واقعیت این است که واتس آپ در عموم نقاط جهان پیام رسانی است که وظیفه تماس صوتی و تصویری، ایجاد گروه‌های پیام رسانی کوچک و بزرگ و پیام رسانی دو طرفه را دارد و کسی انتظار بیشتری از آن ندارد.

تماس تصویری تلگرام باعث شکست واتس اپ می‌شود؟

سلام نو – سرویس علم و فناوری: بالاخره در هفت سالگی تلگرام این پیام رسان محبوب و کارآمد تصمیم گرفت تا تماس تصویری را به صورت آزمایشی فعال کند، قابلیتی که می‌تواند نقطه عطفی در فعالیت این پیام رسان باشد و دایره مخاطبان را به شکل تصاعدی گسترش دهد.

این اپلیکیشن از ۳ سال قبل به تماس صوتی مجهز شده بود، اما با وجود اصرار فراوان کاربران خبری از تماس تصویری در آن نبود، ویژگی مهمی که نقطه عطف هر پیام رسانی تلقی می‌شود و کیفیت، سرعت و حجم مصرفی آن می‌تواند باعث صعود یا سقوط یک اپلیکیشن شود.

اما آیا قابلیت جدید تلگرام می‌تواند واتس اپ را شکست دهد؟ در یک پاسخ کوتاه باید گفت: نه. چنین چیزی به این سادگی ممکن نیست. با این که تلگرام محبوب‌ترین پیام رسان مورد استفاده در ایران است و کاربرانش مدام در مقایسه با واتس اپ از آن تعریف می‌کنند، اما واقعیت این است که در سطح جهانی در برابر حدود ۵۰۰ میلیون کاربر تلگرام، واتس اپ چیزی در حدود ۲ میلیارد نفر کاربر دارد.

تصور این که تلگرام با قابلیت تماس تصویری بتواند این فاصله طولانی را طی کند اندکی دشوار است و به نظر می‌رسد پیام رسان روسی برای زمین زدن واتس اپ به برنامه‌های بزرگ‌تری احتیاج دارد.

اما چرا چنین است؟ چرا واتس اپ در دنیا اینقدر محبوب است و در ایران نه؟ اگر تلگرام اپلیکیشن بهتری است چرا در دنیا مورد اقبال قرار نمی‌گیرد؟

واقعیت این است به لطف فیلتر پلتفرم‌های مختلف ارتباطات در ایران مردم از تلگرام نه تنها به عنوان یک پیام رسان بلکه به عنوان "آچار فرانسه" یا پلتفرمی همه‌کاره استفاده می‌کنند. در تلگرام پیام می‌دهند، گروه درسی، خانوادگی و کاری تشکیل می‌دهند، در تلگرام فیلم می‌بینند، موسیقی گوش می‌دهند، فایل دانلود می‌کنند و حتی آرشیو درست می‌کنند.

وقتی از این دریچه به واتس اپ نگاه کنید با موجودی ناقص الخلقه مواجه می‌شوید که با وجود تماس صوتی و تصویری خوب، بسیار ناتوان است.

اما واقعیت این است که واتس آپ در عموم نقاط جهان پیام رسانی است که وظیفه‌ تماس صوتی و تصویری، ایجاد گروه‌های پیام رسانی کوچک و بزرگ و پیام رسانی دو طرفه را دارد و کسی از آن انتظار ندارد کار فیسبوک را هم انجام دهد. برای کاربری‌های دیگر که ما از تلگرام می‌گیریم به فیسبوک یا یوتیوب مراجعه می‌شود. همین نگاه باعث می‌شود فیسبوک بیش از دو و نیم میلیارد و یوتیوب بیش دو میلیارد کاربر فعال داشته باشند. در حالی که فیسبوک در ایران سایتی از رده خارج و یوتیوب تازه در حال کشف است.

با این همه نمی‌توان به قابلیت‌های جالب تلگرام از جمله متن باز بودن آن، ساخت ربات، دسترسی راحت و کاربر پسند بودن آن در کنار آپدیت‌های مدام اشاره نکرد، آن هم در برابر واتس اپی که به خاطر بی رقیب بودن با تاخیر و به کندی آپدیت می‌شود.

با وجود تمام این حرف‌ها تلگرام راه سختی برای پیروزی بر واتس اپ در بازار جهانی دارد چون پشت واتس اپ شرکت غولی به نام فیسبوک قرار دارد که خودش، مسنجرش و اینستاگرامش میلیاردها کاربر فعال دارند و در کنار واتس اپ امپراطوری غول آسای شبکه اجتماعی هستند. در مقابل تلگرام مزیت حمایت غولی مثل فیسبوک را ندارد بلکه با برچسب روس ساخت بودن هم مواجه است، مسئله‌ای که در بازار آمریکا و حتی شاید بخش مهمی از اروپا یک ضد تبلیغ بزرگ است. با این همه تماس تصویری تلگرام می‌توان سکویی خوب برای آغاز یک رقابت بزرگ در سطح جهانی باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید