فیلم سینمایی «سونامی» به نویسندگی و کارگردانی میلاد صدر عاملی و به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و نقش آفرینی بازیگرانی همچون بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا استادی، امیرمهدی ژوله، محمدرضا غفاری و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم سونامی / فیلمی منفعل در ژانر مغفول ورزشی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : فیلم سینمایی «سونامی» فیلم درام اجتماعی ورزشی، به نویسندگی و کارگردانی میلاد صدر عاملی و به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و با حضور بازیگران مطرحی همچون بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا استادی، امیرمهدی ژوله، محمدرضا غفاری و ... در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.ک

فیلم «سونامی» به کارگردانی میلاد صدر عاملی برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم ملی فجر در بهمن ۱۳۹۷ در بخش نگاه نو بر روی پرده سینما رفت و در ادامه نیز پس از گذشت یکسال از زمان تولید فیلم در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۸ توسط شرکت فیلمیران این فیلم در سینماها اکران شد و علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران و تهیه کننده و پخش کننده سرشناسی به نام علی سرتیپی، نتوانست به موفقیت دست یابد و تنها با فروش ۳۶۵،۵۴۴،۰۰۰ تومان در گیشه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، به اکران خود پایان داد، که به نوعی شکست برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود.

نخستین ساخته میلاد صدر عاملی پس از گذشت تقریباً دو سال از زمان تولید فیلم، از ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به نمایش درآمد و در شبکه نمایش خانگی توزیع شد تا شانس خود را برای بازگشت سرمایه در این مدیوم امتحان نماید.

کارگردانی فیلم «سونامی» بر عهده میلاد صدر عاملی برنامه ریز و کارگردان جوان و ۳۸ ساله سینما بوده است، وی که فرزند رسول صدر عاملی کارگردان پیشکسوت سینما است کار خود را به صورت تجربی و از دستیاری کارگردان و برنامه ریزی فیلم پدرش با عنوان «دختری با کفش های کتانی» آغاز کرده است و فیلم «سونامی» پس از چندین فیلم کوتاه موفقی که وی ساخته و برخی از آنها نیز منتخب جشنواره‌های مختلف شده اند، نخستین فیلم بلند سینمایی صدرعاملی جوان محسوب می شود.

میلادر صدر عاملی برای تولید نخستین فیلم بلند سینمایی خود سراغ ژانر و سوژه ای رفته است که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخت شده است، ژانری که در سینمای جهان طرفداران بی شماری دارد و هر ساله شاید صدها فیلم در این ژانر در سینمای جهان تولید می شود و وی در این فیلم نشان داد که مسیر فیلمسازی اش از مسیر فیلمسازی پدرش جداست و همانند پدر دست به تولید ساخت آثار اجتماعی نزده است.

هرچند که اقدام و پذیرش ریسک تولید اثر در ژانری که کمتر به آن پرداخت شده به نوبه خود قابل تحسین و ستایش است، اما ساخت اثر در این نوع از ژانرها به دلیل عدم اطمینان از استقبال تماشاگر با درصد ریسک و خطای بالایی همراه است و به مشابه راه رفتن بر روی لبه تیغ است که هم می تواند آنقدر استقبال خوبی را به همراه داشته باشد و نام کارگردان را بر سر زبان ها بی اندازد و به اصطلاح راه صد ساله را یک شبه طی نماید و یا بر عکس آن، با عدم استقبال شکست سنگینی را برای کارگردان رقم بزند و کاری کند تا کارگردان فیلم سالها خانه نشین شود و به دنبال ساخت اثر نرود و به عبارت کلی تولید اثر در چنین ژانرهای طبیعتاً نمی تواند رمز موفقیت یک فیلمساز را رقم بزند.

فیلم سونامی هرچند که از لحاظ ژانر بکر است اما در قصه و پرداخت به شدت ضعیف است و حرفی برای گفتن ندارد و میلاد صدر عاملی در نخستین فیلم بلند سینمایی با آنکه از مشاوری همچون پرویز شهبازی و پدرش رسول صدرعاملی و تهیه کننده با تجربه ای همچون علی سرتیپی بهره برده است، اما به شدت در پرداخت منفعل عمل کرده است، لازم به ذکر است که وی از عوامل پشت و جلوی دوربین حرفه ای سینما نیز در نخستین تجربه بلند سینمایی خود استفاده کرده است.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «سونامی» برعهده علی سرتیپی، تهیه کننده ۵۶ ساله و سرشناس سینمای ایران بوده است، وی که در سال گذشته فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی را جلوی دوربین برده بود، پیش از این فیلم تهیه کنندگی آثاری مطرحی همچون «رحمان ۱۴۰۰»، «دراکولا»، «ورود آقایان ممنوع»، «پل چوبی»، «نیش زنبور»، «شهر موش ها ۲»، «جیب بر خیابان جنوبی»، «نصف مال من، نصف مال تو»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «آکواریوم»، «توکیو بدون توقف»، «جوکر»، «فصل انار»، «شکاف» و ... را برعهده داشته است و لازم به ذکر است که از وی معمولاً به عنوان تهیه کننده فیلم های به اصطلاح بفروش یاد می شود.

«سونامی» یک درام ورزشی است، محوریت داستان فیلمنامه دربارهٔ زندگی یک تکواندوکار است که در ادامه با اتفاقات مختلفی روبه رو می‌شود، سونامی روایتگر پستی و بلندی و چالش های زندگی ورزشکاران است، در آخرین اردوی تیم ملی تکواندو، سه نفر از بهترین بازیکنان تیم در دانمارک پناهنده شده و به ایران بازنگشتند. این فرصتی است که «خسروی»، سرمربی قدیمی و کهنه کار، بعد از سال ها بازگردد و کار نیمه تمامش را به پایان برساند و دشوارترین انتخاب او اما بین «بهداد مقیمی»، نفر اول دنیا و تنها بازمانده تیم «مرتضی نژادی»، شاگرد قدیمی اش است.

نویسندگی فیلم سینمایی «سونامی» که یک درام اجتماعی و خانوادگی محسوب می شود، به صورت مشترک بر عهده میلاد صدرعاملی و علی اصغری بوده است، میلاد صدر عاملی در این فیلم همانند کارگردانی نخستین تجربه نگارش فیلمنامه بلند داستانی خود را رقم زده است و برای نگارش فیلمنامه این اثر از علی اصغری، نویسنده مطرح و پرکار این روزهای سینما بهره گرفته است، علی اصغری پیش از این نویسندگی آثار مطرحی همچون «کرگدن»، «دهلیز»، «شیفت شب»، «فصل فراموشی فریبا»، «آب نبات چوبی»، «ممنوعه» و ... را بر عهده داشته است.

در فیلم سینمایی«سونامی» بازیگرانی همچون بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا استادی، امیرمهدی ژوله، محمدرضا غفاری، علیرضا ورزنده و .. به ایفای نقش پرداخته اند.

ترکیب بازیگران فیلم سینمایی سونامی ترکیب اصطلاحاً گیشه پسندی است، اما کارگردان فیلم در نخستین اثر بلند سینمایی خود در بازی گرفتن از بازیگران خود کم فروغ ظاهر شده و شاید یکی از نکات منفی فیلم «سونامی» جدای از قصه متوسط آن بازی ضعیف بازیگران فیلم باشد و تمامی آنها نیز بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند و این فیلم را نمی توان اثر درخشانی در کارنامه کاری آنها محسوب کرد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «سونامی» عبارتند از: تهیه کننده: علی سرتیپی، کارگردان: میلاد صدرعاملی، نویسندگان: میلاد صدرعاملی و علی اصغری، مشاور کارگردان: پرویز شهبازی، ‌‎مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، ‌‎مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی، ‌‎طراح چهره پردازی: عباس عباسی، ‌‎طراح صحنه: امیرحسین حداد، ‌‎طراح لباس: غزاله معتمد، ‌‎دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه ریزی: درنا مدنی، منشی صحنه: غزل رشیدی، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا صدرعاملی، ‌‎جانشین تولید: حسن صفری، ‌‎عنوان بندی و گرافیک: اوژن حقیقی، ‌‎مدیر تدارکات: عماد طاهری، ‌‎عکاس: نوشین جعفری، ‌‎فیلمبردار پشت صحنه: ریحانه طراوتی، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، ‌‎مربی و مشاور تکواندو: کوروش رجلی، ‌‎مربی و مشاور بسکتبال: نیکا بیکلیکلی، ‌‎مجری طرح: ایمان مؤید طلوع، ‌‎سرمایه گذاران: مونا تفضلی، رسول صدرعاملی، ‌‎محصول: موسسه فرهنگی هنری سبز میلاد فیلم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید