محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد جدیدترین برنامه این بانک برای رونق تولید روی عرضه مسکن متمرکز شده است.

برنامه جدید بانک مسکن برای تولید مسکن ارزان قیمت

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، مطابق آمار طی 7 سال اخیر سالانه حدود 300 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، یعنی حدود 2 میلیون واحد.این در حالی بوده که نیاز کشور به مسکن سالانه حدود 900 هزار واحد است، یعنی حدود 6.3 میلیون واحد طی 7 سال گذشته. فاصله 4 میلیون واحدی بین عرضه و تقاضای مسکن شرایطی را به وجود آورده تا مانند سال های قبل از 97 شاهد دوره های 4 تا 5 ساله رونق و رکود مسکن نباشیم.

طی 2 سال اخیر درچهار مرحله بازار مسکن دستخوش تغییرات قیمتی بوده است. در جدیدترین نمونه طی تیرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران کمی بیش از 10 درصد افزایش یافته و به مرز 21 میلیون تومان نزدیک شده است. بررسی روند تصاعدی افزایش قیمت می توان پیش بینی کرد طی ماه جاری (مرداد 99) متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان افزایش 5 تا 10 درصدی را تجربه خواهد کرد.

 در این شرایط دولت و وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح ملی مسکن را در دستور کار دارند و مسئولان این وزارتخانه بر این باورند واحدهای طرح مذکور می تواند تا حدودی تعادل را به بازار مسکن باز گرداند. طرحی که قرار است در قالب آن 400 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

در این بین بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن نیز برنامه جدیدی را برای رونق تولید در سال جهش تولید تدوین کرده است. برنامه ای که به جای تحریک تقاضا، بر تحرک بخش تولید و عرضه مسکن کشور متمرکز شده است. 

شایان در خصوص نوسانات قیمت مسکن و تاثیر آن بر برنامه های بانک مسکن، اظهار کرد: برای این که بتوانیم در واقع هزینه های ساخت مسکن کاهش دهیم با توجه به شرایط بازار، یکی از برنامه های اصلی بانک مسکن این است که زنجیره تامین کالا برای این بخش تامین کنیم. ضمن این که از طرح "گام" که بانک مرکزی آنرا سال گذشته رونمایی کرد و امسال با توجه به توافق با بازار سرمایه، بتوانیم کالا را خریداری کنیم اما مهلت پرداخت وجه این کالا برای سازندگان 6 تا 9 ماه باشد.

وی افزود: ان برنامه بانک مسکن شرایطی را به وجود می آورد تا سازنده بتواند هزینه های مالی پروژه را کاهش دهد. زنجیره تامین بانک مسکن شبیه طرح گام است و با تضمین بانک مصالح ساختمانی خریداری می شود و این می تواند به شخص دیگری که تامین کننده مواد اولیه برای واحدهای تولیدی است قابلیت انتقال را دارد.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: مشابه این برنامه، در طرح گام که شورای پول و اعتبار آنرا مصوب کرده بعد از سپری شدن یک ششم از مدت رح می توان در بازار سرمایه به نقدینگی تبدیل شود.

شایان با یادآوری این که تعهد بانک همان 6 تا 9 ماه است، اضافه کرد: در این صورت سازنده می تواند محصولاتی مانند میلگرد، سیمان، آجر، سیمان را خریداری می کند و بانک پرداخت وجه را برای 6 تا 9 ماه بعد تضمین می کند.

وی با طرح این پرسش که طرح بانک مسکن چه حسنی برای سازنده دارد، ادامه داد: اگر پرداخت 6 ماهه باشد سازنده می تواندن بعد از یک ماه در بازار سرمایه آنرا به پول نقد تبدیل کند.  بعد از 6 و در نهایت که سررسید شود به مشتری می گوییم که بیایید و پول مصالح ساختمانی خریداری شده را به بانک مسکن پرداخت کنید.

وی یکی از مزیت های این طرح را جلوگیری از تورم اعلام کرد و گفت: با برنامه بانک مسکن در تامین نهاده های ساختمانی، تورم در مسیر مذکور برای سازندگان حذف می شود.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بانک شش یا 9 ماه بعد، پول مصالح ساختمانی را بدون هیچ افزایش قیمتی از سازندگان دریافت می کند و تورم به سازنده و پس از آن به خریدار منتقل نمی شود.

وی از عملیاتی شدن این برنامه طی امسال خبر داد و گفت: در برامه زنجیره تامین، کارت مصالح ساختمانی نیز می تواند یکی از ابزارها باشد و سازنده می تواند در جاهای خاص از آن استفاه شود. اما در زنجیره تامین فراتر از کارت مصالح ساختمانی رفته ایم. مهم ترین دستاورد برنامه بانک مسکن نیز افزایش عرضه مسکن از تولید به مصرف است. این برنامه سرعت گردش نقدینگی را کُند کرده و افزایش نقدینگی را کاهش می دهد که به کاهش تورم کمک می کند.

وی با یادآوری این که 800 هزار نفر از متقاضیان طرح ملی مسکن واجد شرایط هستند که به 400 هزار نفر آنها این واحدها تعلق می گیرد، اظهار کرد:  بانک مسکن برای 140 هزار واحد قرارداد امضا کرده و به ازای هر نفر 100 میلیون تومان وام پرداخت می شود و تمرکز ما تولید مسکن است.

تامین 80 درصد هزینه ساخت طرح ملی مسکن

شایان با یادآوری این که برای 140 هزار واحد طرح ملی مسکن تفاهمنامه امضا کرده ایم، اظهار کرد: سقف تسهیلات برای هر واحد این طرح یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد با توجه به الگوی متراژ این مبلغ 80 درصد هزینه های ساخت را پوشش می دهد.

وی با بیان این که هزینه ساخت در شهرستان ها به مراتب پایین تر از شهرهای بزرگ است، افزود: عمده هزینه های یک واحد مسکونی زمین است، وقتی دولت زمین را به صورت 99 ساله منظور کرده بخش قابل توجهی از قمیت تمام شده واحد مسکونی کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: در حال بررسی روش های مختلف برای رونق تولید هستیم در این راستا یکی از برنامه های ما این است که یک سری واحدها را بسازیم و در مرحله سفتکاری آنها را تحویل دهیم تا متقاضی بر اساس سلیقه و توان مالی خودش آنرا تکمیل کند که هزینه ساخت را کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: این برنامه در شهرستان ها و مناطق روستایی اجرایی می شود، یعنی در جاهایی که درآمد مردم پایین تر است.

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش قیمت مسکن و تاثیر آن بر ساخت و سازها، اظهار کرد: با توجه به این مسئله برای امسال پیش بینی انجام شده در خصوص مشارکت در ساخت 250 میلیون تومان برای ساخت هر واحد مسکونی با فناوری های نوین پرداخت خواهد شد. این وام سال گشته 150 میلیون تومان بود.

شایان با اعلام این که امسال همچنین برای  ساخت هر واحد مسکونی با روش نیمه صنعتی در تهران 200 میلیون تومان پرداخت می شود، افزود: سال گذشته این وام حدود 120 میلیون تومان بود.

وی تاکید کرد: کمیسیون عمران مجلس و دولت این است که به جای تقویت سمت تقاضا، تولید مسکن تقویت شود. در این راستا در اولویت و سیاست های بانک مسکن پیش بینی شده که در سال جهش تولید، عرضه مسکن تقویت شود.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید