سینمای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بازیگران سرشناسی همچون محمد علی فردین، بهروز وثوقی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، اکبر عبدی، خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی و ... را به خود دیده است که در این مطلب به بررسی کارنامه این هنرمندان سرشناس کشور خواهیم پرداخت.

ده بازیگر مرد برتر تاریخ سینمای ایران

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن : شروع سینما در ایران به سال ۱۲۷۹ و ورود دستگاه سینماتوگراف به ایران در دوره پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار بر میگردد، اما در سی سال ابتدایی ورود سینما به ایران، سینمادارها فقط به پخش فیلم هایی که در خارج از کشور و توسط عوامل خارجی تهیه می شد، اقدام می کردند و «آبی و رابی» به کارگردانی «اوانس اوهانیانس» در سال ۱۳۰۹ نخستین فیلم ایرانی است که با عوامل ایرانی تولید شده است.

محمدخان ضرابی و غلامعلی خان سهرابی‌فرد نخستین بازیگران ایرانی هستند که در سال 1309 و در فیلم «آبی و رابی» در کنار دیگر بازیگرانی همچون محمدعلی قطبی، امیر ارجمند، ابوالقاسم آتشی، مادام سیرانوش، اوانس اوهانیانس، احمد دهقان، عباس طاهباز، کاظم سیار و ... به ایفای نقش پرداختند، در این فیلم محمدخان ضرابی در نقش آبی  و غلامعلی خان سهرابی فرد در نقش رابی هنرنمایی کرده است.

سینمای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بازیگران سرشناسی همچون محمد علی فردین، بهروز وثوقی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، اکبر عبدی، خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی و ... را به خود دیده است که در این مطلب به بررسی کارنامه این هنرمندان سرشناس کشور خواهیم پرداخت.

۱- محمد علی فردین
محمد علی فردین بازیگر، تهیه کننده و کارگردان مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران متولد ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در محله ادیب الممالک و کوچه صحت (بین خیابان شهباز سابق و خیابان ری) در شهر تهران است، وی همسر مهری خمارلو و پدر سعید، سیاوش، عاطفه و آمنه فردین است که متاسفانه در ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ در سن ۷۰ سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت و در قطعه ۸۸ (هنرمندان) ردیف ۱۵۹ شماره ۱۰ قبرستان بهشت زهرا رهسپار خانه ابدی شد.

 فردین که عضو تیم ملی کشتی ایران بود به دعوت تهیه کننده فیلم برای بازی در فیلم «چشمه آب حیات» به کارگردانی سیامک یاسمی و تهیه کنندگی اسماعیل کوشان وارد دنیای بازیگری شد و پس از حضور درخشان در سینمای ایران لقب نخستین سوپر استار ایرانی را به خود اختصاص داد.

وی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «گنج قارون»، «سلطان قلبها»، «کوچه مردها»، «بابا شمل»، «جهان پهلوان»، «حاتم طایی»، «مرد هزار لبخند»، «چرخ و فلک»، «جوانمرد»، «سلام بر عشق»، «غزل»، «برزخی ها» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

۲- بهروز وثوقی
بهروز وثوقی بازیگر مطرح سینما و تئاتر ایران ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در شهر خوی چشم به جهان گشود، وی همسر سابق گوگوش بود و پس از یکسال زندگی با وی از او جدا شد و در سال ۱۳۵۵ با کتایون امجدی ازدواج کرد و از وی دارای دو فرزند به نامهای مهشید و ماهان است.

 وثوقی از سال ۱۳۳۴ و در سن ۱۸ سالگی توسط فردی به نام مسعود صمدی وارد عرصه بازیگری شد و پس از آن با بازی در نقشی کوتاه در فیلم «طوفان در شهر ما» به نویسندگی و کارگردانی ساموئل خاچیکیان نام خود را بر سر زبان ها انداخت.

وی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «قیصر»، «رضا موتوری»، «طوقی»، «ممل آمریکایی»، «داش آکل»، «گوزن ها»، «کندو»، «همسفر»، «سوته دلان»، «ماه عسل»، «ذبیح»، «تنگسیر» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۳- داوود رشیدی
داوود رشیدی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در کوچه آبشار خیابان ری، در شهر تهران است، وی همسر احترام برومند بازیگر و مجری اسبق تلویزیون و سینما و پدر فرهاد و لیلی رشیدی بازیگر سینما و تلویزیون است که متاسفانه در ۵ شهریور ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هزاردستان»، «سربداران»، «گل پامچال»، «کندو»، «گل‌های داوودی»، «امام علی»، «تنهاترین سردار»، «مختارنامه»، «کلاه پهلوی»، «خانه عنکبوت»، «کمال الملک»، «ولایت عشق»، «بازگشت پرستوها» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

۴- محمد علی کشاورز
محمد علی کشاورز با نام اصلی محمد علی اصلانی بازیگر و کارگردان مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران  در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در خانواده ای اصالتاً گرجی تبار در محله سیچان در شهر اصفهان چشم به جهان گشود، وی همسر منا طاهری و پدر نِلی کشاورز است که متاسفانه در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ به دلیل مشکلات ریوی و افزایش کراتین و به دلیل نارسایی کلیوی  در سن ۹۰ سالگی در بیمارستان آتیه تهران به دیار باقی شتافت.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هزاردستان»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «دایی جان ناپلئون»، «دلشدگان»، «مادر»، «کفش های میرزا نوروز»، «برزخی ها»، «پدر سالار» و ... را در کارنامه هنری خود داشت. 

۵- عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی بازیگر و کارگردان مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران  در ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در محله سنگلج در شهر تهران چشم به جهان گشود، وی پدر رامین، شهاب و مجید انتظامی موسیقیدان و آهنگساز ایرانی است که متاسفانه در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در سن ۹۴ سالگی بر اثر سکته مغزی و کهولت سن در بیمارستان باهنر تهران به دیار باقی شتافت.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هزاردستان»، «آقای هالو»، «گاو»، «کمال الملک»، «اجاره نشین ها»، «حاجی واشنگتن»، «هامون»، «کشتی آنجلیکا»، «بانو»، «ناصر الدین شاه آکتور سینما»، «روسری آبی»، «خانه ای روی آب» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

۶- جمشید مشایخی
جمشید مشایخی بازیگر مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران  در ۶ آذر ۱۳۱۳ در شهر تهران چشم به جهان گشود، اما اصالت وی به شهر تنکابن از توابع استان مازندران بر  میگردد، وی همسر گیتی رئوفی و پدر نغمه، سام و نادر مشایخی موسیقیدان و آهنگساز ایرانی است که متاسفانه در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی بر اثر مشکلات گوارشی و کهولت سن در بیمارستان عرفان تهران به دیار باقی شتافت و در قطعه ۸۸  (هنرمندان) ردیف ۶۴۰ شماره ۴۲ قبرستان بهشت زهرا رهسپار خانه ابدی شد.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هزاردستان»، «سلطان صاحبقران»، «کمال الملک»، «گاو»، «قیصر»، «گلهای داوودی»، «سرب»، «کاغذ بی خط»، «سوته دلان»، «شازده احتجاب»، «یک بوس کوچولو» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

۷- علی نصیریان
علی نصیریان نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در میدان شاهپور خیابان مهدی خان در شهر تهران چشم به جهان گشود، وی همسر فاطمه بیات و پدر برمک، باربد، و بابک نصیریان است.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هزاردستان»، «سربداران»، «گاو»، «کمال الملک»، «کفش های میرزا نوروز»، «آقای هالو»، «ستارخان»، «دایره مینا»، «آفتاب نشین ها»، «پستچی»، «ناخدا خورشید»، «بوی پیراهن یوسف»، «میوه ممنوعه» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۸- اکبر عبدی
اکبر عبدی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران متولد ۴ شهریور ۱۳۳۹ در محله نازی‌آباد در شهر تهران است، وی همسر نینا عبدی و پدر المیرا عبدی است.

وی سابقه بازی در فیلم و سریالهای مطرحی همچون «امام علی»، «مادر»، «در چشم باد»، «اجاره نشین ها»، «ناصر الدین شاه آکتور سینما»، «هنرپیشه»، «آدم برفی»، «دلشدگان»، «تحفه هند»، «پاکباخته»، «مرد آفتابی»، «روز فرشته» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۹- خسرو شکیبایی
خسرو شکیبایی بازیگر مطرح فقید سینما و تلویزیون ایران  در ۷ فروردین ۱۳۲۳ در خیابان مولوی در شهر تهران چشم به جهان گشود، وی همسر سابق تانیا جوهری است و از آن صاحب یک فرزند به نام پوپک شکیبایی می باشد وی پس از آن با پروین کوشیار ازدواج کرد و ماحصل این ازدواج یک فرزند به نام پوریا شکیبایی است، خسرو شکیبایی متاسفانه در تاریخ  ۲۸ تیر ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی و سرطان کبد در بیمارستان پارسیان تهران به دیار باقی شتافت.

وی سابقه بازی در فیلم و سریال های مطرحی همچون «هامون»، «خواهران غریب»، «کاغذ بی خط»، «اثیری»، «بانو»، «سالاد فصل»، «اتوبوس شب»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری»، «حکم»، «اتوبوس شب» و ... را در کارنامه هنری خود داشت.

۱۰- پرویز پرستویی
پرویز پرستویی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران ۲ تیر ۱۳۳۴ در در روستای چالو، از توابع شهرستان کبودرآهنگ در شهر همدان چشم به جهان گشود، وی پدر بهروز و الناز پرستویی است.

وی سابقه بازی در فیلم و سریالهای مطرحی همچون «آدم برفی»، «لیلی با من است»، «آژانس شیشه ای»، «مرد عوضی»، «مومیایی ۳»، «مارمولک»، «بید مجنون»، «به نام پدر»، «امام علی»، «خاک سرخ»، «زیر تیغ»، «موج مرده»، «آب و آتش» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

کد خبرنگار: ۱۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    3 0
    دیدگاه نویسنده کاملا شخصی است وگر نه پرستویی و عبدی بازیگرای خوبی هستند اما در کنار کسانی مثل نصیریان و انتظامی و کشاورز و رشیدی قرار نمی گیرند. آنها کجا و اینها کجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید