعیت اپی ژنتیکی مانند متیلاسیون DNA، بر چگونگی روشن یا خاموش بودن ژن ها اثر می گذارد و این امر می تواند منجر به تغییر در هورمون های متابولیک شخص شود. برای روشن تر شدن موضوع در زیر به مطالعات صورت گرفته در این زمینه اشاره شده است.

  • در مطالعه اول،  ۱۵ فرد بزرگسال با وزن طبیعی در دو مرحله  مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله اول آنها به مدت هشت ساعت کامل خوابیدند. در مرحله بعد آنها کل شب را بیدار ماندند. محققان بعد از هر جلسه از چربی زیر پوست و عضله اسکلتی آنها نمونه برداری کردند. این بافتها به راحتی متابولیسم چاقی و دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند، علاوه بر این نمونه خون این افراد نیز گرفته شد. در پایان آزمایشات، محققان دریافتند زمانی که افراد خواب شبانه را از دست می دهند، تغییر خاص بافتی در متیلاسیون DNA به وجود می آید. متیلاسیون، فرایندی است که بیان ژن را تنظیم می کند. زمانی که افراد هشت ساعت کامل خواب شبانه داشتند، این تغییر را نشان ندادند. بر اساس نتایج این مطالعه، نداشتن خواب کافی  بر بدن و سلامت کلی افراد تاثیر گذار است.
  • در یک مطالعه دیگر برای بررسی  تاثیر بد خوابی بر روی چاقی ، زنان و مردان سالم با میانگین طبیعی شاخص توده بدنی مورد آزمایش قرار گرفتند. نیمی از آنها خواب معمولی داشتند و نیمی از آنها ۱ تا ۶ ساعت در طول شب خوابیدند. آزمایشات تحمل گلوکز آنها نشان داد که خوب نخوابیدن می تواند موجب تغییرات در میزان قند خون و هورمون های فرد شود. این تغییرات سلامتی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.و او را مستعد افزایش وزن می کنند. بر اساس نتایج این مطالعه  افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، دچار ناهنجاری های فیزیولوژیکی می شوند که ممکن است موجب افزایش اشتها و کالری آنها شود، زیرا سطح لپتین، هورمون تحریک کننده اشتها در این افراد کاهش پیدا می کند و همین امر باعث افزایش اشتهای آنها می شود.
کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید