۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 55164176

مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینویز نشان می دهد که ۵۰ دقیقه قرار گرفتن ماسک N۹۵ در حرارت خشک غذاپزهای برقی از جمله پلوپزها می تواند، ماسک را ضدعفونی کند.

با پلوپز ماسک را ضدعفونی کنید!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا از آی ای، تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که زدن ماسک بهترین راه برای پیشگیری از بیماری همه گیر کووید-۱۹ است. اما فقط زدن ماسک کافی نیست، بلکه باید ماسک های تمیز و ضد عفونی به صورت زد.

دانشمندان معتقدند که عوامل بیماری زا می توانند ۸ تا ۱۲ ساعت بر روی ماسک زنده بمانند. پزشکان راهکارهای مفیدی را در مورد نحوه تمیز کردن ماسک ها (به خصوص ماسک های N۹۵) ارائه داده اند، اما محققان اکنون به یک راه حل جدید رسیده ایم.

یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینویز که در مجله Environmental Science and Technology منتشر شده است، یک روش جایگزین آلودگی زدایی و ضد عفونی را برای ماسک ها ارائه می دهد. این مطالعه نشان می دهد که ۵۰ دقیقه قرار گرفتن ماسک N۹۵ در حرارت خشک غذاپزهای برقی از جمله پلوپزها می تواند به طور موثر آن را ضد عفونی کند. وقتی پلوپز روشن میشود ظرف چند دقیقه حرارت داخل آن به ۱۷۰ درجه سانتی گراد می رسد و این حرارت می تواند دمای ماسک ها را به حدود ۱۰۰ درجه برساند که برای ضدعفونی کردن آنها کافی است. با توجه به اینکه حرارت سطح داخل دستگاه بالاتر از درجه ذوب شدن ماسک است، فرایند ضد عفونی به این صورت است که برای جلوگیری از سوختن ماسکها ابتدا باید یک حوله تا شده کف دستگاه گذاشته شود و ماسکها روی آن قرار گیرند و به مدت ۵۰ دقیقه حرارت ببینند.

همانطور که ممکن است شنیده باشید، تقاضا برای ماسک های با کارایی بالا همواره زیاد است و عرضه نمی تواند تقاضا را برآورده کند. این موضوع کادر درمان را به خطر می اندازد، زیرا آنها بیشترین میزان از قرار گرفتن در معرض کروناویروس را دارند. بنابراین یک راه سهل الوصل، در دسترس، مفید و ارزان ضروری بود.

"ویشال ورما" و "تان گوین" به ایجاد یک روش آلودگی زدایی که نیازی به آماده سازی نداشته باشد و دارای مؤلفه هایی با دسترسی آسان باشد، فکر کردند. چیزی که سریع و در دسترس باشد.

آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که یک اجاق برقی ممکن است بتواند پاسخ این معما باشد. آنها شروع به آزمایش کردند و آزمایش های اولیه که انجام شد، نتایج مطلوبی به دست آمد و مشخص شد که یک غذاپز برقی در خلاص شدن از دست چهار طبقه مختلف از ویروس ها که یکی از آنها نوعی از کروناویروس بود، کارآمد است.

آنچه تعجب آورتر است این است که این روش نسبت به تاباندن نور ماوراء بنفش نیز کارآمدتر نشان داد.

این دو محقق پس از آزمایشات گسترده با اطمینان خاطر گفتند: ما یک اتاقک را در آزمایشگاه آزمایش هوازی ساختیم تا به بررسی فیلتراسیون ماسک های تنفسی N۹۵ بپردازیم و ذرات عبوری از فیلتر آن را اندازه گیری کنیم. در نهایت مشخص شد که این ماسک ظرفیت تصفیه خود را پس از طی کردن فرآیند ضدعفونی در پلوپز برقی حفظ می کند.

آنها افزودند: ماسک ها حتی پس از ۲۰ بار ضد عفونی شدن در پلوپز، همچنان بیش از ۹۵ درصد کارایی خود را حفظ کردند و هنوز هم به درستی بر روی صورت می نشینند و تغییر شکل نداده اند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید