فاصله صندلی داوطلبان در جلسه آزمون ۱۸۰ سانتی متر اعلام شده و تعداد عوامل اجرایی این آزمون تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

اعلام پروتکل‌های بهداشتی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور ۹۹

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری‌آنلاین، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ آزمون سراسری سال ۹۹ از صبح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه شروع می شود و تا صبح شنبه اول شهریور ادامه دارد. براین اساس داوطلبان گروه آزمایشی هنر صبح روز چهارشنبه با شرکت ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب آزمون خود را شروع می کنند. همچنین گروه­ های ریاضی و انسانی نیز صبح روز پنج شنبه با شرکت ۵۱۰ هزار و ۸۳۰ به رقابت می پردازند و در صبح روز جمعه ۳۱ مرداد تعداد ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ داطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت می کنند و در نهایت آزمون زبان های خارجی نیز شنبه اول شهریور با رقابت ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب شروع خواهد شد. 

در سال ۹۸ تعداد یک میلیون ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ داوطلب در کنکور شرکت کردند که این آمار در سال ۹۹ با افزایش یافته  به طوریکه در سال جاری تعداد یک میلیون۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب رسیده است ضمن اینکه حوزه های امتحانی در سال جاری از ۵۱۸ حوزه سال ۹۸ نیز به ۷۷۳ حوزه رسیده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات آن برای کشور و به تبع آن نظام آموزش عالی، دستورالعمل های بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای اجرا به دانشگاهها و موسسات آموزشی مجری آزمونهای سراسری ابلاغ شده است بر این اساس نظارت بر اجرای موارد بهداشتی با دقت نظر بیشتری توسط این سازمان  و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می پذیرد و لازم است داوطلبان نیز با همکاری و رعایت بهداشت فردی، حفظ فاصله فیزیکی و زدن ماسک، این سازمان را در برگزاری مطلوب آزمونها یاری کنند.

همچنین به منظور مساعدت و همراهی بیشتر با داوطلبان و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ایجاد فرصت مناسب برای ضدعفونی کردن فضا، امکانات و تجهیزات از سوی حوزه‌های برگزاری آزمون و همچنین به منظور جلوگیری از تراکم جمعیتی داوطلبان در حوزه‌ها برای کاهش حداکثری انتشار ویروس کرونا، این سازمان در راستای تدابیر اتخاذ شده جهت ارتقا ایمنی حوزه‌ها و به تبع آن داوطلبان، با تایید ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، اقدام به افزایش روزهای برگزاری آزمون  از ۲ روز به ۴ روز در آزمون سراسری نموده است.

عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت.لازم به توضیح است نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمونها، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس، با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر به عنوان کارشناس بهداشت و سلامت تعیین شده تا برای ارائه مشاوره های بهداشتی در حوزه فعالیت نماید.مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده ازنوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

انتخاب سالن آزمون، با گنجایش مناسب در نظر گرفته شده و صندلی ها با فاصله فیزیکی مصوب ۱۸۰ سانتی متر از هم، چیده شده است.

با ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، جهت بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن درب و پنجره ها و ... اندیشیده شده است. محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان می بایست روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

بر این اساس حوزه و تمامی تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می شود. استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و  درمانگاه های شهرستان ها، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

بازرسی ­بدنی داوطلبان با استفاده از گیت دستی بوده و فرد متولی به لباس گان، ماسک سه ­لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهزخواهد بود. اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی و... قبلا تمیز و ضدعفونی شده است  و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام می شود.

 پاکسازی و گندزدائی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار، حفاظت آزمون استانها و نماینده ناظر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام می ­شود. در صورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون، با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس و یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده  می­ شود.

فضای مناسب برای داوطلب دارای معلولیت با رعایت فاصله گذاری د رنظرگرفته می شود. منشی داوطلبان نابینا، معلول، ناشنوا و ...ضمن رعایت نکات بهداشتی، حداقل یک متر از داوطلب فاصله خواهند داشت و این داوطلبان با فاصله مناسب از یکدیگر امتحان می دهند.

به تعداد کافی سطل زباله (ترجیحاً دارای درب پدالی با پا) در قسمت ورودی و خروجی حوزه و همچنین  مسیرهای پرتردد، در سالن ها و یا کلاس های محل برگزاری آزمون پیش بینی شده است.

 به منظور مساعدت به داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی داوطلبان، درب حوزه های امتحانی از ساعت ۶:۳۰ صبح  بازمی شود و ضدعفونی مستمر سرویس های بهداشتی در طول آزمون انجام می­ شود.

پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می ­شود. عوامل اجرایی در هنگام تحویل بسته های سوال و پاسخنامه، از ماسک و دستکش استفاده می کنند و مرتب دستهای آنها ضد عفونی می شود.

مراقبان ضمن رعایت نکات بهداشتی، از ماسک استفاده می نمایند و فاصله آنها با داوطلبان (حداقل یک متر) خواهد بود و دفترچه­ های سوال و پاسخنامه،درجلسه آزمون به داوطلب تحویل داده می شود و روی زمین قرار نمی گیرد.

بر روی صندلی هر داوطلب در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ یک بسته بهداشتی شامل ماسک، پدالکلی یا ژل ضدعفونی کننده به همراه توصیه های بهداشتی قرار می گیرد. بنرهای حاوی نکات مهم و بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و در حوزه های برگزاری آزمون نصب خواهد شد و داوطلبان باید به این موارد توجه کنند.

محل­های مجزا در هر حوزه جهت برگزاری آزمون برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند پیش­بینی شده است. لازم به توضیح است آزمون داوطلبانی که براساس خوداظهاری در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، دارای بیماری قطعی کرونا است، در یکی از بیمارستانهای تعیین شده با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صرفا در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا، خواهد بود.

سازمان سنجش به داطلبان توصیه کرد؛ قبل از ورود به حوزه، در طول برگزاری آزمون  و بعد از پایان ازمون و تا رسیدن به منزل ماسک حتما بزنند. از ماسک های فیلتردار استفاده نکرده و حتما از ماسک معمولی سه لایه استفاده کنند و ماسک باید بینی و دهانتان را کاملا بپوشاند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید