نیاز و اهمیت استراحت مطلق در بارداری بسته به نوع حاملگی و وضعیت پزشکی  شما متفاوت خواهد بود. به ۷۰٪ از خانمهای باردار توصیه می شود که در دوران بارداری خود در یک مرحله یا در کل زمان بارداری استراحت کامل داشته باشند.

همه آنچه که باید در مورد استراحت مطلق در بارداری بدانید

سلام نو پلاس: استراحت مطلق در بارداری ممکن است توسط پزشک برای بسیاری از زنان باردار توصیه شود. انواع استراحت در دوران بارداری متفاوت است، این می تواند شامل چند ساعت خوابیدن یا استراحت مطلق باشد. استراحت مطلق به منظور محدود کردن فعالیت ها برای بالا نگه داشتن ذخایر انرژی و جلوگیری از خطرات یا عوارض ناشی از بارداری، مانند زایمان زودرس توصیه می شود. استراحت مطلق در بارداری می تواند از دو روز تا چند ماه ادامه داشته باشد.

 چرا استراحت مطلق در دوران بارداری ضروری است؟

نیاز و اهمیت استراحت مطلق در بارداری بسته به نوع حاملگی و وضعیت پزشکی  شما متفاوت خواهد بود. به ۷۰٪ از خانمهای باردار توصیه می شود که در دوران بارداری خود در یک مرحله یا در کل زمان بارداری استراحت کامل داشته باشند. بسته به شرایط شما، پزشک ممکن است در صورت نیاز، استراحت مطلق یا دوره ای را پیشنهاد کند. در زیر به ۳ مورد از این شرایط حاد اشاره شده است.

· جفت Previa

در این شرایط، جفت پایین تر از حد معمول قرار دارد. این موجب مسدود شدن  دهانه رحم که خروجی جنین است، می شود و گاهی اوقات با  خونریزی همراه است. استراحت در دوران بارداری  می تواند به جلوگیری از خونریزی، فشار بیش از حد بر دهانه رحم و جفت کمک کند.

· نارسایی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم به این معنی است که ماهیچه های دهانه رحم به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند جنین در حال رشد را در داخل رحم نگه دارند و این خطرات سقط جنین را در سه ماهه سوم افزایش می دهد. استراحت مطلق در بارداری از فشارهای ناخواسته بر دهانه رحم جلوگیری می کند.

· پره اکلامپسی

پره اکلامپسی موجب افزایش فشار خون، پروتئین ادرار و تورم در صورت و پا است. موارد شدید پره اکلامپسی ممکن است زندگی شما و کودکتان را به خطر اندازد، بنابراین پزشک شما را ملزم به ماندن در بیمارستان می کند تا به طور مداوم تحت نظر باشید.

انواع استراحت مطلق در دوران بارداری

پزشکان استراحت مطلق را به  سه دسته اصلی تقسیم می کنند.

· استراحت اصلاح شده در بستر

· استراحت شدید در تخت خواب

· استراحت در بیمارستان

البته با گذشت و آگاهی از مضرات استراحت زمان طبقه بندی این نوع استراحت ها بسیار ساده شده است. امروزه دو نوع استراحت مطلق در دوران بارداری وجود دارد.

· استراحت با حداقل فعالیت در محیط کار و خانه

بسیاری از پزشکان از شما درخواست می کنند که در هفته های آخر بارداری وقت خود را کمتر در محل کار بگذرانید. این استراحت اغلب به معنای جلوگیری از فعالیت های  ورزشی غیر ضروری است. با این حال  ممکن است در بعضی مواقع مجاز به پیاده روی های کوتاه و انجام کارهای ساده باشید.

· استراحت با حداقل فعالیت در بیمارستان

در مواردی که حاملگی عوارض زیادی به دنبال دارد، پزشک توصیه میکند فرد مدت طولانی در بیمارستان بماند تا تحت نظر مداوم قرار بگیرد.

عوارض ناشی از استراحت مطلق

عوارض ناشی از استراحت مطلق در بارداری ممکن است مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. به زودی این عدم تحرک باعث ایجاد دردهای مفاصل، ریزش عضلات، کاهش انعطاف پذیری و بدتر شدن گردش خون می شود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید