بی‌تردید با درخواست آمریکا درباره فعال سازی مکانیزم ماشه، شورای امنیت در یکی از سخت‌ترین وضعیت‌های چند سال اخیر خود قرار گرفته، وضعیتی که می‌تواند جایگاه این نهاد در دنیا را باز تعریف کند، به خصوص اگر تصمیم این شورا سر خم کردن در برابر درخواست آمریکا باشد.

از اروپا تا روسیه و چین همه با درخواست آمریکا مخالفت کردند / آمریکا: اروپا انتخاب کرد که کنار نظام ایران بماند

سلام نو – سرویس بین الملل: دیشب، وقتی بیشتر مردم ایران خواب بودند، وزیر خارجه آمریکا با ارائه درخواست رسمی این کشور به سازمان ملل خواستار فعال سازی مکانیزم ماشه شد.

مایک پومپئو در دیدار با دیان دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ارائه داد. در این دیدار که برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران و الیوت آبرامز نماینده آتی این کشور در امور ایران، وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه‌ای را تحویل داد که در آن آمریکا ادعای نقض برجام و نقض ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران مطرح و بر همین اساس خواستار فعال سازی مکانیزم ماشه شده.

مایک پمپئو در کنفرانسی خبری‌ که پس از تسلیم این نامه و دیدار با دبیر کل سازمان ملل برگزار شد خبر درخواست فعال سازی مکانیزم ماشه را رسما اعلام کرد و با حامی تروریست خواندن ایران مدعی شد که آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد که بزرگترین حامی تروریسم در جهان آزادانه به خرید و فروش هواپیما، تانک، موشک و دیگر سلاح‌های متعارف مشغول شود.

او سپس با ابراز ناامیدی از مخالفت اروپا با درخواست ایالات متحده گفت که آمریکا تنها کشوری است که شجاعت ارائه این درخواست را داشت و اروپا انتخاب کرد که کنار نظام ایران بماند.

به گفته منابع خبری تروئیکای اروپایی پیش از سفر پمپئو به نیویورک با او در تماس بودند و مخالفت خود با تصمیم آمریکا را به او اعلام کردند. آن‌ها هرچند در این تماس‌ها از فعالیت‌های ایران در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند و گفتند که مایل نیستند تحریم‌های تسلیحاتی ایران به همین سادگی لغو شود، اما گفتند که حاضر به تخطی از برجام نخواهند شد.

واکنش ایران: اقدام آمریکا غیرقانونی است

ایران به سرعت به اقدام آمریکا واکنش نشان داد و نامه وزیر خارجه را توسط نماینده دائم ایران در سازمان ملل تسلیم رئیس شورای امنیت کرد.

محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از سازوکارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود خواند و تأکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورای امنیت و جامعه بین‌المللی رد شود.

ظریف در این نامه با اشاره به اینکه این اقدام آمریکا تنها با هدف نابودی برجام انجام شده تاکید کرده که چنین روندی ساختار نظام بین الملل را تهدید می‌کند. او همچنین تاکید کرده که «مردم ایران به حق از شورا انتظار دارند حقوق آن‌ها ذیل این قطعنامه را تضمین کرده و ایالات متحده را به دلیل آسیب جبران‌ناپذیری که به کل ملت ایران» وارد کرده، پاسخگو کند.

اروپا: مرجعیت سازمان ملل باید حفظ شود

آن چنان که گفته شد سه کشور اروپایی حاضر در برجام بلافاصله با صدور بیانیه مشترکی با اقدام آمریکا مخالفت کردند. آن‌ها در اعلامیه خود تاکید کردند که تلاش‌هایشان در جهت حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل و پیشبرد امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. و یادآور شدند" که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته‌ای در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه خود اعلام کرد: همانگونه که بارها اعلام کردم آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ خاتمه داد و متعاقبا در هیچ‌یک از فعالیت‌های مرتبط با این توافق شرکت نکرده. بنابراین این کشور نمی‌تواند در کسوت طرف برجام از مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.

جوزف بورل تاکید کرد که هدف برجام ایجاد ثبات در خاورمیانه و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای بود و او به عنوان هماهنگ‌کننده برجام تمام تلاشش را برای حفظ این توافق می‌کند.

مخالفت چین و روسیه با آمریکا

روسیه و چین نیز که پیش از این با درخواست آمریکا مخالفت کرده بودند بار دیگر به صورت رسمی مخالفت خود را اعلام کردند. روسیه نیز به عنوان عضو دائم شورای امنیت درخواست جلسه فوری این شورا را داد که تا این لحظه با مخالفت آمریکا رو به رو شده است.

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل روز جمعه در پیامی در تویتر نوشت: درخواست ایالات متحده از شورای امنیت، «اعلان» مشخص شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را شامل نمی شود و نمی تواند مکانیسم فعال سازی ماشه را درخواست کند.

جانگ جون، سفیر دائم چین در سازمان ملل متحد نیز روز گذشته در واکنش به درخواست رسمی آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: آمریکا از برجام خارج شده و این درخواست، غیرقانونی است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که روسیه درخواست ارائه‌شده توسط وزیرامور خارجه آمریکا درباره احیای تحریم‌ها علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

نمایندگی بلژیک در سازمان ملل، که نقش هماهنگ‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت را به عهده دارد در پیامی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: از نظر بلژیک موضوع کاملا روشن است. ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند بازگشت تحریم‌ها را از طریق برجام فعال کند، چرا که در ماه مه ۲۰۱۸ به مشارکت خود در برجام پایان داده است.

بی‌تردید با درخواست آمریکا درباره فعال سازی مکانیزم ماشه، شورای امنیت در یکی از سخت‌ترین وضعیت‌های چند سال اخیر خود قرار گرفته، وضعیتی که می‌تواند جایگاه این نهاد در دنیا را باز تعریف کند، به خصوص اگر تصمیم این شورا سر خم کردن در برابر درخواست آمریکا باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید