سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که تهران دارای بیشترین مراجعه کننده نزاع به پزشکی قانونی است و در چهار ماهه نخست امسال ۳۲ هزار و ۸۰۵ مراجعه کننده داشته است.

بیشترین نزاع و دعوا در کدام استان ها رخ می دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در چهار ماهه نخست سالجاری ۲۰۹ هزار و ۷۶۲ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۳۹۸) که آمار مراجعان نزاع به پزشکی قانونی ۲۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر بود، ۴.۸ درصد کاهش یافته است و از کل مراجعان نزاع در این بازه زمانی ۱۴۵ هزار و ۴۵۳ نفر مرد و ۶۴ هزار و ۳۰۹ نفر زن بودند.

تهران دارای بیشترین مراجعه کننده نزاع به پزشکی قانونی

بر اساس این گزارش، در این مدت استان های تهران با ۳۲ هزار و ۸۰۵، خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۳۵۰ و آذربایجان شرقی با ۱۴ هزار و ۷۲۲ نفر بیشترین و استان های بوشهر با هزار و ۲۵۰، ایلام با هزار و ۲۷۷ و خراسان جنوبی با هزار و ۴۵۹ نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته اند.

کاهش آمار مراجعان نزاع در تیرماه
پزشکی قانونی در این گزارش تاکید کرده است: مراجعان نزاع بیشتر در فصل تابستان نسبت به دیگر ایام سال تعداد بیشتری را شامل می شوند، در سالجاری نیز هرچند آمار مراجعان نزاع در تیر ماه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش اندک هفت دهم درصدی مواجه بود، اما این ماه در مقایسه با دیگر ماه های سال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

در این ماه ۶۳ هزار و ۸۳۱ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که بیشترین رقم در چهار ماهه نخست امسال است، در این مدت کمترین آمار با ۳۶ هزار و ۲۵۲ مراجعه مربوط به فروردین بوده است.

ظاهر خون‌آلود معاینه دقیق زخم را مشکل می کند
پزشکی قانونی در این گزارش تصریح کرده است که یادآوری این نکته به مراجعان نزاع ضروری است که ظاهر خون آلود نه تنها تأثیری در نظریه پزشکی قانونی ندارد، بلکه معاینه دقیق زخم را نیز مشکل می کند، بنابراین به افراد آسیب دیده در نزاع و یا مصدومان تصادفات توصیه می شود در صورت لزوم، پیش از مراجعه به پزشکی قانونی در مراکز درمانی حضور یابند تا اقدامات اولیه درمانی در مورد آنان صورت گیرد.

 نکاتی ضروری برای مراجعان نزاع به پزشکی قانونی

- در پزشکی قانونی کار درمانی صورت نمی گیرد، بنابراین اولویت اول برای مصدومان ناشی از تصادف یا منازعه که نیازمند اقدامات درمانی هستند، مراجعه به مراکز درمانی برای انجام اقدامات لازم است، زیرا تاخیر در درمان می تواند جان مصدوم را به مخاطره بیاندازد.

- انجام اقدامات درمانی و ترمیم زخم باعث تضییع حق مصدوم نمی شود، پزشکی قانونی با اخذ مستندات درمانی نوع صدمات را تعیین و به مرجع قضایی یا انتظامی اعلام می کند.

- از نظر قانونی آنچه که در میزان دیه یا ارش صدمات موثر است نوع صدمه و برخی خصوصیات آن است، بنابراین داشتن ظاهر خون آلود  نه تنها تأثیری در نظریه کارشناسی پزشکی قانونی نخواهد داشت، بلکه معاینه دقیق تر زخم را با مشکل مواجه خواهد کرد.

- اخذ مدارک بیمارستانی، کلیشه های رادیوگرافی، جواب آزمایشات پاراکلینیک و گهگاه انجام مشاوره با متخصصین رشته های مختلف پزشکی برای تعیین دقیق تر تعداد و نوع صدمات و جلوگیری از تضییع حقوق شما ست؛ لذا با صبر و شکیبایی در جمع آوری و ارائه مستندات در حفظ حقوق خود کارشناسان پزشکی قانونی را یاری کنید.

- داشتن معرفی نامه از مراجع قضایی یا انتظامی برای پذیرش و ارائه نظر پزشکی قانونی الزامی است.

- در مراجعه به پزشکی قانونی کارت شناسایی معتبر، مستندات پزشکی و بیمارستانی و کارت بانکی برای پرداخت الکترونیکی به همراه داشته باشید.

- نظریه کارشناسی پزشکی قانونی صرفاً برای بهره برداری مراجع قضایی صادر می شود، لذا اعلام مندرجات آن به ارباب رجوع ممنوع است و مرجع قضایی پس از وصول نظریه پزشکی قانونی، در صورت صلاحدید قاضی پرونده، آن را در اختیار ارباب رجوع قرار می دهد تا در صورت داشتن اعتراض به نظریه مذکور، اعلام کند.

- طول درمان تاثیری در میزان دیه یا ارش صدمات ندارد و اصولا امروزه توسط پزشکی قانونی تعیین نمی شود.

- هدف از دادن زمان معاینه مجدد برای تعیین سرنوشت جراحت است که آیا جراحت یا صدمه به صورت بدون عیب التیام می یابد و یا اینکه با التیام نامطلوب موجب ایجاد نقص عضو می شود. در صورتی که جراحت یا صدمه نقص عضوی برجای گذارد علاوه بر دیه مقدر (که در رای دادگاه اعلام خواهد شد) پزشکی قانونی برای آن ارش تعیین می کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید